Annons:
Etikettnaturen-som-resurs
Läst 1722 ggr
Tant Grön
4/3/16, 3:13 PM

Vad man kan plocka i naturen

Hittade den här jättebra sidan där det står vad man kan plocka i naturen just nu.

Finns också recept och tips. http://www.dagsattplocka.se/backlok/

Annons:
Sindri
4/3/16, 3:55 PM
#1

Längtar tills nässlorna kommer……

Lisabet
4/3/16, 5:18 PM
#2

Jag plockade lite kirskål idag som tillskott till salladen. Bladen är så små än, så det blev inte så mycket, för jag hade inte tålamod. Men det är de minsta, färska bladen som är godast.

Nässlor gillar jag faktiskt inte, så jag har inte kollat om de har tittat upp.

Elisabeth A
4/7/16, 8:11 AM
#3

Vilken trevlig sida du länkade till Tant Grön :) här kommer ett annat tips gällande naturens eget skafferi:  http://www.skogsskafferiet.se/

Aloe.Vera
4/9/16, 6:27 PM
#4

#3 visste inte att kärleksörtens blad var ätbara, har ju massvis av den.. får nog testa i någon sallad..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
4/30/16, 2:56 PM
#5

Jag längtar så tills ogräset kommer upp. Det finns lite vid huset men just där har vår katt sin toalett så det skippar vi. Annars så är det ju snö kvar överallt 😕

Men snart så.

l'm back

Aloe.Vera
5/9/16, 11:07 AM
#6

kanske konstigt fråga,, men bränns nässlor när dem precis har kommit upp?

det har kommit upp något som ser ut som brännässla men de brändes inte.. vad kan det vara för ogräs då?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Annons:
tlover
5/9/16, 11:12 AM
#7

#6 När dom är jättesmå är det inte alltid dom bränns

l'm back

Aloe.Vera
5/9/16, 11:15 AM
#8

för i höstas växte just på det stället nässlor, och de ser väldigt lika ut, ska försöka ta bild för säkerhets skull.. när börjar de brännas vid i sådana fall.. ?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
5/9/16, 11:30 AM
#9

#8 När dom bestämmer sig för det, har jag märkt. Det är lite olika mellan olika plantor har jag märkt. Jag plockar utan handskar tills dom bränns första gången sen åker handskarna på

l'm back

NiklasTyreso
5/13/16, 8:57 PM
#10

Jag har repat en hel kasse med nyutslagna hallonblad som ligger på tork nu. Om ett par dagar slår hagtorn ut i blom och då repar jag hagtorns blad och blommor. Därnäst står älggräs-blad och nässlor på tur. I början av juni plockar jag kardborreblad. På midsommar är det drömörten gråbo som gäller. Tre veckor efter midsommar är det dags för johannesört och rölleka. I höst gräver jag upp några blodrötter. Timing är viktigt för att plocka växterna just när de är som bäst.

Sindri
5/14/16, 12:02 AM
#11

Åh, berätta gärna vad du gör med hallonblad, hagtorn, kardborre, rölleka och blodrötter. De har jag inte använt till nåt.

tlover
5/14/16, 8:26 AM
#12

#11 hallonblad är riktigt gott som örtte. Unga röllikablad kan ätas som sallad men gärna med något annat då det är kraftigt i smaken. Det går också att använda som örtte (bra mot tex mensvärk) Resten kan inte jag tyvärr

l'm back

NiklasTyreso
5/16/16, 5:54 PM
#13

#11 av: Sindri

Åh, berätta gärna vad du gör med hallonblad, hagtorn, kardborre, rölleka och blodrötter. De har jag inte använt till nåt.

Framför allt gör jag stärkande dekokter, alltså teer som får dra 4-12 timmar innan de silas av och dricks eller förvaras i kylen och dricks dagen efter.  Man dricker det inte för smaken utan för hälsan.

Hallon smakar ok och innehåller nyttiga ellagitanniner.

Rölleka är sårläkande, antioxidant och allmänt stärkande med få biverkningar och den har använts traditionellt på hela norra halvklotet. Jag har den i te och jag gör oljeutdrag som jag har i salvor. 

Hagtorn innehåller ämnen som är nyttiga för hjärt-kärlsystemet. Lätta att plocka och göra te på men sådär smak.  Jag använder det ibland men behöver inte manipulera/sänka mitt blodtryck, så sparsamt bara. Hagtorn är mer att betrakta som läkemedel än som stärkande dekokt.

Kardborre-blad används mer i usa än i europa, men eftersom bladen inte innehåller så mycket inulin som rötterna gör så är de trevligare för magen. Inulin, som även finns i jordärtskockor, sätter fart på magen och det behöver inte jag. Jag har oljeutdrag av kardborre i salvor. Te på kardborreblad är beskt.

Blodrot stoppar lös mage och diareer. Man kan koka blodroten men jag suger på bitar och knaprar i mig, trotts att de är väldigt adstringerande/sträva. Min mage brukar inte vara så kul under vintern och då tar jag blodrot varje dag. Blodrot innehåller tanniner/garvsyror, catechiner mm polyfenoler.

Annons:
Sindri
5/16/16, 8:50 PM
#14

Rölleka växer som ogräs hos mig, men smakar inte tet beskt?

Hagtorn är inget för mig alltså som har så lågt blodtryck.

Så rölleka och hallon skulle jag kunna ha nytta av. Tack för tipsen!

Åsa S
6/21/16, 11:57 AM
#15

Svinmålla, fläskfile och pasta blir det till middag idag, imorgon blir det nog svinmållepaj med lax. Bra att det finns att skörda i naturen tills grönsakerna i kökslandet har växt till sig

Upp till toppen
Annons: