Annons:
Etikettvardagsekologi
Läst 1148 ggr
tlover
1/15/17, 10:30 PM

Energisnålt sätt att tvätta mattor, kemikaliefritt

Tvätt är ju en av de saker som ofta beskylls för att slösa med energi och dessutom innebära tvivelaktiga ämnen och kemikalier.

Därför måste jag dela detta tips som jag hittade på Lands hemsida. Jag har inte testat det själv men då jag använt snö till att tex städa kaninburar så tvivlar jag inte att det fungerar

http://land.se/hus-hem/tvatta-mattorna-med-sno/

l'm back

Annons:
VildaVittra
1/15/17, 10:37 PM
#1

Jag gör liknande.

Jag tar ut mattor med lugg alternativt röllakansmattor (trasmattor tvättar jag i maskin) när det kommit nysnö och lägger luggen nedåt (piskar först vid behov). Sedan när mattan blivit kall så vänder jag på den, skottar på nysnö och gnuggar mattan med en skurborste, tar ny snö allt eftersom den gamla blir smutsig, sedan piskar jag ur snön och tar in den. 

De blir som nya.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Agafia
1/16/17, 12:01 PM
#2

Undrar om det fungerar att göra så med min jätte kelim matta ?

VildaVittra
1/16/17, 12:24 PM
#3

#2 Absolut,

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Agafia
1/16/17, 4:58 PM
#4

Oh så bra , jag har funderat på skumtvätt men det här mår nog mattan bättre av .

Halvdansken
1/16/17, 6:54 PM
#5

Kör alltid mina persiska mattor i snö, när det nu finns här i Danmark. Rekommenderas av matthandlare också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Agafia
1/16/17, 9:33 PM
#6

Här är det massor av snö och svinkallt , det blir perfekt hahahaha bara jag fixar att få ner den för tre trapporoch sedan upp igen 😳

Annons:
Upp till toppen
Annons: