Annons:
Etikettmatförvaring
Läst 1392 ggr
tlover
2017-10-07 18:33

Första styckningen, lamm

Imorgon ska jag stycka ett lamm för första gången. Tidigare har jag bara styckat mindre djur som kanin och kyckling så det blir spännande. Jag lagar ju sällan kött så vi får se hur länge det räcker men förmodligen över vintern iallafall. Vi får se hur det blir imorgon

l'm back

Annons:
Leifsdotra
2017-10-09 10:14
#1

Trots att vi har egna lamm så har jag faktiskt aldrig gjort det. Min man är utbildad så det blir ju att han sköter det där. Har varit med vid styckning av kanin och ungtupp, men inte lamm. Där har jag bara varit med fram till att det hängs in i kylrum.

tlover
2017-10-09 13:22
#2

Två bitar blev bara grovt styckade, min man får göra resten när han kommer hem för han är så mycket starkare och att dela halsen i fyra bitar vart för mycket för mig.

Det ser ju inte snyggt ut men som tur är så gör jag helst grytor så det spelar nog inte så stor roll.

Nu håller "chest of lamb" (ingen aning om vad det heter, köttet som sitter över revbenen) och buljongen på att koka. Lite stolt är jag, det vart kanske 1 liter spill som inte används till något, främst fett resten används.

Min man kommer nog inte bli glad däremot då det bara vart jättelite färsbitar.

Jag tycker att det är så spännande med styckning (och slakt men styckning är snäppet mer spännande) för man lär sig så mycket om anatomi också

l'm back

Leifsdotra
2017-10-09 13:58
#3

Ja, det är intressant! Sen tycker ju jag också bättre om att hemslakta än att skicka iväg för att det blir lugnare för djuret. Kan inte tänka mig att sluta äta kött, men jag äter helst det vi tagit hand om själva från start till slut för att jag vet exakt hur de haft det och vad vi gett dem att äta.

Upp till toppen
Annons: