Annons:
Etikettbalkongbonde
Läst 857 ggr
SuperLimm
2016-12-22 08:00

Boktips till nybörjare!

Jag beställde igår en bok om odling från kärnor. Tyckte den verkade väldigt intressant och det är något jag provat en del. Hittade massvis med böcker som verkade bra och intressanta men kan och vill inte köpa alla. Därför önskar jag nu boktips!

Jag bor på tredje våningen med en liten balkong utan tak. Har fönster mot nordöst och nordväst, alltså morgon/förmiddagssol och eftermiddagssol. Balkongen är mot nordöst och det är sol där fram till 15-16 ungefär. Utifrån dessa förutsättningar önskar jag nu boktips. Såna böcker ni tycker det inte går att klara sig utan, såna böcker som alla borde ha tex.

Jag är intresserad av att odla så mycket som möjligt men eftersom ytan är liten så är det ju inte så enkelt. Morötter och potatis är något jag gärna vill prova. Jag vet att det går att odla i balkonglåda bland annat.

Min pappa har hus med växthus och rätt mycket trädgård över och jag funderar på att övertala honom om att han vill ha några pallkragar att odla i, så kanske han och jag kan göra det ihop. Dom har dock en hel del mördarsniglar vilket inte direkt underlättar odling men jag har sett att det finns pallkragar med en "snigelkant", någon som vet om dom är bra?

Kan jag planera ett äppelfrö och låta det gro i kruka på balkongen i några år tills vi kunnat köpa hus och flytta dit?

Så, nu önskar jag era bästa boktips!

Mvh Linn

Annons:
SuperLimm
2016-12-22 08:02
#1

Glömde skriva att vi har akvarium också som jag skulle vilja utnyttja så om ni har några bra tips på aquaponics, böcker eller länkar till bra information, så tar jag gärna emot det! :)

Mvh Linn

SuperLimm
2016-12-27 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tror jag är lite förvirrad och har tänkt fel. Vår balkong är nog mot sydöst om jag tänker rätt den här gången. Huset där den röda pricken är, där är balkongen på höger sida. Det måste ju bli sydöst?

Mvh Linn

VildaVittra
2016-12-27 14:53
#3

Ja det ser det ut att vara. 

Angående snigellkant såg jag att man kunde göra det själv med ett mycket finmaskigt nät längs kanten och där den klippta änden var vass. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SuperLimm
2016-12-27 15:03
#4

#3 Typ något myggnät-aktigt fast kanske lite "hårdare"?

Mvh Linn

VildaVittra
2016-12-27 15:22
#5

Ja, försöker hitta artikeln där det var en som använt sig av något nät på rulle.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: