Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 2936 ggr
Gronstedt
2017-01-18 12:49

Aroniarecept?

Vad kan man göra av aronia, utan att blanda in socker? Har fått en del bär från fars frys …

Annons:
Carmarino
2017-01-18 13:12
#1

Det är tveksamt om det går att göra något av aronia utan att tillsätta socker. Bäret i sig är ju inte sött. Har inte smakat det själv, men vad jag förstått så är det ungefär som slånbär, och de är praktiskt taget oätliga utan att tillsätta socker.

Du skulle ju eventuellt kunna testa att torka dem eller pressa dem till juice. Här är en sida med information om aronia och i slutet finns två länkar till ställen som säljer juice och torkade bär. Där kan du nog få lite inspiration om du vill göra det själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

VildaVittra
2017-01-18 13:18
#2

Blanda med äpplen och gör fruktläder, kommer nog bli syrliga "godisremmar", men surt är ju också gott. 

Sedan skulle jag testa att göra saft utan socker och använda den i köttgrytor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grreta
2017-01-18 13:31
#3

Aronia - äppelmos

Väg bären och ta samma mängd skalade och urkärnade äpplen av söt sort.

Koka äpplena och aronian mjuka i lite vatten 30 min

Mixa massan jämn

Koka sedan moset 10-15 minuter på svag värme

Gronstedt
2017-01-18 13:46
#4

#1: Är de så mycket surare än havtorn, tro?

#2: Går det inte lika bra med osockrat mos till det? Synd att slänga bort kött och skal om man inte ska dricka det …

#3: Låter bra - fast äppelsäsongen är en bit bort just nu 😕.

VildaVittra
2017-01-18 13:56
#5

#4 Det går säkert.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carmarino
2017-01-18 15:39
#6

#4 Jag har som sagt aldrig smakat aronia själv, men jag har smakat slånbär. De är snarare sträva och beska i smaken än sura. Havtorn är mer syrliga. Har sett uppgift på en annan sida att även aroniabär är sträva och beska. Eftersom du har bär hemma så är det nog enklast att smaka på ett (tinat och rumstempererat). Då vet du om du kan tänka dig att använda dem till något utan socker.

den här sidan står faktiskt att aroniabär inte är sura, men det kanske är efter de har varit frysta. Här finns även ett recept på kräm med ganska lite socker. Se första kommentaren under texten. I en annan kommentar står att aroniabär inte har några kärnor, och då bör de ju vara lättare att pressa saften ur än t.ex. havtorn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
NiklasTyreso
2017-04-15 20:38
#7

Dumt att folk som aldrig smakat Aroniabär skriver ner deras smak!!!😟

Aroniabär är inte sura, de är lätt sträva men har en smak som liknar blåbärpluss strävhet. Strävheten är mild och går inte att gämföra med slånbärens brutala strävhet.

Aroniabär innehåller socker, som de flesta bär, och därför är det perfekt att ha 2-3 deciliter i bröddegen så jäser den bättre. Brödet blir då rosa-lila av färgämnena, samma antocyanin antioxidanter som finns i blåbär.

Tinade aroniabär med vaniljglass är gott!

Jag plockar ca 5 liter aroniabär varje höst och fryser in. De är stora och lätta att plocka så fem liter tar ca en timme att plocka. Snabbt och enkelt!

Tant Grön
2017-04-16 14:45
#8

Alla har ju olika smak. Jag gillar dom inte, tycker de smakar krita.

Upp till toppen
Annons: