Annons:
Etikettköksträdgården
Läst 2804 ggr
VildaVittra
2016-01-28 17:20

Vår älskade potatis

Vilken potatissort brukar du odla? Och om du inte odlat, vilken skulle du vilja odla?
Något jag tänkt på är att sättpotatis skulle säljas i lösvikt, det är inte alla som har utrymme nog att odla upp en hel förpackning, samt så skulle det ge möjligheten att odla ett fåtal exemplar av flera sorter. 

Jag planerar att odla min älskade mandelpotatis som vanligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cragan
2016-01-28 18:15
#1

bintje och brittish queen aka snöboll är nog mina favoriter med snöbollen som etta men kan tyvärr inte odla potatis här blir inget av dem 😕  den jag äter mest är dock king edward en bra allrounder potatis endligt mig

Tant Grön
2016-01-28 18:17
#2

Som tidig potatis är Early puritan godast, tycker jag. Nackdelen är att den är inte god när den blir äldre. Alltså odlar jag inte så mycket av den. Utsäde tar jag från egenodlade som jag låter stå kvar i landet. Det går sedan bra att förvara dom i plastpåse i kylskåpet tills det är dags att förgro någon gång i februari-mars.
Fanns en sort som hette Hamlet, som var den bästa jag provat. Tyvärr verkar den inte gå att få tag i längre.
Annars brukar jag odla Timo och/eller Maistro.

Tant Grön
2016-01-28 18:18
#3

#1 Varför kan du inte odla potatis hos dig?

VildaVittra
2016-01-28 18:19
#4

#1 Har du provat att odla potatis i halm?

Första sommaren här var min syster lite retsam och petade ner några potatisar i min oklippta gräsmatta, det blev faktiskt en förvånansvärt bra skörd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-01-28 18:21
#5

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
2016-01-28 18:27
#6

#3 av någon orsak blir det inga knölar att äta kan vara att marken är lite ur fas för potatis här då farmor och farfar odlade potatis på gården i ganska många år sen helt plötsligt började bara potatis skördar att slå fel, misstänker någon sorts sjukdom då även bonden som odla kommersiellt inte allt för långt här ifrån har gått från potatisen till spannmål 

#4 i hink om man vill ha skörd är odlings tekniken man får ta till här tyvärr o det ger ju knappt nått

Annons:
Tant Grön
2016-01-28 18:27
#7

#4 Går bra med hö också. Bara att lägga på gräsmattan och täcka med hö eller halm. Jag har provat att odla så, där gräset var så segt så det inte gick att gräva. Blev jättefina potatisar.

Tant Grön
2016-01-28 18:31
#8

#6 Då är det nog nematoder i jorden. Det är aldrig bra att odla för länge på samma plats. Man bör ju byta plats varje år.
Du kunde testa en sort som heter Rocket. Den vet jag några som lyckats med när ingen annan sort går. Att odla gamla sorter som Snöboll är nog dömt att misslyckas.

Tant Grön
2016-01-28 18:35
#9

#5 Oj, vill ha 😍 Men 25 kg! Visst gillar jag potatis men……
Kanske om jag hittar några att dela med.

VildaVittra
2016-01-28 18:40
#10

#9 Du kan ju sälja potatis vid vägen sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
2016-01-28 18:44
#11

#10 Jo, det skulle nog gå. Men jag vill ju odla mer än bara potatis.

Halvdansken
2016-01-28 20:55
#12

De jag har provat är Folva och Solist. Gillade Folva bäst, ganska krämig i smaken och bra resultat av skörden.

Se köpte jag en påse till middag i butik som jag tror hette Antonia. Den var bara så jäkla god, så jag ska se om jag kan hitta den som sättpotatis

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2016-01-28 20:57
#13

#2. Hamlet är vanlig i Danmark. Den kan man köpa som sättpotatis i Bauhaus o liknande här. Har inte testat den, men det ska jag prova i år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
2016-01-28 21:04
#14

Asterix, King Edward och såklart mandel odlas varje år sen brukar vi testa nytt då och då tex Maria el Quvick

l'm back

VildaVittra
2016-01-28 21:06
#15

#13 Tant Grön får väl flörta in sig så du skickar henne en handfull stycken från din sättpotatispåse. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2016-01-28 21:09
#16

Håller helt med om att man skulle kunna köpa dem i lösvikt.  Så kan man prova o se vilka man gillar och vilka som passar där man bor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aloe.Vera
2016-01-29 13:23
#17

kommer att prova odla potatis i år, vilka ska man välja då, finns  ju så många sorter..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Upp till toppen
Annons: