Annons:
Etikettköksträdgården
Läst 1374 ggr
MonicaLagerquist
6/29/18, 1:51 PM

skördat persilja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skördat och fryst in lite persilja idag .

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Gronstedt
6/29/18, 2:17 PM
#1

Jag brukar använda min färsk alternativ salta. Sällan jag kommer ihåg att ta fram sånt smått ur frysen.

MonicaLagerquist
6/29/18, 4:12 PM
#2

 #1

Jag skördar en massa örter och sen förvarar jag dem i dörrenn på minst frysen. Så enkelt att bara ta fram så mycket man behöver, en nypa persilja att strö över de rårivna morötterna. Eller en nypa dill till den kota potatisen.

Det där lilla extra som gör en glad.

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
6/29/18, 4:16 PM
#3

Jag gör det samma, fast jag har dem torkade eller saltade 🙂.

koppargaller
7/8/18, 8:31 PM
#4

#3 Hur gör du när du saltar?

Gronstedt
7/9/18, 9:44 AM
#5

Hackar och blandar med flingsalt. Det smakar inte riktigt som färsk persilja, men jag gillar det i till exempel potatissallad eller på kokta grönsaker.

MonicaLagerquist
7/9/18, 11:13 AM
#6

#5

Det måste jag testa.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
7/9/18, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sagt och gjort. Persiljesalt

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
7/9/18, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gör inte så mycket persiljesalt som insaltad persilja. Alltså mycket mer persilja per saltmängd än det ser ut som på din bild? Här ett foto på det sista från förra året.

MonicaLagerquist
7/9/18, 3:06 PM
#9

#8 Vi får se hur det blir.Gör väl en ny omgång när persiljan växt till sig lite mer.😃

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
7/13/18, 7:38 AM
#10

Igår använde jag mitt persiljesalt att salta in fisken som vi grillade .Det vart väldigt bra .Ska göra med persiljesalt .Kan ju vara bra att ha lite på lager så kan man ev ge bort till julklappar framöver.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
8/2/18, 2:57 PM
#11

Jag har provat lägga persiljestjälkarna som blir över i en burk och hälla vodka/ljus rom över. Låter man det stå några dagar får man en god örtig snaps som också kan användas för smaksättning av bl.a. såser. Alkohol är nästan oslagbart när det gäller att ta tillvara de naturliga fräscha smakerna i olika råvaror. Tidigare i somras provade jag istället med stjälkar av libbsticka och det blev bra det också, men jag ville också ha i lite socker för lite mjukare smak. Gott att blanda till en fräsch drink med lite örtig karaktär, t.ex. med tonic water som mixer.  

Persiljan i trädgården är klar att skördas också, få se vad jag gör med den den här gången. Trevliga tips i den här tråden! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gronstedt
8/2/18, 2:59 PM
#12

#11: Hm, sprit var ingen dum idé! Kanske inte för att dricka, men det bevarar nog andra delar av persiljans smak och doft än saltet gör.

MonicaLagerquist
8/2/18, 8:17 PM
#13

Dillsnaps brukar vi göra persiljesnaps får bli nästa projekt. 😃

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
8/3/18, 7:41 AM
#14

#12-13 - Jag kan gott tänka mig persiljespriten som snaps till en fräsch sommarmiddag med sill, gravlax och nypotatis. Istället för akvavit alltså. En gnutta socker i minskar beskan och gör den lite mer lättdrucken om man så önskar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
9/17/18, 7:14 PM
#15

Ja, det är verkligen ett persiljeår i år!  Jag har redan fryst in mer än jag kommer att använda i vinter, men det där med salt lät ju gott. Skall persiljan torka lite innan man blandar med saltet?

Stjälkarna fryser jag in för sig, nödvändiga i buljonger, men också gott i marinader, grytor och soppor.

Persiljesnaps hade jag aldrig kunnat föreställa mig (ändå är jag pigg på att "alkoholisera" det mesta), men det skall så klart testas.

Tant Grön
9/17/18, 9:40 PM
#16

Hm… skulle man inte kunna mortla stjälkarna ihop med salt och torka - persiljesalt.

MonicaLagerquist
9/18/18, 1:38 PM
#17

#16     Kan man säkert göra. 😃

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
9/19/18, 5:55 PM
#18

Lite persiljestjälkar i vodka på prov .

Annars en hel del vindruvor i vodka - gott det med. Och renset från päronen jag torkade och de jag kokade in.

Upp till toppen
Annons: