Annons:
Etikettnaturen-som-resurs
Läst 1557 ggr
VildaVittra
2016-12-14 17:48

Samlar du nässelfröer?

En bekant till mig berättade att hon samlar in och torkar nässelfröer som hon sedan har på gröten eller i filmjölken. Jag har ju alltid bara ätit nässelsoppa, men nästa år ska jag definitivt testa det.

naturskyddsföreningen kallar nässelfrö för "Superfood".

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/gratis-vitaminbomber-fran-naturens-skafferi

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2016-12-14 17:49
#1

Nej, men jag funderat på det. Det ska visst vara super mot PMS och klimakteriaproblem

l'm back

VildaVittra
2016-12-14 20:17
#2

#1 Aha, borde alltså ge det till Navdi, hon får PMS-djävulen i sig en gång om året. 😈

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2016-12-15 10:29
#3

Nässlor samlar jag och torkar men aldrig fröerna, får testa det till nästa år 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

DesK
2016-12-17 11:08
#4

Jag samlar nässlor och torkar, sedan använder jag dem på olika sätt, t ex i omelett, i bröd, som stuvning mm

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Agafia
2017-01-06 13:34
#5

När kan jag plocka nässelfrön ? Efter blomning när är det under sommaren ?

VildaVittra
2017-01-06 13:59
#6

Du får nog testa dig fram under en säsong, det kan ju inte vara farligt att ta omogna fröer heller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Carmarino
2017-01-15 15:28
#7

Min mor brukade plocka nässelfrö varje år. Har för mig att det var i slutet av augusti eller någon gång i september. Fröna skulle vara mogna i alla fall. Ett tips om ni ska göra det - försök torka dem i något uthus eller uterum. Det följer nämligen med en väldig massa småkryp som kryper/flyger omkring inomhus annars.

I nordvästra Skåne finns Sällskapet Nellorna, som har instiftat Nässlans dag första söndagen i maj och även gett ut en bok om Nässlor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Agafia
2017-01-15 15:31
#8

#7 . Tack för info . 👍

Carmarino
2017-04-22 12:05
#9

I den här veckans Hemmets Journal (nr 17, säljs t.o.m. onsdag 26/4) finns det två sidor recept med nässlor:

Nässelsmoothie med avokado
Pasta med nässelpesto och baconströssel
Risotto med nässlor och stekta chanpinjoner
Nässelpaj med laxrosor
Nässelbröd med dinkel

Och här finns lite fler recept med nässlor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-05-03 01:50
#10

Idag är det nässlans dag (första söndagen i maj).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: