Annons:
Etikettmatförvaring
Läst 1668 ggr
RobinEH
2016-12-14 16:22

Högpastöriserad mjölk, odödlig?

Jag kom över ett öppnat paket mjölk i kylen idag. Dess bäst-före-datum var i mitten av oktober, dvs 2 månader sedan. Tänkte slänga hela paketet men upptäckte då att det fortfarande verkade flytande. Mjölken både luktade och smakade okej, men som modern svensk slängde jag den ändå. 

Vad är denna mirakelvätska? Noterade att den var högpastöriserad, men paketet var ju öppnat.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
VildaVittra
2016-12-14 16:45
#1

Hahaha, du skulle ju ringt tidningarna. Blir man intervjuad för att det ligger en felaktig godisbit i en godispåse, så lär ju din mjölk vara framsidestoff. 😎

Spånar lite, dagens matframställning är ju steril och du kanske har en skruvkork på mjölken? Det fanns förmodligen inga nedbrytare närvarande samt du kanske har kallare än 8 grader där den stod?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RobinEH
2016-12-15 10:50
#2

Ah, kanske hade varit min tid i rampljuset. 

Det var faktiskt ett vanligt tetra-pack utan kork från Engholm, tydligen Nettos märke. Kylen ligger kring 2-4*C. Jag lämnar aldrig mjölken framme heller, så det är mycket möjligt att det inte fanns någon bakterietillväxt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Leifsdotra
2016-12-19 14:13
#3

Själv köper jag alltid ohomogeniserad mjölk och där märks det minsann när bäst-före-datum har passerat. Men den smällen tar jag gärna! 

Homogenisering innebär att få stora fettkulor blir många små. Mjölkens fettkulor varierar naturligt i storlek och de omges av ett mycket speciellt membran som består av proteiner och fosfolipider. I ohomogeniserad mjölk stiger de större fettkulorna uppåt och bildar ett gräddskikt på ytan, på grund av att fett är lättare än vatten.
Vid homogenisering går mjölkfettet igenom en smal kanal, en så kallad spalt, med hög hastighet. Fettkulorna splittras upp efter spalten på grund av bland annat turbulens och virvelbildning. Alla fettkulor får samma storlek vilket gör att de inte stiger till ytan. Då kan mejeriet ange en exakt mängd fett på mjölken, det kan man inte med ohomogeniserad. Så varför köper jag ändå det då?

Den mjölk som inte homogeniserats har kvar sin naturliga och varierande fetthalt. Den absoluta majoriteten av all mjölk som produceras och säljs i butikerna är både värmebehandlad och homogeniserad. Den är därför betydligt mindre hälsosam än färsk mjölk.

Trots att mejerierna skriver färsk mjölk på förpackningen är den vanliga standardmjölken inte färsk. Uppvärmningsprocessen som kallas pastörisering har till syfte att förlänga hållbarheten på mjölken genom att ta död på vissa bakterier. Men då dör också en del av näringen som finns i den färska mjölken

Upp till toppen
Annons: