Annons:
Etikettannan-odling
Läst 1145 ggr
tlover
1/4/18, 10:41 AM

Djur som behöver hö från sen slåtter

Vi funderar på att göra sen slåtter pga våra bin. Finns det något djur som behöver hö från väldigt sen slåtter (efter blomning)?

Kanin ska ju ha sen slåtter men inte så sen

l'm back

Annons:
Reko
1/4/18, 10:47 AM
#1

Hästar som inte växer eller gör så mycket kan mycket väl äta hö som är sent slaget.

tlover
1/4/18, 11:02 AM
#2

 #1 Ja det är väl extra v´bra vid tex fång har jag för mig (kan inte hästar så bra)

l'm back

tlover
1/4/18, 11:05 AM
#3

#1 en annan möjlighet är att slå extra tidigt, är proteirikt hö bra för unghästar? Jag vet bara att kor vill ha proteinrikt men ingen har ju hö till kor numer

l'm back

Gronstedt
1/4/18, 11:16 AM
#4

#3: Många hästar äter nog hösilage nu för tiden. 

Proteinrikt hö är i absoluta tal inte så vansinnigt proteinrikt, så många hästar skulle kunna äta det och kanske inte behöva proteintillskott, som väldigt många får.

tlover
1/4/18, 11:36 AM
#5

#4 Fast vad jag förstår så anser många hästägare att hö ändå är bättre. Men jag kan ha missförstått

l'm back

Reko
1/4/18, 11:42 AM
#6

#5 Mycket lättare att hantera tycker jag då hö har högre torrsubstans.

Annons:
Gronstedt
1/4/18, 11:53 AM
#7

#5: Det stämmer nog att många hästägare ger hellre hö eller mycket torrt hösilage, men många markägare föredrar inplastade balar. I mina trakter är det inte lätt att få tag i torrhö, så de flesta ger hösilage om de vill eller ej.

tlover
1/4/18, 12:16 PM
#8

#7 vi vill ha nytta av vår mark förutom biodlingen så kan vi sälja hö bättre för att få har hö är ju bara bra

l'm back

Gronstedt
1/4/18, 12:24 PM
#9

#8: Det är säkert olika i olika landsdelar också. Kolla med stallägare i trakten! Man kan rentav tänka sig en tidig och en sen skörd, för att kunna erbjuda olika varianter. Eller kanske en tidig skörd och sedan uthyrning av bete? 

När ni ska sälja är det bra om ni kan erbjuda analys av höet, då många hästägare lägger mycket kraft på att räkna procent 🙂.

tlover
1/4/18, 1:15 PM
#10

#9 vi vet att en hästägare med extra stallplatser köper hö från 20 mil bort enkel väg så hon kan nog vara en kund. Både tidig och sen skörd funkar inte med biodlingen däremot och den har företräde. Dessutom så har vi för kort växtsäsong för att två skördar hö funkar (det är inte alla år som två skördar ensilage fungerar och ensilage brukar skördas kortare)

l'm back

TatsuOni
1/11/18, 2:34 PM
#11

Jag vet inga djur som behöver sent skördat hö, men jag vet att många ger hö med lite lägre näringsvärden (t ex sena skördar) till just får. Så fårbönder kanske kan vara intresserade?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: