Annons:
Etikettvår-omvärld
Läst 1271 ggr
tlover
7/31/17, 9:42 AM

Plastbantar du?

Att plastbanta, dvs att minska ner eller utesluta plast blir vanligare och vanligare.

Många gör på det sättet att när det är dags att slänga/byta ut en produkt som normalt består av plats, tex en tandborste. Så byter man ut den mot ett miljövänligt material som inte består av plast.
Så det behöver inte betyda att man slänger allt av plast och köper allt nytt på en och samma gång.

Helt utan plast är det nog omöjligt att bli i ett mordernt samhälle men tillslut kanske man iallafall kan utesluta all oljebaserad plast

Anledningarna är många, vissa gör det för att minska mikroplastpartiklar medan andra inte tycker om de kemiska ämnena som finns i plast.

Så Plastbantar du?

l'm back

Annons:
tlover
7/31/17, 9:45 AM
#1

Jag gör det även om det går långsamt av ekonomiska skäl, tyvärr är ju plast billigare än alternativen så har man inte mycket pengar kan man kanske inte alltid plastbanta

l'm back

Carmarino
7/31/17, 9:48 AM
#2

Eftersom inte alternativet "Delvis" fanns så valde jag "Annat". Byter ut vissa saker men inte andra. Tandborstar har jag t.ex. inte hittat någon sort som funkar för mig och som inte är i plast.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
7/31/17, 9:59 AM
#3

#2 Då plastbantar du enligt mig.

Enligt mig så är att plastbanta som att fara på en resa som man kanske inte ens når ens mål i. Man byter ut en sak i taget till man kanske når sitt mål.

Det är inte något statiskt dom man bara är i.

l'm back

Tarotstollan
8/1/17, 7:29 AM
#4

Det enda jag gör medvetet är att undvika köpa plastpåsar varje gång jag är i affären utan jag tar med mig tygkassar hemifrån.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

starhawk
8/1/17, 7:47 AM
#5

Jag plastbantar inte, när jag väljer ett annat material än plast så är det för att plast inte är något lämpligt material för ändamålet. Och ibland väljer jag plast istället för något annat eftersom det är ett utmärkt material för användningsområdet. Ibland är man tvungen att ta grejen i plast eftersom den inte existerar i något annat material. Vi har också att något "snille" tillverkat en sak i plast som definitivt inte lämpar sig för plast, ta t.ex en "glasljusstake" i akrylplast, och glasljusstaken i glas tillverkas inte mer! I det sistnämnda fallet kan man visserligen köpa en annan stake men så är inte alltid fallet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
8/1/17, 8:35 AM
#6

Letade just efter en annan tråd som handlade om detta, men hittar den inte.

Här är mina tips:

Jag både plast- och pappersbantar. Har sedan länge egna kassar med till butiken som jag handlar i. Har köpt dem i Spanien där man sedan flera år sålt snygga shoppingkassar, visserligen i plast, men mina är använda hundratals gånger och håller än. Kostar också en bråkdel av våra matkedjors fula reklamkassar. Man kan såklart sy själv av behandlat tyg (typ avtorkbara dukar), bra om de klarar lite väta.

Jag har också sytt frukt. och grönsakspåsar av gamla linnetyger. Det funkar utmärkt att väga varorna först, scanna in och sedan lägga dem i påsen.

Har också flera små ihoprullbara kassar som inte tar någon plats alls i handväskan eller fickan. Klarar spontanköp och används till kläder och prylar.

Sedan ett par månader har jag nästan totalt skippat hushållspapper. Har klippt till små bitar av slitna linnedukar, handdukar och servetter (kostar "ingenting" på loppis om man inte har ärvda). Är sicksackade i kanterna och ligger i en liten korg i köket och används till allt möjligt utom att torka av golvet. Till det har jag andra trasbitar.

Håller på att sticka och virka disktrasor i lingarn, är väldigt spänd på att börja använda dem.

Sedan länge har jag också samlat på mig en hel del förvaringsburkar i glas (loppisar!). De funkar dock inte att frysa in i, men i den andra tråden fanns tips om att använda glasburkar med skruvlock, typ honungs-eller syltburkar.

Jag läste också just om att man kan vaxa tyg själv och använda som lock till skålar i kylen, sy ost-, bröd-, frukt- och grönsakspåsar av. Man lär väl få sy dem för hand sedan så man inte geggar ner symaskinen?  Nån som provat?
Har bivax hemma så skall strax prova.

Hoppas på fler tips i tråden!

Annons:
Tant Grön
8/1/17, 9:07 PM
#7

#6 Kan du inte sy först och vaxa efteråt? Du kan väl berätta sen hur det blev?

Jag sydde kassar för ca 6 år sedan av fodertyg jag köpt på sekond hand. Dom håller än. Köper aldrig plastkassar.

Sindri
8/1/17, 11:11 PM
#8

Jag tror det blir svårt att vaxa efteråt. I de beskrivningar jag sett skall man lägga ut tygbiten på en plåt och låta vaxet smälta ovanpå, sedan försöka bre ut det så jämnt som möjligt.
Jags skall börja kolla igenom mina linnetyger och se vad jag kan använda till det. Till påsar så nött som möjligt, tror jag. Skall absolut rapportera.

Kommer dock följa tipsen i dessa länkar:
https://www.algomin.se/gor-din-egen-bivaxduk/
https://anderssonscasa.com/2014/03/11/diy-bivaxdukar/
http://www.land.se/fixat/plastbanta-koket-skydda-maten-med-en-hemsydd-luva/

Finns också att köpa färdiga
https://www.mardashop.se/products/brodpase

Förresten, en stor sak jag tycker alla kunde göra är att sluta köpa kläder i plast! Läste nyligen om att syntettrikå släpper ut en massa nanopartiklar när det tvättas, och det är ju stup i kvarten för de luktar ju illa så snabbt.
Jag avskyr verkligen hur man stoppar in plast i alla kläder (t.o.m. trosor och kalsonger), det skulle vara enklare att köpa kläder om det inte var så mycket  billigt skräp ute i affärerna.

Ja, det skulle bli dyrare, men kläder är definitivt för billigt idag, jag ser vilka berg folk slänger!

Sindri
8/4/17, 8:04 PM
#9

Nu har jag vaxat ett lock till ett stort serveringsfat. Det gick över förväntan bra.
Håller på att konstruera ett mönster till en ostpåse. Det blir att sy ihop när den är vaxad, från rätan med snedslåar eller natband tänkte jag mig.

Sedan blir det fler lock till alla glasskålar jag brukar ha mat i i kylen.

TatsuOni
8/5/17, 10:44 AM
#10

Jag byter sakta men säkert ut det jag kan, när det är dags för nytt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

starhawk
8/6/17, 5:26 PM
#11

#6: Jag förstår inte riktigt tanken bakom pappersbantningen. Plast är ju en sak eftersom den är till största delen petroleumbaserad, en ändlig resurs. Men papperet är ju råvaran trä som inte är någon ändlig resurs. Jag har inte hört nåt larm om att träden håller på att ta slut eller att papperet skulle avge några microcellulosa partiklar. 🤔

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
8/6/17, 5:34 PM
#12

#11 Papper (som oftast används bara en gång) är däremot ganska energikrävande vad jag förstår, dessutom är det svårt att veta om det är från skog som återplanteras.

Själv pappersbantar jag inte men om valet står mellan en engångs pappersnäsduk och den jag redan har i tyg så väljer jag tygnäsduken.

l'm back

Sindri
8/6/17, 10:00 PM
#13

Jag vill gärna banta allt som man slänger.  Att slänga iväg rulle efter rulle med hushållspapper känns inte så bra. Visst papper kan man lägga i återvinningen, men tänk på att även återvinning slukar energi.
Och visst är skogen en ändlig resurs, det finns faktiskt inte hur mycket träd som helst.

Kladdigt hushållspapper lägger man dessutom gärna i vanliga soppåsen där det bränns upp.

Jag tycker det känns bra att använda mindre av både papper och plast. Nu har jag också minskat på användningen av plastfolie då jag tillverkat lock av vaxat tyg.Det skall bli spännande att se hur de funkar.

Annons:
starhawk
8/8/17, 9:12 AM
#14

#13: Där håller jag inte alls med, när man sågar ner ett träd så kan man plantera ett nytt som inom ett par år växer upp till ett nytt stort och fint träd, du kan däremot inte nyproducera oljan inom rimlig tid eftersom den produceras via en process som tar åtskilliga miljoner år och ytterst speciella förhållanden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
8/8/17, 3:32 PM
#15

Ett par år????? Känner du någon skogsägare?
Jag har inte sagt att det är bättre att använda plast än papper. Att använda olja överhuvudtaget skulle jag vilja slippa helt. Det har fått förödande konsekvenser för jorden, både miljömässigt och politiskt.

Men vi kan inte heller hålla på att avverka skog i Sverige i den takt vi gör.

Vi har tagit ner så mycket av riktigt gammal skog, och den vi planterar nu får inte växa till så bra kvalitet, även om det får ta mer än ett par år.

Jag tycker det är bättre att vi använder våra träd till hus och möbler än till papper som skall kastas och brännas.

TatsuOni
8/9/17, 2:18 PM
#16

Sedan så är det väl inte en helt miljövänlig process att vare sig tillverka eller transportera papper.

Dessutom så stör vi ekosystemet när vi skövlar lövskogar för att istället odla barrskog som inte heller får växa sig riktigt gammal med självdöda träd, som är viktigt för en del insekter m.m.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
8/9/17, 3:18 PM
#17

Nej, när man läser "Trädens hemliga liv" blir man rätt förskräckt över hur det ser ut i svenska skogar idag.

Upp till toppen
Annons: