Annons:
Etikettövrigt
Läst 1284 ggr
Lizelda
4/14/16, 3:59 PM

Compact living

Finns det någon här inne som kör compact living? Jag ska om ca 1-1,5 år skaffa ett Attefallshus samt en friggebod som boende och vill ha lite tips och råd nu när vi skissar på ritningar :) Planen nu är att göra båda husen rektangulära och i boden ha 1/3 förråd och resten som typ hobbyrum. I boden ska även frysbox, varmvattenberedare och eventuellt tvättmaskin med torktumlare finnas. I huset kommer ett litet vardagsrum finnas, ett kök som förmodligen kommer avskiljas från vardagsrum med halvvägg, ett litet badrum samt ett loft med trappa (ej stege) som ska gå över knappt halva huset typ. Varje kvadratmillimeter ska användas vid byggandet och allt ska optimeras utan att kompromissa komfort. Tänker t ex ha både hyllor och lådor i trappan och har tittat på massa saker (google is your friend) men skulle vilja ha fler tips. De som kommer bo där är jag, tre hundar, lite vattendjur och eventuellt en gris.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
E-l-vira
4/20/16, 6:51 PM
#1

Gissar att du har sett dokumentären "We the tiny house people", annars kan du säkert få mycket inspiration där :) Den finns på youtube

Medarbetare på klickerträning.ifokus

sjukkatt
4/29/16, 8:08 PM
#2

#0 Vet inte om du läser tidningen Land , men i förrförra numret så stod det om en tjej som bodde mitt ute i skogen i en slags "vagn" (glömt namnet på vad de heter)

Hon beskrev en del om hur själva bygget gått till och det fanns även lite bilder.

Ett litet tips bara. :-P

Varga
5/10/16, 10:46 AM
#3

Hur litet i kvm brukar anses som compact living? Jag har ju precis flyttat till 30 kvm, känns relativt litet i alla fall ^^;

Lizelda
5/10/16, 1:28 PM
#4

Runt 25-30 kvm tycker väl jag är "riktigt" compact living, annars bor man bara litet ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sindri
5/11/16, 8:30 PM
#5

Det som jag själv tycker är viktigast med trånga utrymmen är att få undan saker - så förvaring skulle stå högt på min lista.

Att tänka "höjd" tycker jag kan ge massor med friutrymme. Om dina hundar t ex inte måste ha bäddar på golvet utan de kan hoppa upp en bit kan du alltid få in förvaring under dem. Bygga hyllor och smala skåp högt uppe på väggar gör också att man får in mer.

I  vårt hus har vi använt köksskåp från IKEA för att bygga in garderober  och skåp på "omöjliga" ställen. Tycker man kan hitta mycket på IKEA som ger idéer. Sedan kanske man inte alltid använder just IKEA-möbler till det.

Det finns också nåt som heter IKEA Hack -det finns många sidor på nätet om det. Där kan man få massor med inspiration.

Vad spännande det låter att få planera sitt boende så från grunden!

Med en Attefallare på 25 kvm och en friggebod på 15 kvm kan du ju få 40 kvm.

Upp till toppen
Annons: