Annons:
Etikettför-kropp-och-knopp
Läst 1888 ggr
Gia91an
4/30/16, 1:29 PM

Ifall läkemedel slutar att tillverkas

Okej. Jag och min sambo håller en del prepping-diskussioner här hemma för skoj skull och brukar kunna lösa de flesta problem. Men ett problem är lite svårare att lösa. Medicin.

Jag har sköldkörtelsjukdom och är beroende av mitt levaxin (T4) för att kunna må bra. utan detta kan det bli så illa att jag efter lång tid dör. Om då det skulle hända en katastrof och mediciner skulle sluta tillverkas- då är jag körd. MEN!

Det finns en medicin på marknaden som är naturligt sköldkörtelhormon från gris. Det innehåller T4 och T3 vilket jag båda behöver. Sköldkörtlarna från grisarna är på något sätt torkade, malda och sen går de säkerligen genom en eller flera instanser till innan det blir medicin. Hur kan man replikera detta?

Min tankegång är såhär att man skulle kunna torka och mala körtlarna till pulver och sedan få i sig. Men problematiken är dels dosering (för man kan ju inte mäta hur mkt av varje ämne det är i, men det är ändå ett mindre problem då jag känner om jag får i mig för lite eller mycket). Största problemet är att hur är det med trikiner? Om man torkar körtel på låg värme länge, dör de eventuella trikinerna då? Finns det andra nackdelar?

Helt och hållet teoretisk diskussion, men ändock spännande och ni här inne brukar ha en bra tanke kring det mesta runt "att klara sig själv"!

Annons:
oddahviing
4/30/16, 1:45 PM
#1

Jag tror verkligen på att kosten kan bota allt, så länge man inte ger upp efter två veckor utan håller en stabil livsstil, jag promotar då en vegansk livsstil med mycket frukt och lågt fettintag. Det finns sk. glandular som du pratar om, som är gjorda av organ från djur och som har verkan på organen i våra egna kroppar om vi äter dem. Men det finns också örter. t.ex. ashwagandha som har bra verkan på sköldkörteln. Echinacea, Eleuthero, Lakritsrot också exempel.

Jag äter inga mediciner, och känner att som du säger; OM världen skulle bli halabalula så vill inte jag vara beroende av något för min överlevnad. Det är en smart tanke, och alla borde funderar över det 🙂

'-Headlights on the highway-'

Gia91an
4/30/16, 2:31 PM
#2

Jo jag tror att man kan bli bättre på kosten, en del med min problematik blir det, men min mage är ombytlig. Jag åt LCHF i två år och det funkade suveränt. Tills magen bestämde sig att inte tåla fett. xD Så nu äter jag normalt men borde äta bättre tror jag. Överkänslig mot kolhydrater, tål inte gluten i stor utsträckning. (Bulgur funkar dock väldigt bra!)

Jag är inte alls promotare för vegansk kost, däremot, om världen skulle ändras och man skulle bli tvungen att klara sig med de djur och grödor man odlar, då blir det nog nästan veganskt. Kött vid speciella tillfällen. Kanske mjölk, kanske ägg ibland. Men utöver de tillfällena, under tex vintern då blir det nog allt veganskt. Jag skulle få det ganska svårt med mat, och det har jag redan nu men tja. äta bör man….

Men de örterna du talar om, finns det att hitta i sverige? :P För jag tänker att allt som stöttar sköldkörteln är ju bra!

tlover
4/30/16, 2:52 PM
#3

#2 ", under tex vintern då blir det nog allt veganskt. " Om du inte bor i Norra Sverige, då blir det kött och fisk för hela slanten. Vegetabilier kommer, om det blir likt som man åt förr, att vara en bristvara förutom pären (potatis) då.

Lakritsrot kan du odla, den övervintrar däremot inte i Sverige om jag mins rätt utan måste övervintras i kruka, samma med Echinacea om jag minns rätt.

Tyvärr kan jag ingenting om just sköldkörtelproblem så med det kan jag inte hjälpa.

l'm back

oddahviing
4/30/16, 3:04 PM
#4

#2 Har lärt mig en sak de senaste åren, och det är att kroppen är en helhet och att alla organ behöver stöttning för att fungera optimalt 🙂Frukt är speciellt bra för att få lymfsystemet att gå runt, (vilket är vårat största vätskesystem i kroppen mot inflammation etc.) och njurarna renar kroppen från gifter. Om inte njurarna fungerar bra, så fortsätter gifterna att cirkulera i kroppen även efter att man bytt diet, det är därför vissa kan må så dåligt i början genom att byta till mer levande föda. Men med tiden kommer njurarna också att börja fungera optimalt igen och det är då vändningen kommer. Fett är väldigt anti-inflammatoriskt, och ibland kan kroppen till och med förvara gifter i fett (aka celluliter!). När man renar kroppen försvinner celluliterna.

Jag själv hade celluliter för c:a 2 år sedan över hela rumpan och låren, men de är helt borta nu. Och jag åt också LCHF under något år (pescateriansk) men jag blev också sämre. Inser nu att det är den sämsta dieten man kan äta för kroppen. Fett är som sagt anti-inflammatoriskt, men det är också lymfblockerande och hämmar glukos från att ta sig in i cellerna ordentligt. När man väl går av LCHF kommer ALLA symtom tillbaka som man haft innan x10, och man är extra känslig mot kolhydrater. Men det är endast för att kroppen får en shock. Det går över så länge man hänger i, och man kommer bli bättre!

Örterna… jag har köpt vissa på Rawfoodshop, som är svenskt, men vill man köpa bulk är det nog billigare att köpa från t.ex. ebay UK. Jag bor i Skottland, så har använt bland annat Buywholefoodsonline och det blir kanske lite frakt, men för att köpa större mängd så skulle det nog ändå bli billigare än butikerna i sverige.

Men jag kan rekommendera att faktiskt kolla upp örter såsom tistel och maskrosblad, som har väldigt starka effekter på kroppen. Då kan du plocka själv och göra juice, eller tinkturer i alkohol. Det finns massor av örter att plocka i Sveriges natur med flera hälsoegenskaper 🙂

'-Headlights on the highway-'

Gia91an
4/30/16, 3:17 PM
#5

3# True dat! Men vi bor i mitten! :O Jag tänkte mer på rovor… :P 

4# Tistel och maskros finns i mängder med. Ja alltså jag mådde ju ganska okej, men inte överdrivet med Lchf. Tycker jag mår bättre nu när magen vant sig lite vid allt. Äter mycket frukt nu vilket känns bra och jag tål! 

Hmmmm funderar om det finns frön kanske till de örterna. som man kan köpa i förebyggande syfte… :P

oddahviing
4/30/16, 3:19 PM
#6

#5 Absolut 🙂odla själv är bra, då vet du också att inga gifter användts etc.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
tlover
4/30/16, 3:19 PM
#7

#5 Rovor går finfint här. Det var det och kött/fisk man levde på även här innan pären kom.

Tänk bara på att man måste öva på att odla och att ta frö så varesig det blir rovor eller medicinalörter så är det bra att öva. Kolla med föreningen sesam tex, där kan man lära sig att få fram egna frön.

l'm back

Gia91an
4/30/16, 3:21 PM
#8

7# Mycket bra råd! Är helt okej på att odla. Har jobbat på en ekologisk bondgård en gång i tiden. Och sått mycket hemma när jag var yngre! :) Däremot är jag inte van vid att samla fröer, så där har du en poäng! :)

KimE
5/1/16, 5:40 PM
#9

Frysning och tillagning 78c dödar trikiner.

Gia91an
5/1/16, 5:57 PM
#10

9# perfekt! Hur länge måste man frysa? Tror det är enklare att tillaga i rätt temperatur än att frysa!

KimE
5/1/16, 7:19 PM
#11

Djupfryst igenom och alltid genomstekt kött trots att det varit fryst. Normalt så skickar man in en bit kött på trikinkontroll kostar ca 150kr.

Gia91an
5/1/16, 9:25 PM
#12

11# Jo det vet jag att man gör, problemet är ju att jag ju räknar med att det inte går att skicka något… ;)

Sindri
5/12/16, 11:37 PM
#13

Echinea Purpurea heter också Röd solhatt och är en rätt vanlig trädgårdsväxt, så den kan man köpa på en handelsträdgård.
http://www.svd.se/gront-ljus-for-rod-solhatt

Annons:
NiklasTyreso
5/13/16, 8:46 PM
#14

Jag har hypotyreos och äter 200 mg levaxin per dag (högsta dosen), så jag har också tänkt vad jag skulle göra utan medicin. Jag odlar Ashwaghanda (Withania somnifera) men äter den inte längre för den stimulerar min köldkörtel så jag får för höga levaxinnivåer och hjärtklappning om jag samtidigt äter levaxin. Det far dock någon vecka innan ashwaghandans effekt kickar in så den är inte lika lättdoserad som levaxin. Men var jag helt utan levaxin skulle jag äta Ashwaghanda. Impekta säljer frö till Ashwaghanda. Citronmeliss blockerar tyroidhormonerna, men även här kommer den blockerande effekten efter en tids dagligt intag. Citronmeliss är nyttigt med antioxidanter, sömnbefrämjande och lär tom ha positiv effekt på minnesfunktioner, men oj så trött jag blev när jag sänkte sköldkörteln efter ett par månaders dagligt bruk av citronmeliss. Det är mycket enklare och säkrare att äta levaxin än att hålla på med växter. Triggar man igång sköldkörteln för mycket kan man få hjärtflimmer! Väldigt farligt!🚑

Gia91an
5/13/16, 10:04 PM
#15

14# Jo precis. Alltså jag tänker som så att det är farligt hur man än gör för att göra "medicin" själv. Men här talar vi ju som sagt om ett läge där det gäller att överleva, vilket jag inte skulle göra utan levaxin. Jag blir snabbt dålig om jag inte tar det. Jag tänker ju fortfarande på svinsköldkörtel som bästa alternativet i ett sånt läge, även om örter kan hjälpa.

Atropa
5/17/16, 9:06 AM
#16

jag rekommenderar att du ser dokumentären forks over knives! den tar upp allt du behöver veta om hur maten blir din medicin :)

Gia91an
5/17/16, 5:25 PM
#17

16# Den ska jag kolla in!

Upp till toppen
Annons: