Annons:
Etikettekoprodukter
Läst 1516 ggr
tlover
2017-03-14 13:59

Varför inte allt ekologiskt märks som ekologiskt

Jag vet inte hur många som vet det här men visste ni att en affär måste betala för att få märka ekologiska produkter som ekologiskt?

Jag har nu fått en offert för att få märka ekologiskt te som jag köper in som ekologiskt. över 11 000:- per år** skulle det kosta mig. Jag säljer inte nog mycket ekologiskt te* för att jag ens i närheten skulle tjäna på det. Inte ens om jag skulle tiodubbla det ekologiska te* som jag säljer och öka priset på det skulle jag tjäna igen det.

Jag vet också att det är många bönder, biodlare osv som har samma problem, dom odlar/föder upp ekologiskt men dom kan inte sälja det som ekologiskt för dom tjänar inte igen certifieringen.

Själv tycker jag att man borde göra det enklare för mindre företag att märka ekologiskt för jag vågar slå vad om att det så helt plötsligt skulle finnas massa mer ekologiskt att köpa. 

Vad tror du? Är det bra som det är att man måste betala massor för att märka det som ekologiskt eller tycker du det är bra som det är?

*jag får sälja ekologiskt te, jag får bara inte märka det som ekologiskt.

** detta plus avgift till kommunens miljöenhet

l'm back

Annons:
DesK
2017-03-14 14:13
#1

Det där är ju så urbota dumt! Det ska väl inte kosta extra för säljaren att sälja ekologiskt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2017-03-14 14:18
#2

#1 Även den som producerar det får betala extra (och importören, grossisten etc)

l'm back

DesK
2017-03-14 14:21
#3

Det är ju rena idiotin!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2017-03-14 14:25
#4

Jag tror själv att om man lägger över viss del av ansvaret på kommunens miljö och hälso avdelning så skulle man kunna få ner priset. Deras inspektörer kommer ju ändå till registrerade livsmedelsföretagare

l'm back

vendelay
2017-03-14 14:29
#5

Varför kostar det pengar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2017-03-14 14:30
#6

#5 Delvis är det för att dom som certifierar (och även kontrollerar) ska ha betalt men till stor del är det för att tjäna pengar på det

l'm back

Annons:
tlover
2017-03-14 14:31
#7

Tillägg till #4

Dessutom så borde det gå att certifieras vartannat år eller liknande om man räknas som en lågriskgrupp (så är det med registrering av livsmedelslokal)

l'm back

vendelay
2017-03-14 14:33
#8

Jag kan på ett sätt förstå att de som certifierar och kontrollerar ska ha betalt men för ett litet företag med en person är det ju helt sjukt att de ska ta så mycket pengar. Tycker att det borde vara något som går att få bidrag för i så fall, från kommun eller stat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2017-03-14 14:34
#9

#8 Det är också ett bra förslag Typ rot/fut fast för mindre företag för eko och faitrade cert

l'm back

vendelay
2017-03-14 14:36
#10

#9 Ja, exakt. För folk vill väl att vi ska äta / handla mer ekologiskt och stödja fairtrade? Det går ju inte om företagen inte har råd att visa att de har ekologiska produkter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

JonasDuregard
2017-03-14 15:05
#11

#0 Vem är det du skulle betala till? KRAV?

Problemet är att det te du säljer saknar kravmärkning (eller motsvarande) på producentens sida, eller? För har den det kostar det väl inget för försäljaren, eller?

tlover
2017-03-14 15:09
#12

#11 Till de som certifierar

Nope, producenterna har märkning men eftersom jag packar om måste jag ha egen etikett vilket gör att jag måste ceritfieras för att få märka det som eko

l'm back

Niklas
2017-03-15 05:40
#13

Är det inte så att du får säga att det är ekologiskt men inte kan märka det med exempelvis KRAV:s logga? Så fick jag det förklarat för mig av en av de bönder som tog fram KRAV-märkningen men som själv tyckte det blev för dyrt så han bara sålde sitt kött som ekologiskt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
tlover
2017-03-15 07:04
#14

#13 som jag förstår så får jag inte ens kalla det ekologiskt men jag får kolla upp det noggrannare

l'm back

JonasDuregard
2017-03-15 07:33
#15

Enligt livsmedelsverket: "I Sverige måste alla som vill märka livsmedel som ekologiska certifieras och kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan."

Jordbruksverket håller med. Det verkar vara EU-märkningen som gäller som miniminivå för att få kalla en produkt ekologisk.

Niklas
2017-03-15 13:19
#16

Är alla lika dyra som KRAV då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2017-04-02 18:15
#17

Men menar du att om du säljer te som är förpackat i små paket som är märkta med EKO så kostar det inget extra? Och är tillåtet?

tlover
2017-04-02 18:27
#18

#17 Vem frågar du? Frågar du mig? 

Det är tillåtet för mig att sälja ekologiskt te, det är "bara" inte tillåtet att jag kallar det eko (så märkningsmässigt så är det eko som komme rin i min butik men inte eko när jag säljer det. Med vissa teer).

Men ska jag märka det med eko så kostar det flera tusen kronor extra för mig varje år.

(Kanske inte det svar du sökte efter men det var en väldigt förvirrande fråga)

l'm back

Sindri
2017-04-02 19:11
#19

I #12 av: tlover skrev du "eftersom jag packar om". Därav undrade jag om du får sälja färdigförpackade teer som är märkta med EKO.

Inte det du packar om, det förstår jag, det gäller ju för vilket livsmedel det än är.

Det är ju t ex skillnad för en butik att sälja eko-morötter i påsar redan märkta från leverantören, och att sälja eko-kött som de själva styckar och packar.

tlover
2017-04-02 19:19
#20

#19 okej det framgår inte i inlägget att det ska vara någon annan som packar om. Jo packar jag inte om det kan jag sälja det som eko (om det är eko såklart).

l'm back

Annons:
Sindri
2017-04-02 23:16
#21

Jag har hört det där förut att mycket säljs som vanliga produkter fast de kan vara ekologiska. Krav tar tydligen hutlöst betalt för att man skall få deras stämpel. Jag tycker det är så fel mot oss konsumenter att inte kunna få reda på mer om hur maten vi köper är producerad.

Det är väl därför ekologiska varor ofta är så orimligt dyra. Många barnfamiljer kan inte ens tänka tanken att köpa EKO, fast det kanske är barnen vi skall vara allra mest rädda om.

Får du ens skriva på typ "odlad utan växtgifter" eller "obesprutat" eller nåt sånt? Får du säga något om odlingssätt om kunder frågar?

tlover
2017-04-03 07:21
#22

#21 jag tror inte det, möjligen om jag hade odlat teet själv (men det har jag ju inte).

Jag tycker också det är problematiskt att det ska på varje ompacknings led. De teer som jag köper hem har 2+ ompackningsled el odlingsled innan mig, Det blir ju massa pengar extra för teet som skulle kunnat gå till tex de som plockar teet (även om det förmodligen aldrig skulle bli dom som tjänar dom där extra pengarna).

Tyvärr finns det sätt som skulle kunna göra det billigare men med tanke på vilken stor industri sån certifiering är så blir det nog aldrig av.

#16 Det är EKO som jag kollade upp, krav ska vara ännu dyrare vad jag vet

l'm back

Upp till toppen
Annons: