Annons:
Etikettåterbruk-och-skapande
Läst 1345 ggr
MonicaLagerquist
2018-05-20 08:26

Det där med kläder

Igår köpte min man tre par jeans på loppis för summa summarum 120 kronor för alla tre.

Själv har jag väl inte köpt några helt nya kläder  förutom trosor och strumpor på år och dar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tlover
2018-05-20 08:35
#1

Jag köper det mesta utom underkläder, ytterkläder (ibland) och skor begagnat.

Men ibland händer det att jag köper nytt också, som för 1-2 år sen då jag behövde ett par nya byxor för att kunna vara fin på provsmakningar och liknande. Det är ju inte alltid man har turen och hittar något i bra skick, i rätt stil och storlek och ibland har man inte tid att vänta.

l'm back

MonicaLagerquist
2018-05-20 08:39
#2

Ja ibland måste man ju köpa nytt. Nu var det väldigt länge sen jag behövde.Jag "ärver" en hel del kläder från vänner och bekanta.

Jag köper även skor begagnat.Många gånger så är skorna inte ens använda och har man som jag storlek 37 är det lätt att hitta skor för under 50 lappen.Mina blommiga märkesgummistövlar som kostar en tusing i affären fick jag för 40 kronor för tjejen hade ångrat sig och ville hellre ha rosa stövlar men jag ville ha blåblommiga.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
2018-05-20 09:28
#3

#2 jag har hört att skor inte ska vara bra att köpa begagnade eftersom dom kan ha "gåtts in" fel. Men ibland köper eller ärver jag begagnade skor också. Löparskor och liknande skulle jag inte köpa begagnat däremot

l'm back

MonicaLagerquist
2018-05-20 10:54
#4

#2 De flesta av de skor jag köper är inte använda eller någon har använt de ett par gånger.Vet att många köper skor på rea till sina barn och sen växer barnen fel så att skorna passar inte till den säsongen de tillhör .

Stolt ägare till fem La permer

[Thiah]
2018-05-21 15:04
#5

Jag köper en hel del begagnat men har svårt att komma iväg till loppisarna här i närheten för bussarna har slutat gå smidigt… Och maken med körkort får man inte med (eller så blir det så stressigt att det inte är nån ide). Men min mamma köper mycket åt barnen begagnat och jag uppskattar det massor. Så skönt att ha flera overaller istället för att behöva tvätta 1 osv… Sen ger jag vidare det jag kan. Yngsta sonen har nu kläder som vi hade till äldsta för 4år sedan men som passerat andra barn på vägen. :D

TatsuOni
2018-06-02 18:36
#6

Jag köper mycket begagnat, men även en del nytt. Däremot så använder jag mina kläder tills dem är helt trasiga och då använder jag materialet till t ex nya kläder, väskor eller trasor. Några få kläder (som jag har fått begagnade), ska rensas bort nu då jag inte använder dessa och då lämnas dem till second hand, vänner eller familj.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
[Roe Deer]
2018-07-19 22:12
#7

Personligen köper jag nya kläder men då av naturmaterial: tencel/lyocell, viskos mestadels och vill i framtiden investera i linne, hampa, rayon, modal och bambu. Sådant som är bättre ur miljösynpunkt. Sedan så har jag ett fåtal kläder som jag varsamt bär tills de nöts ut. 

Det bästa vore ju om vi globalt kunde importera nödvändigheter från våra närmsta grannar och inte kors och tvärs över hela klotet. Producera det vi kan här och inte låta fåfängan ta överhanden. Då kan man ju lika gärna flytta till de länder som kan producera det nödvändiga på plats =) Alla länder har ju olika förutsättningar också. Men varför ska man har otroligt många olika klädesplagg egentligen? Ha tillräckligt för att fylla en maskin eller två, ta reda på vilka färger du passar i och ha kläder som passar din livsstil. Då slipper du ha ett gäng oanvända kläder liggandes.

MonicaLagerquist
2018-07-20 07:26
#8

#7 Jag har väldigt få klädesplagg.

sex par trosor lika många par strumpor. Två par byxor två par shorts ett par klänningar fyra stycken linnen lika många tröjor med lång ärm.två par skor ett par kängor ett par gummistövlar.en skaljacka och en vinterjacka.

Det är väl hela min garderob.

Stolt ägare till fem La permer

[Roe Deer]
2018-09-28 20:19
#9

Då jag har haft en begränsad ekonomi under en längre tid fram till nu har jag inte handlat mer än det nödvändiga. Min minimalistiska och naturvänliga inställning och livsstil bidrar självklart till vad jag handlar också. 

Ett gott råd är att se över vad man gillar och passar i för färgskala och hur klädstilen är anpassad efter den livsstil man har/vill ha. Jag vill gärna ha klassiska vida kostymbyxor med ett gäng blusar/skjortor + yogakläder. Jag har en halvtom garderob och äger idag ett par skor för årstid. Lite för lite på vissa fronter. Men hellre ordentliga kläder som håller länge än plastiga material.

Ford -57
2018-11-17 18:04
#10

Har inte köpt jeans i butik på säkert 15-20 år,  på loppis å second hand oftast under hundringen, varför gynna krämarna är min sunda inställning.

MonicaLagerquist
2018-11-17 18:07
#11

#10 😀

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: