Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1484 ggr
VildaVittra
2/19/16, 6:54 PM

Miljoner kycklingar och hönor kastas

Mera matsvinn i vårt avlånga land.

Årligen kastas 2 miljoner värphönor och 5 miljoner tuppkycklingar av två skäl. Tuppkycklingarna tar för lång tid på sig för att nå slaktvikt och hönorna för att de flesta slakterier inte tar emot värphöns. 

Hur många munnar skulle dessa inte kunna mätta?

http://www.sydsvenskan.se/sverige/miljoner-kycklingar-och-honor-kastas/

Tycker du om att äta höns?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2/19/16, 7:30 PM
#1

Jag minns inte (då jag var liten åt vi ganska ofta höns) men jag vill äta höns. Jag önskar också att det skulle vara efterfrågat så att det inte skulle slängas.

l'm back

Farwuq
2/23/16, 9:18 AM
#2

Vi åt ofta höns, när jag var barn - för över 50 år sedan.

Det gick att göra riktig smarrig soppa på hönsen.
Tupparna stektes och åts på söndagar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inkanyezi
2/27/16, 9:49 AM
#3

Jag kommer att flytta permanent till vintervistet mot slutet av året. Där äter vi aldrig kyckling, utan det är höns. De kommer från en liten gård strax utanför stan, ungefär sju kilometer från där vi bor. De traskar runt och pickar i sig vad de hittar, och verkar ha ett ganska bra liv där.

ManU77
2/29/16, 9:59 PM
#4

#3 Hängmörar du hönsen? Jag har läst lite om det och tycker det verkar spännande.

Inkanyezi
2/29/16, 10:07 PM
#5

Hängmöra är inte riktigt grejen när det är trettiofem grader varmt. Det blir nog mer tryckkokaren.

ManU77
2/29/16, 10:13 PM
#6

#5 Ok… så nej då, antar jag. 🙂

Annons:
Wellcraft
3/1/16, 8:42 AM
#7

Sjukt 🤐Höna är gott. 
Ska det envisas med att det inte går att äta kan man väl i alla fall ta vara på köttet i hund eller kattmat, tycker jag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Temmy
3/1/16, 1:32 PM
#8

Är det väldigt olikt kyckling i smaken eller är de ej någon större skillnad? 🤔 Skulle hur som helst absolut kunna tänka mig att smaka.

Inkanyezi
3/1/16, 1:39 PM
#9

Hönan brukar ha ett lite "torrare" kött, oaktat att den ofta har mycket fett. När man kokar soppa på den kommer ju fettet att flyta ut i soppan, och jag upplever köttet som lite "trådigt". Min fru brukar laga till det på typiskt kubanskt vis, små bitar som blandas i riset och kokas tillsammans med det. När det är finskuret känns det inte trådigt, eftersom fibrerna blir korta. Smaken på höns som har gått runt fritt och pickat i sig lite av varje är fyllig och god, långt långt ifrån det som säljs som kyckling i affärerna här och som inte smakar mycket alls.

Och, som jag antyder i #5; jag kör det i tryckkokaren.

VildaVittra
3/1/16, 1:39 PM
#10

#8 Ja, höns smakar mycket mer än kyckling, sedan blir konsistensen lite trådigare och man måste koka dom längre. Men jag tycker det är godare och gud gav oss tänder av en anledning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
3/1/16, 5:56 PM
#11

Den gula hönssoppan som vi fick i skolan på 60-talet var, mums.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: