Annons:
Etikettbi-sysslor
Läst 1681 ggr
Gronstedt
5/26/18, 12:05 PM

Bin och andra insekter?

Jag har gott om plats och gott om orörd mark, där insekter kan trivas, men kan man göra mer för dem? Till exempel sätta upp kupor eller bon?

Jag är måttligt intresserad av att "odla bin" på allvar, även om en skvätt hemgjord honung kunde vara skojigt … Om man sätter upp en kupa och hoppas på att bin flyttar in, måste man hålla på och skörda den då, eller kan de reda sig själva?

Annons:
parsley
5/26/18, 12:26 PM
#1

Jag vet inte om tambin klarar sig på egen hand, men hoppas någon annan vet, så jag följer tråden. Det finns ju diverse olika insektshotell man kan bygga eller köpa om man vill stötta vildlevande insekter.

Gronstedt
5/26/18, 12:29 PM
#2

Jag vet inte om de bin som dräller här är vilda eller tama …

Huygens
5/26/18, 12:32 PM
#3

Färsk ved eller färskskurna plankor i trä är bra för bina, drottningen suger ut något ämne som används för att bygga bikupa.

Pyttelite
5/26/18, 12:41 PM
#4

Jag tycker att du ska satsa på att sätta upp insektshotell. Man kan köpa färdiga eller göra egna. https://alltombiodling.se/sa-bygger-du-ett-insektshotell/ När det gäller biodling så är det med det precis som med allt annat - att det krävs kunskap. En av de slutsatser man kommit fram till när det häller bidöden internationellt är att de som bedriver biodling är inte alltid så pålästa. De har själva ett ansvar för att bisamhället är friskt och att sjukdomar inte sprids vidare så innan du satsar på egna bin, gå en kurs eller läs på och skaffa en mentor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
5/26/18, 12:46 PM
#5

Neonikotinoider, se OFiF.

Gronstedt
5/26/18, 12:52 PM
#6

#4: Tack för länk! Ska rota runt och se vad jag kan bygga insektshotell av …

Annons:
MonicaLagerquist
5/26/18, 10:45 PM
#7

I väntan på att få ett eller flera insekthotell så har jag satt ut sockervatten i trädgården

Stolt ägare till fem La permer

NiklasTyreso
5/30/18, 12:57 AM
#8

Var är humlorna i år? I år har jag säkert 20 ggr stått vid blommande körsbärsträd, hägg, syrén med mera och i bästa fall är det en enstaka humla på plats. Det brukar vara ett underbart surrande från humlor, men i år är hulorna inte här där jag bor i norra Mälardalen. Om det är brist på pollinerare i år så är det ändå gott om mygg, i alla fall hos mig.

MonicaLagerquist
5/30/18, 7:59 AM
#9

Vi har också markant mindre humlor och bin i träden i år.

Bärbuskarna ser ut att ha blivit pollinerat och det ena körsbärsträdet. Päronträdet vet jag inte ännu,Men jag ska kolla upp det.Förra året snöade det när träden blommade, Vi fick ett enda päron.

Stolt ägare till fem La permer

Huygens
5/30/18, 10:12 AM
#10

Neonikotinoiderna tar död på humlorna. Det vet man om i Storbritannien.

Tant Grön
6/1/18, 9:46 AM
#11

#9 Det finns även blomflugor, och andra små insekter som kan pollinera.
#10 Här finns inga rapsfält på många, många mils avstånd. Ändå finns så gott som inga humlor. Verkar som om det också beror på andra saker.

Huygens
6/1/18, 11:53 AM
#12

Neonikotiniderna sprider sej långsamt överallt, långt från åkerfälten. Även fjärilar och andra insekter stryker med.

Gronstedt
6/1/18, 1:44 PM
#13

Jag tyckte det var ovanligt tyst och tomt i träden i år, men någon måste ha varit där, för det är groteskt mycket kart, på allt från äpplen och plommon till blåbär och hallon …

Annons:
MonicaLagerquist
6/1/18, 7:17 PM
#14

#13 Upplever samma sak.

Stolt ägare till fem La permer

TatsuOni
6/2/18, 6:38 PM
#15

Här har jag sett några få humlor och bin. Bin har det varit dåligt med i några år, men humlorna har minskat drastiskt bara sedan förra sommaren. Däremot så är det fullt med frukter på träden (vilket inte hjälper om det inte kommer regn snart).


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

NiklasTyreso
6/15/18, 12:00 AM
#16

Jag talade med en biodlare och han bekräftade att det i maj var tyst när man lyssnade vid blommande träd, men förklarade att bin och humlor tyckte det var för varmt att jobba i 25+ graders värme. Bina pollinerade istället tidigt på morgnarna, när jag låg och sov och det var svalare ute. Vi kan nog få frukt i år i alla fall!😁

Gronstedt
6/15/18, 9:02 AM
#17

#16: Aha, det kan förklara saken! Tack för en bra upplysning!

MonicaLagerquist
6/19/18, 5:05 PM
#18

Idag har min man börjat fixa till mitt hotell för flygande småkryp.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
6/19/18, 5:54 PM
#19

Härligt hoppas att det blir femstjärnigt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
6/19/18, 5:56 PM
#20

#19 Japp.Fotar när det kommit på plats.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kattöga
6/29/18, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vi satte upp tre insektshotell (färdigköpta) här hemma i april. Än så länge är de obebodda, tror inte att någon hittar dit denna säsong. Får hoppas att hotellen får gäster till nästa säsong i alla fall…

Förra sommaren saknade jag humlor och bin, men denna sommar är det ännu värre. Trots att vi har buskar o träd som blommar och som både humlor, bin o andra insekter brukar tycka om. Saknar humlekonserterna jättemycket!

Det finns inget skyddsnät för bamburören, så hackspetts-paret har plockat alla rören från ena hotellet (ett mycket mindre hotell än den på bilden)… Kanske ska de använda dem som trumpinnar? 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
6/29/18, 4:08 PM
#22

#21    

Vilka tjuvaktiga skator.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
6/29/18, 5:40 PM
#23

#22 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Gronstedt
8/2/18, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag tycks ha insektshotell om jag vill eller inte - de här filurerna har flyttat in utan att fråga om lov 😮.

MonicaLagerquist
8/2/18, 8:15 PM
#25

😃

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
8/23/18, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jippie! Någon eller några har checkat in! 3 rum, i mittsektionen på tredje våningen,  är uthyrda!  (i Hotellet som syns i #21.)
Dock vet jag inte vem eller vilka som har flyttat in i rummen… Förhoppningsvis visar de sig åtminstone när de chekcar ut nästa säsong.

Ett mindre hotell i närheten är fortfarande obebott, troligtvis för att de tjuvaktiga skatorna (=hackspettarna) stulit rum från det hotellet…. jag skulle inte heller ta in på hotell som ser ut att vara i stort renoveringsbehov!

Det tredje hotellet längre ner har jag inte kollat ännu.

Hur ser det ut i era Hotell, ni som har såna?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Gronstedt
8/23/18, 1:25 PM
#27

Filurerna i #24 är inte nöjda med boendet - när det regnar kommer de in genom fönstret och kryper ned i min säng!  Ganska fräckt med tanke på att de inte betalar hyra! Och de är VERKLIGEN inga trevliga sängkamrater …

Annons:
kattöga
8/23/18, 1:35 PM
#28

#24 Sedan jag såg tipset här på iFokus att spraya ättika på ställen där getingarna  gärna bygger bon, så har ingen geting byggt något bo här i år.! Tidigare har vi haft stora problem med getingbon. De har t o m byggt bon i skorstenen. Och som du säger, de kommer gärna in, särskilt bålgetingarna har varit hopplösa.

Har jag  lampan tänd på verandan på kvällarna surrar det flera stooora bålgetingar runt lampan. Så den lampan tänder jag inte längre (eftersom vi har katter som gärna jagar flygande varelser där). Tänder en annan lampa längre bort, om jag behöver tända alls.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
8/24/18, 9:17 AM
#29

Forts från #26 
I det tredje hotellet (likadant som det i #21) är kollat nu. Nio (!) rum är uthyrda där! Alla på tredje våningen. Jättekul! Så nyfiken på vilka som har tagit in på hotellen… 

😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

TatsuOni
8/25/18, 11:40 AM
#30

Senaste månaderna så har jag sett betydligt fler humlor och några bin. Har nämligen planterat populära blommor ute. Just nu är det solrosorna som har mest trafik.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

kattöga
9/15/18, 10:52 AM
#31

Våra insektshotell har haft inbrott! Endast 4 av de 12 bebodda rummen är intakta. Någon (troligtvis en liten pippi) har brutit sig in i de andra rummen som var uthyrda och plundrat det som fanns där inne…  😭😢😭

Så nu har vi byggt ut taken på hotellen så att de sticker ut i framkant mer och satt upp ett stängsel (=nät 😉) så att inga inbrottstjuvar (av fågelart i alla fall) kan ta sig in och stjäla våra hyresgäster.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sindri
9/17/18, 10:12 PM
#32

Det var en tuff sommar för insekterna. Jag har haft massor med vattenhål i trädgården. Vissa med stenar för insekterna att stå på, andra mer ekorr- och fågelvänliga.
Jag har gott om örter i trädgården och det gillar insekterna. Även johannesört och gurkört är flitigt besökta.
Att döma av päron- och äppelskörden har pollinerarna i alla fall gjort ett bra jobb på försommaren. 🙂
Nu borde jag fixa ett humlehotell till vintern, skall se vad vi hinner.
#21 av: kattöga Var köpte du ditt?

kattöga
9/18/18, 10:39 AM
#33

#32 (Kort svar, måste åka iväg nu:) Vi köpte våra insektshotell på Granngården.

Vad jag förstår så boar humlor helst i håligheter i marken. Men de flesta bin, fjärilar o andra insekter boar gärna i håligheter lite högre upp.'

Vi har köpt Fladdermusholkar också (på Jula), för vi har en del fladdrisar här, och vi vill gärna att de stannar. De ska upp endera dagen…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: