Annons:
Etikettövrigt
Läst 1272 ggr
MonicaLagerquist
3/22/18, 2:54 PM

Sopsortering

Hur mycket sorterar ni?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tlover
3/22/18, 2:58 PM
#1

Det mesta förutom plast och för tillfället kompost.

 Anledningen till att vi inte sorterar plast är för att den häromkring ändå bränns, så varför göra den extra ansträngningen?

Kompost är för att det inte är möjligt i nuläget

l'm back

MonicaLagerquist
3/22/18, 3:09 PM
#2

Vi komposterar själva sen ca 30 år tillbaka.

Sorterar allt.

Vi har sophämtning en gång i månaden och då ligger det oftast tre sop-påsar i tunnan. Resten är sorterat.

Stolt ägare till fem La permer

Åsa S
4/5/18, 9:58 AM
#3

Vi sorterar det mesta och har även komposter både ute på odlingslotterna och vid sommarstugan samt inne i lägenheten  (=Bokashikompost)

JMW
4/25/18, 10:32 AM
#4

Vi sorterar allt. Vi har tunnor för kompost och restavfall. Plast och metall. Papp och tidningar. Glas tar jag med och lägger i glasåtervinningen. Under sommarhalvåret komposterar jag här hemma. Vi har sophämtning varje vecka på ett rullande schema.

MonicaLagerquist
4/25/18, 10:36 AM
#5

Jag skulle önska att vi slapp ha soptunna. De smutsiga plastpåsarna vi lägger i soptunnan skulle vi kunna lämna på återbruket.

Stolt ägare till fem La permer

[Roe Deer]
7/19/18, 10:19 PM
#6

Jag sorterar allt jag kan. Det enda som åker i brännbart är blandmaterial: klisterlappar, limrester på förpackningar, kladdiga aluminiumpapper.
Det som då sorteras är sådant som: glas, papp, metall, batterier, glödlampor, plast och kompost. 

Det allra bästa är ju att sålla bort det värsta redan i butiken: välja papp före plast, metall och glas. Papp kan brytas ner snabbt i naturen, övriga produkter inte. 
Handla lösvikt i nätpåsar, kontakta företag ang. plastförsedda produkter och såklart försöka göra det mesta på egen hand: mat, kläder, möbler… för de ihärdiga <3 Eller gynna dem som gör det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: