Annons:
Etikettbalkongbonde
Läst 1335 ggr
SuperLimm
2016-08-03 14:11

Odla inomhus samt på balkong till våren

Hej!

Jag skulle önska tips på sånt som går att odla inomhus året runt! Vet att det finns Sallat, olika sorter som funkar men vilka lite mer exakt? Ruccola och groddar äter vi inte så det går bort.
Broccoli, kan man odla det året runt?

Jag gillar att odla saker från frö, har kikat massor på impecta idag men på nästan alla deras fröer står det för odling utomhus på ett eller annat sätt. Jag skulle gärna börja odla saker redan nu, om det ens går?

Vi har en mindre balkong utan tak på tredje våningen (högst upp) med sol från morgon till 14-15 ungefär. I vår tänkte vi försöka odla tomater och chili som min sambo vill ha. Chili har jag läst helst ska stå i växthus, kan det fungera på balkongen ändå? Jag ska även odla jordgubbar och smultron. Sen är jag sugen på att prova odla morötter, olika sorters lök, sallat osv. Men det finns inte så mycket plats på balkongen och eftersom det är en hyresrätt tror jag inte vi får sätta upp saker på väggarna för att kunna hänga heller då det är tegelvägg. Jag har kollat lite på en sån "växttrappa" samt olika sorters balkonglådor för att få plats med så mycket som möjligt men ändå ha plats för två personer att sitta där och äta. Har ni några tips på hur man kan odla för att få plats med så mycket som möjligt utan att det blir för trångt? Balkongen är ca 2 kvm och som en låda på väggen typ.

Mvh Linn

Annons:
tlover
2016-08-03 14:35
#1

Av egen erfarenhet vet jag att både tomat, paprika och chili kan odlas året om i fönster. På vintern (eller när man nu sätter viloperioden) får man nästan ingenting om man får något. Men om du varvar mellan olika plantor som har "vinter" i olika perioder så borde du kunna skörda året om. Dessa går även att odla på balkong och även ampeljordgubbe och ruccola (nämner det för att det har jag testat) Kryddor går ju att odla inne och iallafall vitlöksblast (har testat). Det mesta ska gå att odla på balkong även tex potatis. Faktum är att man får högre skörd per kvm eftersom växterna skäms bort mer. Angående groddar så finns det massor att välja mellan och jag tror att de flesta kan hitta något som dom gillar. Även krasse går ju att odla inne året om

l'm back

SuperLimm
2016-08-03 15:04
#2

#1 Ja vad bra! Då kanske jag kan köpa hem lite fröer redan nu i alla fall då! :D
Behöver jordgubbar och smultron pollineras eller kan man odla det inne också?

Odla vitlök har jag testat men den dog efter ett tag. Använder man bara det gröna som kommer upp? Blir det ungefär som gräslök eller vad gör man med det?

Mvh Linn

SuperLimm
2016-08-03 15:06
#3

En fråga till, hur gör man/bestämmer man när plantor ska vila/ha vinterperiod? Går det att styra eller är det helt baserat på antal soltimmar och värme?

Mvh Linn

tlover
2016-08-03 18:21
#4

#2 jordgubbar och smultron behöver pollineras men har du inga pollinerare inne (även vissa flugor pollinerar) så kan du göra det själv med en pensel. Visst det blir inte bra men något blir det iallafall. Inne tror jag att man bara kan använda blasten. Jag använder den där jag vill ha mild vitlökssmak (tex på macka eller i en sallad). #3 det är ljus /värmestyrt men det går att kontrollera med extraljus, varmare eller svalare platser m.m

l'm back

SuperLimm
2016-08-03 18:57
#5

Då får jag vänta med jordgubbar och smultron till våren! :) Vad bra, vi har ett rum med akvarier i där det blir varmt om man stänger dörren. De ger även en hel del ljus så då ska vi prova och reglera själva och se hur det går! :) Har ni något tips på någon sida där man kan läsa mer om det här med att odla osv?

Mvh Linn

tlover
2016-08-03 19:29
#6

#5 har du massa akvarier ska du testa aquaponics. Då får växterna näring av fiskarna och fiskarnas vatten renas av växterna

l'm back

Annons:
SuperLimm
2016-08-03 22:42
#7

Aquaponics verkar vara lite avancerat och dyrt men nått liknande kanske skulle gå att få till, vi ska kika lite mer på det. Tack för tipset! :D

Mvh Linn

tlover
2016-08-03 22:51
#8

#7 det går att få till billigt. Det dyraste har du ju redan. Om vi har med oss vår bok om aquaponics så kan jag se om det finns något budgettips

l'm back

Sisselie
2016-08-04 09:48
#9

Jag har odlat Machesallat både inne och ute. Det växer så det knakar i båda fallen.

Tant Grön
2016-08-09 17:56
#10

Läste något om aquaponics på Alternativ.nu, tror jag det var. Man lade en skiva frigolit som flöt på vattnet och gjorde hål i den där man satte krukorna med grönsaker. Minns inte mer hur man gjorde.

tlover
2016-08-10 11:32
#11

#10 det finns andra sätt. Vi kommer nog använda pumpar och bäddar med grus

l'm back

Upp till toppen
Annons: