Annons:
Etikettkaniner-kött-päls-ull
Läst 1588 ggr
Snurrig
2017-10-18 16:58

Angora frågor ang. mat, päls och boende.

Jag har lite frågor angående kaninrasen Angora. Vore super om någon kunde hjälpa mig.🙂

Maten

  1. Är det sant att dom behöver äta mer pellets än vanliga kaniner för att inte gå ner i vikt/"svälta"?

  2. Hur mycket pellets ger ni era angoror, och av vilken sort?

  3. Rabbfor Pellets verkar vara gjort för köttkaniner, men om angoror behöver extra av allt så kanske det passar ändå?

Pälsen

  1. Det här har säkert tagits upp förut: Men kan man verkligen klippa ner dom mitt i vintern? Förfryser dom inte?

  2. Den här är kanske självklar, men kan man kastrera en angora, eller kommer det påverka pälsen negativt precis som det gör på t.ex hundar?

  3. Ska dom bo en och en, eller kan man ha en grupp kaniner tillsammans? Tänkte om det på något sätt slits mer på pälsen..

  4. Kan man verkligen inte klappa och gosa dagligen med dom utan att det förstör pälsen? Det borde väl vara lugnt att klappa på huvudet..?

Boendet

Jag är ytterst förvirrad över hur man håller angorakaniner, eftersom dom inte tål väta, och dom kan inte bo inomhus.

  1. Hur undviker man regn och snö utan att sänka livskvaliteten?

  2. Hur ser era burar ut?

  3. Behöver man ett extra stort hål in till boet för att det ska fungera med all päls?

  4. Kan dom verkligen inte bo inomhus (året runt)? Tänker på sommaren är det väl oftast svalare inomhus än utomhus, och om dom då klarar av sommarvärmen..

  5. Kan man ha toa-lätt eller liknande papperspellets som underlag eller fastnar det i pälsen?

  6. Går det att ha mattor i större delen av buren, och endast fylla på boet och toan med halm osv? (Om dom bor utomhus)

Övrigt

  1. Är livslängden verkligen kortare än vanliga kaniner? Hur länge har era kaniner levt?
  2. Rekommenderas honor eller hanar för nybörjare? Jag tänkte att hanar kanske är lugnare och därav enklare att klippa, medan honornas päls kanske är enklare att spinna, då det står att honors päls är av bättre kvalitet(?).

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
tlover
2017-10-18 17:10
#1

Jag kan tyvärr ingenting om just angoror men vår fd kaninburlösning ser ut att vara något som ändå skulle funka om det skulle vara ute men fritt från regn och snö.

Vi hade helt enkelt våra kaninburar under ett stort skärmtak (förr hade ved förvarats där) så dom var ute men helt skyddad från regn och snö (och direkt solljus). Det var väldigt praktiskt och något jag starkt rekommenderar om man ska ha kaniner ute, iallafall som vinterbur

l'm back

Snurrig
2017-10-18 17:31
#2

#1 Jag har funderat på skärmtak, men tycker inte att det verkar helt säkert ändå. Haft det förut, och visst hände det att snö ändå blåste in vid väldigt "stormiga" dagar. Beror på hur känsliga angorpälsen verkligen är. Dessutom vill jag inte bara ha dom för pälsens skull, utan även för sällskap, och vet inte riktigt hur man ska kunna umgås med dom på vintern. Har man kaninerna i burarna 24/7? Funderar

Att ha burarna i någon form av uthus skulle kanske vara det bästa, men det känns hemskt att stänga in dom där: måste vara trevligare i den friska luften med möjlighet att spana på omgivningen..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

tlover
2017-10-18 18:25
#3

#2 Nu hade vi kaninerna för kött men vi hade dom ute och näst intill alltid i burarna på vintern (på sommaren blir det annorlunda däremot) men då hade vi stora burar, dubbelt så stort som minirekommendationerna från föreningen Gotlandskanin och 3-4 gånger så stort som jordbruksverkets rekommendationerna.

Det kunde dreva ibland men vi hade hela väggar åt det håll som vinden oftast kom in och dessutom sköt ju taket ut 2-4 meter utanför burarna på alla ställen förutom "lä stället" så inget kom egentligen till burarna.

Det går ju att ha ett ganska stort uthus med fönster. Kolla in boken "Rabbits in colonies" där finns många fina stora burar under tak eller till och med inne i lador el liknande

l'm back

Upp till toppen
Annons: