Annons:
Etikettekoprodukter
Läst 1998 ggr
Wellcraft
7/6/16, 12:45 PM

Tvättnötter?

Min pojkvän har ända sedan vi flyttat insisterat på att vi ska använda s.k "tvättnötter". 
Miljövänlig i all ära men jag är riktig skeptisk mot dessa nötter.
Upplever inte att fläckar försvinner eller att det ens bli rent, medan min sambo påstår att det absolut blir rent och vill man att det ska lukta gott så köper man till några oljor.
Vilket jag också tycker låter lite hokus pokus.

Är det någon som använder/testat dessa tvättnötter och kan säga sin mening? 
Så jag vet om en ska fortsätta med dessa eller börja köpa annat tvättmedel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[Devya]
7/6/16, 12:51 PM
#1

Jag hade en bekant som använde tvättnötter och han luktade jämt sur och äcklig (hans kläder). Kan ju hända att det var fel på hans tvättmaskin förstås, men jag blev ändå skeptisk mot tvättnötter. Hans kläder såg dessutom inte särskilt rena och fina ut sedan han började med dem. Han pratade varmt om dessa tvättnötter och hur bra de var…. =P

[Baltazar13]
7/6/16, 12:54 PM
#2

Har testat och det funkar, men fläckar tar de inte.

Föredrar tvättmedel gjort av tvättnötter så de inte är med under sköljningen. Tycker också att det då blir en sur konstig lukt kvar i kläderna när man använder nötter. Nu har jag lavendelvatten som sköljmedel så det luktar gott

Wony
7/6/16, 1:05 PM
#3

Jag använder tvättnötter till "normalsmutsig tvätt" dvs inte sådant som är fullt med fläckar osv. Till vanlig "uppfräschning" av tvätten, funkar det galant. 

Brukar droppa 2-3 droppar eterisk olja på påsen med nötter, och tvätten luktar helt OK i min mening. Däremot använder jag Grumme tvättsåpa eller annat "vanligt" tvättmedel + lite Vanish till sambons riktigt skitiga arbetskläder. De går omöjligen att få rena med tvättnötter, men så är de ofta fullkomligt indränkta i oljor, smuts och liknande.

Blir dock nyfiken på tvättmedel gjort av tvättnötter som #2 nämnde. Har en enorm påse tvättnötter så tar ett tag innan jag eventuellt provar, men kan vara intressant.

DesK
7/6/16, 1:08 PM
#4

Tyvärr har jag inte hört något vidare gott om tvättnötter. Jag rekommenderar istället bikarbonat. Rita-S har skrivit en hel del om bikarbonat inne på Husmorstips:

http://husmorstips.ifokus.se/articles/534b8c26ce12c42478000042-bikarbonat-och-dess-anvandingsomraden-del-ett?discussions-1

En extern länk:

http://ekotvattuf.se/bikarbonat-i-tvattstugan/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gronstedt
7/6/16, 1:11 PM
#5

Tvättnötter är giftiga för vattenlevande organismer - väl värt att beakta, beroende på vad man har för vattenrening där man bor.

tlover
7/6/16, 1:12 PM
#6

Jag fick en provpåse av min syster med tvättnötter och använde dom så länge dom räckte. Jag tyckte väl det funkade men just då använde jag tvättboll som funkade lika bra så jag tyckte det var onödigt att byta.

Jag tror däremot inte tvättnötter skulle funka nu då vi har en dotter och allt får fläckar. Nu använder vi såpa, förutom ytterkläder och bajsblöjor till det har vi vanligt svanenmärkt tvättmedel.

Får vi fläckar har vi ett ekologiskt fläckborttagningsmedel vilket jag tycker funkar, varför tvätta hela kläderna hårt när det bara är fläckarna som behöver "angripas".

Jag tänker att man kan väl testa och skaffa något ekologiskt fläckborttagningsmedel för eventuella fläckar. Funkar det inte så funkar det inte, funkar det så funkar det. Alla har olika vatten, tvättmaskiner, olika nedsmutsade kläder osv så det som funkar för den ena kanske inte funkar för den andra och vice versa

l'm back

Annons:
Wellcraft
7/6/16, 1:17 PM
#7

Tack för alla svar.. Ska nog köpa ett "riktigt" tvättmedel istället, ska leta upp något miljövänligare alternativ bland dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Baltazar13]
7/6/16, 1:43 PM
#8

#3

Här är ett recept:

Flytande tvättnötter
1 liter vatten
100g tvättnötter

Koka upp under lock dra sedan pannan av plattan, plocka upp nötterna efter ca 12-15 min. Sila när det kallnat, häll upp i en flaska och förvara den sedan i kylskåpet.
Används till:
Vanlig tvätt (ca 3 msk), maskindisk (ca 3 msk), allrengöring, schampo till djur, spruta på växter med löss, fönsterputs (2 msk medel + 3 msk ättika).

Jag har även testat detta:

http://www.jordklok.se/sv/articles/2.93.2187/klockargardens-tvattmedel-tvattnotter-naturell-1-l?gclid=CjwKEAjw2PK7BRDPz5nDh9GjoGcSJAAybcS3dDTW5C3UN0k_jEKqP5sE4DWkKms_gKHsVIfk2rVFwhoCiG3w_wcB

Wony
7/6/16, 2:25 PM
#9

#8 Tack! Jag kanske skulle ta och testa att göra en liten omgång och prova vid tillfälle! 

Upplever du någon skillnad mellan hemmagjort tvättmedel och köpt?

[Baltazar13]
7/6/16, 2:59 PM
#10

#9

Nej, jag upplevde ingen skillnad. Det köpta flytande var inte bättre på fläckar. Jag tycker generellt att tvättnötter funkar bra på min tvätt som mestadels består av vardagsplagg jag haft på jobbet utan massa fläckar på. 

Ganska ofta kör jag  tvätten på 60 grader med bara vatten. Blir fräsch då också. Använder tvättmedel/tvättnötter på ca var 4:e tvätt.

Wony
7/6/16, 3:05 PM
#11

#10 Min tvätt körs oftast i 40 eller 60 grader, och den mesta av tvätten har inga fläckar. Till fläckar har jag ändå både galltvål och vanish om det skulle behövas… Hur lång hållbarhet har den hemmagjorda vid förvaring i kylskåp? 

Annars försöker jag använda så miljövänligt tvättmedel jag kan till smutsigare tvätt. Grumme tvättsåpa eller Attitudes tvättmedel brukar det bli här hemma till den smutsigare tvätten.

Mooniq
7/31/16, 4:27 PM
#12

Jag använder tvättnötter till mina vanliga kläder, funkar utmärkt. Som vuxen halv-lat person så behöver kläderna oftast bara sköljas upp. Underkläder, sport/träningskläder och fläckar - vanligt tvättmedel.

När jag använder tvättnötter så behövs inget sköljmedel, men till vanligt tvättmedel använder jag liten skvätt sköljmedel. Hängtorkar alltid.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: