Annons:
Etikettvardagsekologi
Läst 2317 ggr
VildaVittra
2015-11-30 11:22

Kungen: "Förbjud alla badkar"

Nu är det uttalandet skämtsamt sagt av honom, men det handlar om hur mycket vatten vi faktiskt slösar. 

Hur mycket vatten gör du av med till hygien under en genomsnittlig vecka? Tar du timslånga duschar eller är det 5-minutersregeln som gäller? Har du vattentoalett? Hur många tvättar kör du per person och vecka i ditt hushåll? 

Visst är det lite knasigt att vi av idag använder renat vatten för att spola toaletten? Sedan finns det människor på planeten som inte ens har rent vatten att dricka. 

http://www.metro.se/nyheter/kungen-forbjud-alla-badkar/Hdzoku!1H1ngy19vUkPyJAZ9AVRg/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Geru
2015-11-30 11:26
#1

Fast det handlar ju mer om att andra ska få rent vatten än att vi slösar på det.

Jag gör av med väldigt mycket vatten. Det är ju då för att varma duschar är ångest-lösande för mig. Sen har ju jag då miljövänlig uppvärmning av vattnet.

Jag tvättat 2 gånger i månaden.

Det är inte konstigt att använda rent vatten för att spola i toaletten, eftersom vi inte har infrastruktur för annat. Om vi nu inte te.x. skulle spara duschvatten för att spola i toaletten. Sen kan man ju fråga sig hur trevligt det skulle vara på ett badrum om vattnet som du spolar med luktar illa.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2015-11-30 11:36
#2

#1 Luktar illa? Luktar vattnet i bäcken illa? Och jo, i dagens samhälle skulle vi mycket väl kunna gå på toaletten utan att spola med rent vatten. Två exempel:

http://www.barocken.se/images/toalett/handfat.jpg

http://www.avloppscenter.se/shop/11994/11994-1561240-shopw-6015ab.gif

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2015-11-30 11:43
#3

#2 Det luktar illa när ledningarna kommer korrodera pga skräpet som är i det. Det blir stor bakterietillväxt där.

Visst förstår jag vad du menar. Men om vi inte spolar med vatten så blir det avfallsproblem istället, som att du ska frakta bort det. Är du säker på att det då är mer miljövänligt? 

Och som sagt, visst skulle man kunna använda handfatets vatten eller duschens vatten att spola med, absolut.  Det är inte det som jag syftar på. Det är mer att använda vatten som inte är filtrerat eller renat på något vis inomhus. Och helt ärligt finns det inga bäckar i hela världen som kan täcka vattenbehovet av te.x. en stad som stockholm. Där blir det ju mälaren. Vilket, helt ärligt, inte är så bra vatten. Jag vet att te.x. ställen ute i skärgården använder sig av vattnet som är rakt från östersjön, men då är det inte heller någon rening efteråt, vilket är ett problem.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Farwuq
2015-11-30 11:54
#4

Jag tar mina varma bad då och då, så även min fru.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

starhawk
2015-11-30 12:48
#5

Jag använder inte alls särskilt mycket vatten till att tvätta mig, däremot blir det en hel del vatten till spolning eftersom min magmedicin gör avföringen något klibbig så det blir som regel två spolningar, ibland tre. Problemet är det tvålmissbruk som förekommer idag med folk som duschar eller badar dagligen eller t.o.m. flera gången dagligen, det går åt en hel del vatten till det alldeles i onödan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
2015-11-30 12:56
#6

Vi har inget badkar, jag duschar sällan (använder tvättlappar mellan) och min man duschar var/varannan dag men är snabb som bara den.

Däremot är det extremt mycket tvätt som går åt (ca 2 ggr/dag) pga att vi har ett litet barn med tygblöjor, men eftersom vi har egen brunn på ett ställe "utan konkurrans" så är det nog mer miljövänligt med tygblöjor än engångs.

l'm back

Annons:
Lisabet
2015-11-30 15:53
#7

Jag badar varannan dag, och det kommer jag att fortsätta med. Min man ung. lika ofta. Vi har egen brunn, och riklig tillgång på vatten. Det som kostar är uppvärmningen, och att pumpa upp vattnet. Men med jordvärme är det inget större problem.

Vi tvättar inte speciellt ofta, var tredje vecka kanske.

Om vi snålar med vattnet, så blir det inte bättre för någon annan. Däremot brukar vi släcka efter oss.

tlover
2015-11-30 15:58
#8

Det kan vara värt att säga att vi har en klimatneutral uppvärmning av vattnet också (ved)

l'm back

Geru
2015-11-30 16:08
#9

Ja, alltså, problemet är väl egentligen inte vattnet? Det är inte så stora anläggningar som behövs för kopiösa mängder med rent vatten. Även om dom behöver uppgraderas så att dom tar hand om mediciner och dyl. som annars kommer ut så är det ju uppvärmningen som är den stora boven ofta. Nästan all fjärrvärme har dock hög effektivitet. Och i stockholm är det 98% miljövänlig värme.

Annars är det ett enormt slöseri på värme med i Sverige, och inte från den plats som folk tror, utan från kärnkraftverken som kyler bort extrema mängder med värme varje år, som inte tas till vara på.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Farwuq
2015-11-30 16:22
#10

Man borde sätta ytterligare ett batteri med värmeväxlare på kärnkraftverken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Geru
2015-11-30 20:37
#11

#10 Om du sätter det te.x. på ringhals så får du ju värme för hela stockholm, mer eller mindre.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zabbio
2015-12-03 13:59
#12

Tar mycket vatten.. men vi har egen brunn och icke-kommunalt avlopp.. Dessutom värms vattnet av ved. Kanske inte är miljövänligt men så värms huset. Träet till  veden kommer för det mesta från träd som ramlat i småskogen runt huset eller som fällts av andra orsaker (de byggde en damm för fisk och så och  behövde fälla träd) i närheten.

Så jag har svårt att se hur mitt vattenanvändande påverkar någon annan.. det vattnet lär inte ens indirekt hamna hos dem om jag inte använder det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2015-12-03 14:32
#13

#12 ved räknas som klimatneutralt el miljövänligt beroende på hur man räknar

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: