Annons:
Etikettövrigt
Läst 1403 ggr
Snurrig
1/29/18, 9:31 PM

Gammalt hus - få bort doften

Det är ett gammalt hus som har stått tomt under en lång tid. När det inte stått tomt så har det kanske inte varit alltför välskött. Har även rökts inomhus, men det var väl senast 30 år sedan. Vissa tapeter är bytta sedan dess, men inte alla.  Är väl egentligen inget fel på huset. Men det har en speciell doft. Visserligen så beror det delvis på att det just stått tomt och orört, men jag är ganska säker på att det även luktar (fast mindre?) när det används. Man känner det när man kommer dit, men vänjer sig snabbt så att det inte märks av längre. När man sedan lämnar stället så sitter doften kvar i kläderna. Jag vet inte vart det kommer ifrån, men det sitter väl i väggarna.

Har ni några idéer på vad man kan göra för att få bort det? Ska städa igenom allt, såklart, och vädra. Har även köpt en luftrenare, vet inte om det kommer göra någon skillnad, men jag får väl se. Ska testa ställa skålar med ättiksprit i alla rum och även städa med ättiksprit, torka av i alla skåp och sånt.

Jag vet att det är "dumt" att dölja saker, men ska man tända lite doftljus? Rökelser? Lägga någonting i t.ex garderoberna som doftar gott?

Har ni några andra tips på vad man kan göra?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
tlover
1/29/18, 10:16 PM
#1

I farmor och farfars stuga hade vi alltid en liten skål med ättika då den inte användes och där luktade det inte så unket som det annars brukar på liknande ställen.

Förr vet jag att man la skvattram i litteskåp m.m för doften, det kan vara värt att testa.

Även te tar ju åt sig dålig doft men jag tror att ett helt hus är för stort för den metoden

l'm back

Snurrig
1/31/18, 7:20 PM
#2

#1 Skvattram, intressant. Plockar man det själv, eller är det något man kan köpa? 🤔

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

tlover
1/31/18, 7:50 PM
#3

#2 man plockar det själv. Vill du köpa så kan du testa med andra aromatiska örter tex lavendel i tygpåse

l'm back

Snurrig
2/1/18, 3:46 PM
#4

#3 Ang. skvattram, lägger man in det direkt efter att man plockat, eller ska det torkas först?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

tlover
2/1/18, 3:53 PM
#5

#4 Som jag förstått det så beror det på var man lägger det.

Det är ju en ganska torr växt som det är så läggs det i ett rum eller till och med större skåp så borde man inte behöva torka det först. Lägger man det i något mindre bör man torka det först så att det inte ska börja mögla

l'm back

NiklasTyreso
3/12/18, 8:38 PM
#6

Den där gamla doften som sätter sig i kläderna finns inte i alla hus. 

Jag vet folk som har den doften av gammalt hus i kläderna fast de bor i hus som byggdes på 1970-talet.

Vad jag förstått menar många att den gamla doften beror på fuktskador som ger mögel och liknande. Jag skulle göra en rejäl inspektion av grunden, taket, golv och alla isoleringar för att leta efter platser med fuktskador.

Kanske har det varit problem med kondens under de år då huset inte användes, kondens som nu inte bildas när det är uppvärmt. I så fall är det vädring och ventilation som måste till för att minska på doften.

Annons:
Sindri
5/23/18, 4:59 PM
#7

Jag tror också på fukt. Det är viktigt att gå till grunden med dålig lukt och inte bara smeta över med dofter. För det kommer aldrig att bli riktigt bra om det är fukt. Det sätter sig i kläder och andra textilier och det kan inte dofter inomhus råda bot på.

Kolla grund och tak noggrant.

Upp till toppen
Annons: