Annons:
Etikettenergi
Läst 970 ggr
tlover
2017-04-02 17:21

Idé som skulle kunna göra elbil konkurrenskraftig

Jag kom på en relativt enkel idé som skulle kunna göra elbilen mer konkurrenskraftig. Det skulle däremot (förmodligen) kräva endel förändringar på hur elbilen är designad men fram tills vi kan producera grafenen större billigare skala så skulle det kunna göra elbilen mer konkurrentkraftig.

Ett av de stora problemen med elbilar är ju delvis, distansen som dom kan åka och hur snabbt det går att ladda en elbil (det fösta lite beroende av det andra). 

Varför inte göra batterierna lätt att byta ut (därav så krävs nog en del förändringar i designen) så att bensinstationer (energistationer?) kan ha laddade batterier som man helt enkelt byter ut sina batterier mot då man behöver tanka. Då skulle det gå betydligt snabbare att bilen får mer energi vilket kan göra att man kan i praktiken åka längre med en elbil.

Lite som man gör med kolsyrepatroner. Det kommer nog göra att fler (inklusive mig) överväger elbil.

Såklart så skulle det kräva lite förändringar i designen, lite högre pris att "tanka" på energistationen jämfört med hemma osv men det skulle nog öppna upp mer. Det skulle ju tex gå att åka på semester med en elbil vilket ju inte går i nuläget med ca 10h laddning efter 40 mil.

Idén är ju inte fulländad än men jag tror nog att den kan bli det i rätt uppfinnares händer

l'm back

Annons:
Sindri
2017-04-02 18:13
#1

En bra tanke, lite som att byta ut kylklampar på bilsemestern, men det finns vissa problem.
Ett batteri till t ex Nissan Leaf väger totalt 272 kg. Lite svårt att byta.
Sedan är batterierna oerhört känsliga och att lyfta i och ur bilar är nog inte optimalt.

Alla bilmodeller gör ju också sin egen design på batterierna. Och har jag ett relativt nytt batteri som bara laddats kanske tio gånger vill jag inte byta det mot ett som laddats 50 gånger.

Men med t ex Teslas supercharger skall det inte ta så lång tid att ladda batteriet. Då har man hunnit med några timmar i bilen och kan behöva en paus, sträcka på sig lite, gå på toa etc.

Kanske ett nytt område för mackar att utveckla. Gör laddningspausen till ett trevligt avbrott, en laddning för såväl bil som förare. Ett trevligt rastrum där man kan äta medhavd mat (med micro?) eller köpa något aptitligt. Fräscha toaletter, kanske en bit natur att sträcka på benen i. Lekplats för barnen.

tlover
2017-04-02 18:22
#2

#1 Jo därav kommentaren om att man måste ändra designen och det skulle nog behöva specialbyggas maskiner för att få det att funka. 

Att man kanske byter ett äldre batteri mot ett yngre el vice versa skulle kunna anpassas med priset. (dvs att det blir billigare om man byter mot ett äldre batteri och vice versa)

Det är ju som sagt ingen färdig idé utan något som en ingenjör kanske ska kolla närmare på

edit: och även en tesla supercharger tar på tok för lång tid att ladda om man är på långfärd

l'm back

Sindri
2017-04-02 19:19
#3

På Teslas hemsida står följande om deras Supercharger:
"Att ladda ett Tesla Model S batteri till hälften tar ca 20 minuter. Med den laddningen kan man sedan åka de 20 milen som brukar vara avståndet till nästa Superchargeranläggning längre bort längs din färdväg."
Då har man redan åkt 40 mil, och för mig är 60 mil mer än vad jag egentligen vill åka på en dag, men har man bråttom någonstans så kanske det inte räcker. Men 20  minuters paus efter 20 mil känns rätt OK för mig. Förutsatt att det inte är kö…………

Tesla har aviserat att man forskar på solceller på biltaket, också en spännande idé som jag hoppas fler följer efter.

tlover
2017-04-02 19:42
#4

#3 Jag hittar bara laddningsprocent på 40 respektive 75 min.

 Det förutsätter ju att den finns en laddstation inom 20 mil (vilket det inte finns på större delen av Sveriges yta enligt kartan på deras hemsida. ca 2/3 av laddstationerna finns på 1/3 av Sveriges yta, då kanske du kan räkna ut att det är glest mellan dom på resten av Sveriges yta dvs 2/3 av Sveriges yta). Dessutom så förutsätter det att du behöver gå på toa och äta just då och att du bara ska åka max 60dag (vi åker dryga 80mil när vi ska hem på en dag) km, det är 80 mil vi åker för att komma hem

edit: rättade, jag råkade skriva

l'm back

tlover
2017-04-02 22:49
#5

Sen så är ju den verkliga räckvidden på en elbil inte alls vad som står i instruktionsboken, tex i detta test så är räckvidden nästan 40% lägre än den som är angiven i instruktionsboken. Så inte kommer man 20 mil på en halv tank när man inte ens kommer 20 mil på en full tank (vilken elbil skulle gå 40 mil på en full tank förresten?)

Så 50% av 15* mil blir ju snarare 7½mil mellan laddstationerna och att köra bara 7½ mil och sedan vänta 20 min och sen köra vidare och man ska sisådär 80 mil är ju omöjligt

*Nu utgick jag från nya Nissan Leaf som enligt instruktionsboken ska gå 25 mil men enligt tester bör man inte köra mer än 15

l'm back

Sindri
2017-04-02 23:06
#6

Den enda elbil jag läst på om ordentligt är Tesla, den skall kunna gå 40 mil på en full laddning, det är väl det som fått fart på övriga aktörer inom elbilsproduktionen.
Men jag håller med dig om att det är sorgligt glest med laddstationer särskilt i norra delen av Sverige. Skall man på Europasemester är det lite lättare.
Sedan har jag hört att Tesla har stort problem med att hålla värmen i bilen på vintern. Den går nämligen på samma batteri som driften och då kan man ju räkna ut att man inte kommer så långt.
Vet du någon annan elbil som löst det på ett bättre sätt?

Var sitter batteriet på t ex Nissan Leaf?  På Tesla sitter det längst in i bagageutrymmet, det skulle innebära att man fick lasta ur allt bagage innan man kunde byta batteri!

Jag är absolut inte emot din idé, tror bara att man måste bygga helt andra sorts elbilar för att det skall funka. Och alla bilar måste ha samma design just på den punkten. Och använda samma sorts batteri. Kanske i en batterikassett som man skjuter ut eller in på sidan av bilen? En robot skulle kanske vara lösningen där?

Annons:
tlover
2017-04-02 23:10
#7

#6 Om batteriet sitter där bak skulle man ju kunna ha bagaget där fram (min pappa hade några bilar som hade bagaget fram när jag var liten) men ja en annan design skulle nog behövas men jag tänker också att det är bättre med flera lösningar än bara en.

Ofta är folk (du behöver ej vara medräknad där om du inte vill) så inkörd på att det ska finnas en lösning på allt, jag tänker att detta kan vara en lösning av många eller en lösning påväg till bättre batterier eller liknande inte den enda lösningen för något sånt finns inte🙂

l'm back

Sindri
2017-04-02 23:29
#8

Nej, jag är inte alls generellt för Totala Lösningar, men om det skulle funka på ett bilmärke så varför inte på alla? Nu har vi ju en typ av bensinlucka där alla slangar passar, och att hålla med olika system skulle bli dyrt.
I en Tesla kan du packa både bak och fram, väldigt praktiskt, och det behövs nog. Batteriet sitter därbak, men det tar långt ifrån hela utrymmet. (Vi hade Folka när jag var liten, med bagageutrymme fram, och det blev mycket på taket när vi körde över hundra mil på sommaren.)

Om man tänker sig i framtiden att även långtradare och bussar skall gå på batterier så måste man hitta en annan lösning än att vänta ett par timmar på en laddning.

Varför lägger du inte fram din idé till elbilstillverkare? Det kanske kan få någon att tänka i helt andra banor.

tlover
2017-04-02 23:50
#9

#8 jo det mest praktiska är nog att det är lika för alla bilar var batteriet sitter, sen om det är bäst bak eller fram vet jag inte. Detta är bara en i en lång rad idéer även om det är en av de bättre men det är sällan det blir mer än en idé eftersom jag inte vet var jag ska vända mig alls

l'm back

Sindri
2017-04-03 00:06
#10

Jag skulle skriva ett standardbrev och skicka till alla som jag vet bygger elbilar. Jag tror visst att man kan nå fram med egna idéer även om man inte tror det själv. Så många av våra uppfinningar har nog verkat omöjliga och långt före sin tid. Men det här med elbilar tror och hoppas jag verkligen skall göra skillnad för jorden.
Hoppas bara man kommer på något annat sätt att göra bildäck också. Tänk vad härligt att kunna köra bil (som är så kul!) utan dåligt samvete!

tlover
2017-04-03 07:12
#11

#10 Det finns ett experiment på självgående "bilar" som om jag minns rätt går lite mer likt en linbana som är helt fri från fossila bränslen (om elen är fri från det) och helt skadefri sedan 70 talet (och kräver inte en mer avancerad dator än det som fanns på 70 talet).

Grejen varför det inte blivit någon stor grej är nog däremot (förutom oljelobbyering) för att man inte har en egen utan beställer en då man behöver det och just inte kör själv. Fast det skulle vara som att åka taxi fast billigare än kollektivtrafik (och miljövänligare)

Jag vet själv inte om det skulle funka överallt (man måste ju ha en linje där den kan gå så att fara till sitt favoritsvampställe skulle nog inte gå) men att man byggde om städerna skulle gå utan att det blev besvär för människorna där och "bara" det skulle nog göra mängder för miljön

fast u blev det OT

l'm back

JonasDuregard
2017-04-03 07:26
#12

#0 Det är inte någon dålig idé. Den används faktiskt redan av elektriska bussar på sina platser, istället för att de stannar länge och laddar byts deras batteri automatiskt vid sluthållplatsen och laddas där. 

http://kojects.com/2016/07/25/jeju-introduces-electric-buses-with-swapping-battery/

.

Jag tror inte problemet med ditt förslag är tekniken som behövs, utan ekonomin/juridiken. Olika batterier är olika mycket värda, även om de är av samma modell. Över tid slits batterier ut och med ditt föreslag kunde man åka och byta sitt gamla utslitna batteri mot ett nytt fräscht. Det skulle endera behöva vara så dyrt att ingen har råd att använda det som laddare eller så skulle den som erbjuder tjänsten förlora stora summor på att gratis byta ut dyra batterier.

JonasDuregard
2017-04-03 07:28
#13

Men det skulle kunna fungera om man köper en (förmodligen ganska dyr) licens att kostnadsfritt byta upp sitt batteri under ett antal år, till exempel i samband med att man köper bilen.

Annons:
tlover
2017-04-03 07:34
#14

#12 det bästa jag kan komma på där är att man har ett chip eller så som håller reda på hur slitet det är (borde inte vara omöjligt även om jag personligen inte vet hur man gör) och det batteri som byts ut är så likvärdigt som möjligt med möjlighet till lite prisjystering för det ändrade värdet. (alltså det skulle inte vara en billig funktion men som jag förstår så är el betydligt billigare per km än bensin så det borde finnas ekonomiskt utrymme för detta. Billigast skulle nog fortfarande vara att ladda hemma under längre tid)

l'm back

tlover
2017-04-03 07:37
#15

#13 det är ju också ett alternativ. Som sagt jag tror det är värt att tänka vidare på iallafall

l'm back

NiklasTyreso
2017-04-15 20:04
#16

Batteritekniken går frammåt med stormsteg och ju fler elbilar som säljs desto billigare kommer batterierna att vara att byta ut (p g a stordriftsfördelar i tillverningen). 

Nu är det de dyra elbilarna som har bra räckvidd men snart används tekniken även på de billigare modellerna, och då köper jag!

Halvdansken
2017-04-25 12:15
#17

Jag tror att det kommer en gemensam standard för batterier och laddning så småningom. Men i starten kämpar alla tillverkare om att just deras version blir standard. 
Kolla hur det gick med videoformaten, telefonladdning osv.  Marknaden anpassar sig till sist, annars går det inte att sälja.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Helena89
2017-04-26 14:29
#18

Jag tror på att skapa bilar som är gjorde av solceller, eller iaf taket (tänker på risk för stenskott på övriga delar så kanske det inte är värt det). Så dom laddas medan man kör, visserligen mer laddning på soliga dagar men numer tar ju solcellerna mot energi även lite molniga dagar.

tlover
2017-04-26 14:40
#19

#18 Det görs redan problemet är att det inte ger nog mycket, särskilt på vinterhalvåret här uppe

l'm back

Upp till toppen
Annons: