Annons:
Etikettannan-odling
Läst 1551 ggr
[Thiah]
5/23/18, 4:25 PM

Kirskål?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har försökt googla men är ändå osäker. Så ny på detta att jag tänkte fråga er… Är detta kirskål? Och säger man det med hårt eller mjukt K i början?

Annons:
Sparklingponi
5/23/18, 4:35 PM
#1

Det ser ut som kirskål men är inte 100% säker. Kirskål uttalas med K som i katt. Jag uttalar det kischkål. 😁

Gronstedt
5/23/18, 4:37 PM
#2

Kirskål med hårt k eller kers/kärs med mjukt k. Det där är bra likt kärs. Titta på stjälkarna, de ska vara liksom U-formade i genomskärning.

[Thiah]
5/23/18, 6:34 PM
#3

#2 okej, ska kolla genomskärningen imorgon. :) #1då har jag sagt rätt ;p

[Thiah]
5/30/18, 10:10 AM
#4

#2 Jag tittade på en av dem och stammen känns ganska u formad mot "vanliga" ogräs. Kan jag plocka dem när som? Eller borde man, likt brännässlor ta dom unga?

Kirnzy
5/30/18, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Stjälken på kirskål är tydligt trekantig, med en lätt inåtböjnign på "framsidan" (men det syns inte alltid). Det ser ut som kirskål på bilden. Jag plockar dem när som helst, men jag vet inte som man egentligen borde plocka en viss tid.

Gronstedt
5/30/18, 10:45 AM
#6

Det är en smaksak när man tar dem (gäller även nässlor). Äldre exemplar smakar mer, men det är inget fel.

Annons:
[Thiah]
5/30/18, 11:31 AM
#7

#5 det där är exakt så stjälkarna ser ut på dem jag hittat! Vad gör man sen med dom ? Sallad? Smoothies? Är så ny på det här att jag känner mig otroligt osäker men ändå motiverad :p

[Thiah]
5/30/18, 11:32 AM
#8

#6 jag trodde att nässlor bara skulle plockas som unga. Därför har jag inte plockat förut för jag hinner inte med.. Så man borde egentligen kunna plocka när som och torka?

Maria
5/30/18, 11:46 AM
#9

#7 Jag använder precis som spenat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
5/30/18, 12:44 PM
#10

#(: Ska du torka dem kan du ta dem när som. När du smular de torra bladen kommer det att bli en del trådar (bladskaft och -nerver), som du kan plocka bort om du vill. Inte för att de inte är ätliga, utan för att de kanske inte ser så kul ut i soppan.

Enligt min erfarenhet är torkad kirskål eller torkade nässlor inte så lyckade om man vill göra traditionell nässelsoppa/ogrässoppa. De tar inte åt sig vatten så att de blir lika fylliga som när de var färska, så soppan blir mindre len och krämig. Men båda fungerar bra för att ge kropp åt soppor, grytor och röror.

Hackad färsk kirskål är inte dumt i sallad eller potatissallad, till exempel, eller i grytor, röror och soppor förstås. Bladen innehåller jämförelsevis lite vatten i färskt tillstånd, så bör blandas med "blötare" grönsaker om en sallad ska kännas krispig. Stjälkarna är saftigare och krispigare men kan vara trådiga, så de bör skäras i småbitar.

Och så förstås fröna - rostade är de en härlig smaktillsats i kött- och grönsaksrätter.

[Thiah]
5/30/18, 2:24 PM
#11

#9 gratis "spenat' alltså.. Nässelpulver ska ju hinnehålla mycket järn och det är något jag behöver få i mig på ett lätt sätt och som gravid köpte jag nässelpulver och hade i smoothie

[Thiah]
5/30/18, 2:25 PM
#12

#10 tack! Nyttiga gratis pulver är ju toppen. Och soppor + smoothie är nog det som blir skulle använda det i mäsy ändå

Åsa S
6/1/18, 8:30 AM
#13

Jag tycker kirskål är godast ung och örtartad när de börjar veckla ut bladen, äldre blir lite beska. Jag gör paj, lasagne, piroger och liknande på kirskål

Annons:
Tant Grön
6/1/18, 9:34 AM
#14

Man kan ju klippa ner dom, precis som man gör med nässlor, så kommer nya goda späda blad. Här är recept på en väldigt god ogräspaj. Man kan aldrig gissa att den är gjord på ogräs. https://www.koket.se/anette-rosvall-och-emma-hamberg/paj-och-pizza/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/ograspaj-med-nasslor-och-kirskal/

Upp till toppen
Annons: