Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 2197 ggr
VildaVittra
2017-01-14 19:15

Slänger du gammalt bröd?

Nu menar jag inte mögligt bröd, utan bröd som blivit torrt/segt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2017-01-14 19:16
#1

Det finns mängder av gott att göra på gammalt bröd, så allt behöver ju inte bli ströbröd. Några exempel:

Panzella- Bröd och tomatsallad

Pappa al pomodoro – Toskansk tomat-brödsoppa

Fattiga riddare

Krutonger

Brödpudding

Ribolita- Toskansk grönsakssoppa

Sedan kan man lägga det torra brödet under kycklingen när man grillar den i ugn, då suger de åt sig all god saft. 

Den toskanska tomat och brödsoppan gör jag ganska så ofta, det påminner mer om len gröt i konsistens än soppa. 

Har ni några goda tips?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2017-01-14 19:19
#2

Mata ankor

Carmarino
2017-01-14 19:22
#3

Har aldrig förstått snacket om "dagsgammalt bröd". Bröd brukar hålla sig rätt länge om man bara förvarar det rätt. Skulle det ha blivit lite torrt så brukar det mjukna efter 10-15 sekunder i mikron. Så länge det inte är mögligt så går det utmärkt att äta.

Brukar förvisso inte köpa frallor så ofta, utan köper sådant bröd som håller lite längre. Fryser alltid in det, och är det inte redan färdigskivat så delar jag det i åtminstone halvor. Tar sedan bara fram så mycket så att det räcker några dagar. Då hinner det inte bli torrt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Scorpio97
2017-01-14 19:36
#4

Vi har alltid brödet i frysen, och man tar bara fram det man vill ha just då och micrar, rostar eller tinar till dagen efter. Så det finns aldrig bröd framme som kan bli "gammalt"/torrt.


//Jessie

VildaVittra
2017-01-14 19:59
#5

#3 och #4 Det är inte allt bröd som lämpar sig för frysning, utan blir antingen supersegt eller torrt och smuligt. Som ciabatta går ju inte att tugga, det blir ju som läder.

Sedan gillar jag inte kantbitar, så de torkar jag alternativt sparar i frysen tills jag har till en omgång soppa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2017-01-14 20:59
#6

Näst sista alternativet då jag samma som #3 inte fattat det där med dagsgammalt bröd heller så jag äter det bara det inte är mögligt

l'm back

Annons:
Cragan
2017-01-14 23:15
#7

händer att vi får en säck o då menar jag säck med bröd från en granne men det går till hönsen även om det skulle gå hur bra som helst att äta det själv. (har dock hänt att man tagit av det brödet själv)  
grannens fru jobbar på en affär så är sånt som affären ej kan säljas längre pga datum stämpeln

VildaVittra
2017-01-14 23:18
#8

#7 Vilken guldgruva! Jag skulle äta brödsoppa varje dag. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2017-01-15 10:39
#9

Blev inspirerad av tråden och gjorde fattiga riddare igår kväll. Jag bakar ofta eget bröd och det är mest frukostbröd vi köper. Oftast gör jag fattiga riddare eller varma mackor på gammalt bröd.

JMW
2017-01-15 22:43
#10

Jag äter inte bröd själv men maken gör. Han tar fram ur frysen det han ska ha så det blir ytterst sällan något gammalt eller torrt bröd här. Han får dessutom äta det bröd jag tar med hem som har två dagar kvar på datumstämplingen. Bröd som kastas i butik eller hämtas av bönder i trakten. Jag jobbar för Fazer och Polarbröd och det är skrämmande att se hur mycket returer de kastar. Allt två dagar framåt åker ur hyllan för att kastas… Sånt som kunder inte vill ha.

Carmarino
2017-01-16 08:23
#11

#10 Tänk så mycket bättre det hade varit om affärerna istället haft en låda med "halva priset, ät snart", så att vi som inte blir hysteriska av datummärkningen kan köpa brödet.

I vår lokala ICA Maxi-affär har de en avdelning i en av kyldiskarna med sådant som börjar närma sig bäst före-datum. Kollar alltid där när jag är och handlar. Hittar jag något som jag vill ha så köper jag det, och när jag kommer hem lägger jag det direkt i frysen för att förlänga hållbarheten. (Om jag inte tänker använda det direkt förstås.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2017-01-19 00:49
#12

#11 I Borås har Lidl och Willys det. Förr hade Netto det också, men har inte sett det där på länge. Finns ett bageri också som fryser överblivet bröd och säljer billigt. Köpte en limpa rostbröd häromdagen på Lidl för 6.95.

Em_
2017-01-24 23:59
#13

Jag äter så länge det inte är mögligt. Är det torrt kan man klappa på lite vatten på ytan och micra det så känns det lite färskare.


Annons:
Leifsdotra
2017-01-25 08:58
#14

Mina höns gillar bröd 🙂 Men jag äter också så länge det inte är mögligt.

Tant Grön
2017-01-25 13:17
#15

Om det är vitt bröd kan man göra gratinerad löksoppa. Man lägger en skiva rostat bröd i botten på en liten ugnssäker form, häller på löksoppan. Så en skiva ovanpå som också är rostad och på det ost. Hittar inte exakta receptet nu, tror ugnstemperaturen var ganska hög. Detta blir jättegott och matigt. Hittar jag receptet så lägger jag in det här.

[Thiah]
2017-02-02 07:13
#16

Jag försöker göra krutonger men oftast blir det att det slängs. Maken är väldigt kinkig med datummärkning.

Grodan
2017-02-25 15:30
#17

Min mor gjorde alltid ölebröd av gammalt bröd på 70- och 80-talet. Det är en dansk "maträtt".

Man blötlägger det gamla brödet - det är bra om det finns lika mkt ljust som mörkt bröd - i vatten och öl, samt har i russin. Ev socker, minns inte. Sen kokar man det. Äts med vaniljglass…

Vi älskade det, jag och min halvbror.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tant Grön
2017-03-04 11:00
#18

Här är receptet på löksoppan.

Till 4 personer:
5 - 7 gula lökar
2 msk smör eller rapsolja
1 liter buljong, grönsaks eller vad du vill
1/2 krm svartpeppar
1 tsk torkad timjan, eller 2 msk hackad färsk
ev. salt

Till gratinering:
4 skivor vitt bröd
2 dl riven ost
ev. färsk timjan till servering

Skiva löken tunt. Fräs i matfettet tills den får färg. Späd med buljong och kryddor och låt sjuda i 5 - 10 minuter.
Rosta brödet och lägg en halv skiva i botten av varje fyra ugnssäkra skålar, slå på soppan, lägg i den andra brödhalvan. täck med riven ost och gratinera i 275 grader i 5 - 6 minuter tills osten har fått färg.

Helena89
2017-03-13 13:03
#19

I vårt hus blir bröd sällan torrt utan det möglar om det blir liggandes för länge. Kanske är det jag som inte är så kräsen så vi inte ser det som för torrt?

SuperLimm
2017-03-14 09:24
#20

Fanns inget allternativ som passade så bra då jag inte kastar bröd utan förvarar det i frysen. Ligger det framme blir det mögligt och då kastar jag det. Blir det torrt har jag bara på lite mer smör och kör det i mikron i några sekunder så märks det inte. :)
Men jag förvarar det som sagt i frysen då det bara är på jobbet jag äter bröd och då bara två skivor om dagen.

Mvh Linn

Annons:
Powernap
2017-05-07 23:59
#21

Brödrost är en finfin uppfinning.

Tarotstollan
2017-08-01 07:26
#22

Brukar endast kasta brödet om det blivit stenhårt eller mögligt. Ibland gett till fåglarna och hararna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
2017-08-01 10:52
#23

Det fanns en efterrätt på 70-talet som hette västgötasnus. Man varvade brödsmulor av mörkt bröd med äpplemos och vispgrädde i portionsglas. Minns inte om man stekte eller rostade brödsmulorna först.

Effie
2017-08-01 13:29
#24

#23 bara att googla på Slättbosnus om man vill hitta recept (Västgötasnus gav inget resultat). På norska heter rätten Tilslörte bondepiker (går att googla på det oxå).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: