Annons:
Etikettvår-omvärld
Läst 2632 ggr
Inkanyezi
2/27/16, 9:02 AM

Vad har hänt med bina?

Jag har under många år kunnat se hur mängden bin har minskat, och nu börjar det också bli brist på humlor och andra pollinerande insekter.

Det har pågått länge, och bidöden är omfattande. Min syster hade ett par kupor där alla bin dog, svärmar hon hade tagit reda på och vårdat i några år. Hennes koloniträdgård och grannarnas hade stor nytta av bina. Där finns fortfarande några kupor, och det verkar som om bina klarar sig bättre inne i staden än ute på landet. Att miljögifterna som sprids i jordbruket kan ha en roll i bidöden kan vi så klart misstänka, jag är helt övertygad om att det främst handlar om insektsgifter. Binas försvar sätts ner, och de angrips lättare av sjukdomar av olika slag eller parasiter.

Det är allvarligt nu, så pass att FN har börjat titta på problemet. Jag hoppas att det inte är för sent. Men vi som odlar en liten trädgård kan dra vårt strå till stacken genom att göra den attraktiv för pollinerare, och kanske rentav om det finns plats, ta kontakt med någon biodlare som kan sätta upp en kupa, om vi inte odlar bin själva.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/massdod-av-bin-hotar-matforsorjningen/

Annons:
Vilsen M.S
2/27/16, 9:15 AM
#1

Det är verkligen tråkigt!😭 Jag älskar humlor dom är så himla söta och bin har jag inte heller emot, men getingar avskyr jag dom är otäcka. Hoppas dom får ordning på problemen med det här för det är väldigt viktigt att dom finns. Det känns nästan som allting här i världen blir sämre, vart är vi på väg någonstans. 😮

_Fisken
2/27/16, 9:49 AM
#2

Jag såg de har konstruerat mini-drönare. Du ska säkert se att det kommer en teknisk lösning på detta som en parallell åtgärd. 

Jag är orolig för att dessa GMO-grödor påverkar. Läste nån artikel för länge sedan hur vissa fjärilar dog ut i fälten BREDVID ett fält med GMO-grödor.  Personligen anser jag att vi inte ska laborera med naturen på detta sätt för vi vet inte de långsiktiga konsekvenserna blir -- oavsett alla prover de gör.
"Tänkte inte på det"-syndromet finns i alla lägen.

Inkanyezi
2/27/16, 10:03 AM
#3

När min syster skaffade bin blev jag medveten om det. Jag hade inte tänkt så mycket på det, men jag hade själv bin en gång på sextiotalet och var tvungen att sluta efter att ha blivit allergisk för bigiftet.

Men när syrran hade sina kupor slog det mig, att ute på Lidingö där jag bor, hade jag inte sett ett enda bi på många år. Humlor finns ännu, men fortfarande syns inga bin till här. Någonting måste ju vara allvarligt fel.

Det handlar så klart inte bara om bin och humlor, utan det finns massor av andra pollinerare som också är drabbade, flugor och fjärilar. De är en väsentlig och värdefull del av våra ekosystem, och att en viktig länk i kedjan försvinner är mycket oroande.

tlover
2/27/16, 10:12 AM
#4

Vi skaffade bin delvis pga bidöden (men till största del för att få honung och bra polinerarare).

Några saker jag stött på som teorier till bidöden är tex monokulturer, bekämpningsmedel (särskilt neonikotinoider), sjukdomar (tex varroa), för hård avel för fel saker ur binas synpunkt etc.

Det är delvis därför vi försöker med warre kupor och inte bara langstrougt (stavning?).

Mer än bara honung/more than honey är en jättebra film för de som vill lära sig mer.

l'm back

VildaVittra
2/28/16, 12:17 AM
#5

Folk fokuserar enormt på klimatförändringarna, istället för det mycket större problemet med alla dessa bekämpningsmedel. Vi MÅSTE sluta odla i monokulturer, det är där roten till problemet ligger, för om vi odlade i mer hållbara former, som permakultur, så minskar behovet av både pesticider och herbicider markant samt att blomningssäsongen förlängs. 

För de är båda negativa för hälsan hos djur, herbiciden round-up har ju visat sig göra grisar sjuka i en studie, vad kan den då inte göra mot ett litet bi? 

Klimatet är ett problem, men ett vi lättare skulle kunna anpassa oss till, utan bina dör vi. När ska folk fatta det? 

#2 Det är inte GMO-grödan i sig som är farlig, utan det man sprutar på den. När jag gick på typ högstadiet så diskuterade vi GMO. Min lärare påstod att man skulle ta fram sjukdomsresistenta växter och att detta var något bra, medan jag påstod att det som det skulle sluta med var att man tog fram gifttåliga växter. Ibland hatar jag verkligen att ha rätt. 😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
2/28/16, 9:12 AM
#6

Alla med trädgård kan hjälpa bina. Lämna gräsområden oklippta så att gräs, klöver och annat kan växa fritt. Då blir de glada.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Hildgrim
2/28/16, 11:37 AM
#7

#5 Vart kan jag läsa mer om detta?

VildaVittra
2/28/16, 12:14 PM
#8

#7 Vilket av allt jag skrev? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2/28/16, 12:29 PM
#9

Jag drar en länklista här med en del artiklar.

När man söker orsaken till bidöd finns en tendens att söka på annat håll än bekämpningsmedlen, och det kan ha flera skäl, men jag avstår från konspirationsteorier här. Vi vet helt enkelt inte om det som i vissa studier ses som huvudorsaken till bidöd kan ha samband med andra faktorer som också påverkar bina negativt. Vi vet exempelvis inte hur gifterna påverkar deras immunsystem, även om man har påvisat att de kan få svårt att orientera sig när de är utsatta för gifter.

Jag har följt länkarna från artikeln i #0, och här är listan med början där:

Atropa
2/29/16, 5:43 PM
#10

Måste man inte ge bina någonting mot ett virus som slår ut hela kupan? Är inte kunnig men vart hos en vän som gör detta mot hennea kupor samt en farm i svenljunga som också gör det

tlover
2/29/16, 6:20 PM
#11

#10 Är det varroa som du tänker på så finns det inget "bot" mot det, det finns vissa saker man kan göra för att stärka bina mot varroan men man kan inte få bort det helt då det väl kommit. (Västerbotten, Lappland och Grönland är de enda ställena i världen som är fria från varroa har jag för mig).

Är det amerikansk yngelröta du tänker på så finns det heller inget bot utan du måste stänga igen kupan och bränna den, det är en farlig sjukdom som man inte vill ska spridas).

l'm back

VildaVittra
2/29/16, 6:33 PM
#12

#11 Är inte Australien fritt också? För de har ju sina jättehårda införselsregler.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/29/16, 7:21 PM
#13

#12 Ja just et, dom ska vara fria än så länge också tror jag.

Edit: hittade en karta, så New foundland är också fritt. Den stämmer däremot inte helt då det fortfarande är vissa delar av Sverige (Lappland, Västerbotten och delar av andra landskap som tex delar av Jämtland och Norrbotten). Men de kanske räknar per land.

http://marketbusinessnews.com/honeybee-pandemic-is-caused-by-human-activity-and-driven-by-european-bee-populations/123806

Sen så vill vissa biodlare skippa restriktionerna för införsel av bin till varroafria områden nu eftersom "det finns i hela Sverige" (uppenbarligen så räknas inte norra Norrland till Sverige).

l'm back

Annons:
Torparmor
3/3/16, 8:22 PM
#14

Gå in på jordbruksverket länk nedan  , och skriv  teex POLLINERARE i sökrutan, så hittar ni många bra artiklar http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat.4.5abb9acc11c89b20e9e8000327.html


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: