Annons:
Etikettannan-odling
Läst 1073 ggr
ManU77
10/26/16, 8:09 PM

Listor efter växtzon...

Hej!

Vet ni vart man enkelt kan få information om (frukt) träd, (bär) buskar och grönsaker ordnade efter vilken växtzon de klarar av?

Jag bor på gränsen mellan zon 6 och 7. Hade tänkt använda vintern till att planera mitt framtida permakulturlandskap och behöver tips på vart jag får information om vad som är härdigt där jag bor.

Annons:
tlover
10/26/16, 8:42 PM
#1

Det är olika mellan olika sorter inte bara växter. Det finns äpplen som inte klarar mer än 3 och äpplen som klarar 7 enkelt.

Vi köpte mycket från önskebrunnen till vår trädgård (zon 7)

l'm back

ManU77
10/26/16, 9:01 PM
#2

#1 Jo, jag vet. Det är därför jag skulle önska att det fanns en rätt detaljerad lista på vad som är odlingsbart i olika växtzoner. :-)

tlover
10/26/16, 10:29 PM
#3

#2 fast det skulle bli en så lång lista att jag tvivlar att någon skulle orka skriva den. Just eftersom tex olika äppelträd tål olika zoner och tex när det gäller äpplen så finns det hundratals sorter som enbart är äpplen. Dessutom kan samma sort tåla olika beroende på grundstam

l'm back

ManU77
10/27/16, 8:58 AM
#4

En sådan lista behöver ju inte nödvändigtvis innehålla allt. Det hade, precis som du säger, blivit en omöjligt lång lista. Dock finner jag mest hela tiden träd, buskar och grönsaker i olika listor där man av någon anledning inte skrivit med vilken klimatzon de klarar av. Det hade ju kanske inte varit så oerhört ansträngande att skriva in det i den lista man ändå gjort.

Leif Blomqvists bok Våra äppelsorter tar upp en hel hög olika sorters äpplen. Varje sort kommer med en kort beskrivning om smak, användningsområde OCH vilken klimatzon trädet klarar av. Den boken är otroligt intressant att kolla igenom och plocka ut möjliga sorter lämpliga i mitt klimat. Synd bara att inte alla bemödar sig om att skriva in härdigheten hos de växter de skriver om. Det hade gjort letandet så mycket smidigare.

Nåväl… har du tips på vart jag kan läsa på om träd, buskar och grönsaker där klimatzon finns med får du gärna ge dessa tips här. :-)

Halvdansken
10/27/16, 1:08 PM
#5

De flesta svenska trädgårdsböcker brukar väl innehålla växtzoner?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ManU77
10/27/16, 2:00 PM
#6

Jag har försökt kolla på nätet på ställen där man kan köpa fröer och sånt, men jag måste klicka in på varje enskild växt för att se härdigheten… om det ens står överhuvudtaget.

Annons:
Åsa S
10/29/16, 11:23 PM
#7

Plantskolorna som finns i norr brukar ha listor på vad de säljer under säsong med zoner. +Man har ju Zetas katalog över växter i den finns både växter för hög och låg zon. (Grönsaker har sällan några zoner, zonerna är framtagna för buskar och träd som inte vissnar ner under vintern och är vedartade därför anger man sällan zoner på sånt som exempelvis perenner)

ManU77
11/1/16, 9:01 AM
#8

#7 Tackar!

Jag upplever nu när jag letar en massa att det är just de annuella växterna som inte anges med zon då de inte är tänkt ska finnas kvar över vintern, medan de perenna växterna åtminstone oftare anges med zon då de ska klara övervintringar…

Nåväl… mitt letande fortsätter! :-)

Upp till toppen
Annons: