Annons:
Etikettvår-omvärld
Läst 1669 ggr
Gronstedt
7/10/18, 9:49 AM

Foderbristen

På FB dyker det nu upp grupper och trådar där människor samarbetar för att lindra foderbristen för de svenska djuren och för att hjälpa hårt pressade svenska lantbruk att överleva.

Privatpersoner erbjuder andra att slå deras outnyttjade marker eller använda dem för bete. Vissa kommuner gör likadant. 

Åkare och maskinägare jobbar extra på sin fritid för att transportera foder och djur eller för att se till att det foder som finns skördas och kommer under tak eller plastas in. Tomkörningar fylls upp med foder om de går åt rätt håll.

Rederier lättar på byråkratin för att underlätta transporter.

Privatpersoner och företagare tar på sig att tolka, samordna och sköta pappersarbete för att kunna importera foder till bästa pris och på mest rationella sätt.

Butiker skänker för gamla grönsaker till djurägare för att lindra bristen.

Slakterier kommer, trots köerna, att prioritera djur som är helt utan mat för att så gott det går undvika nödslakt, så att köttet ska kunna användas och inte hamna i sophanteringen.

Det finns hopp om mänskligheten, trots allt. När det verkligen kniper.

Om ni har en obetad markbit eller kan hjälpa till på annat sätt, gå med i någon av dessa grupper och dela med er!

Annons:
Cragan
7/10/18, 10:14 AM
#1

skulle gladerligen dela med mig av biten gräsmatta som bara är (nästan halva tomten) bara 2 problem den är mest mossa och torkan har gjort att det knappt växer där 😕

Gronstedt
7/10/18, 10:41 AM
#2

https://varmland.ifokus.se/discussions/5b446f66ce12c448540023e5-akut-foderbrist

Här kan man läsa om att även Värmlands län beslutat att lätta på byråkratin för att underlätta.

Tant Grön
7/10/18, 12:59 PM
#3

Förr tog man tillvara på löven som foder, kanske kunde man göra det i år, ta ner grenar och torka.

koppargaller
7/13/18, 7:34 AM
#4

#3 Kallas för att hamla, flera hobbyridare har  börjat med det, finns trådar om det inne på Bukefalos.

MonicaLagerquist
7/13/18, 7:36 AM
#5

#3     Ja det funderade jag på igår om folk har tänkt ta vara på slyn som växer lite här och var.

Man kan ju dryga ut höransonen i alla fall

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
7/13/18, 10:27 AM
#6

Fast det är nog bråttom i så fall, ser att flera träd börjar gulna.

Annons:
Gronstedt
7/13/18, 12:39 PM
#7

Jag har sly och gräs och örter på min tomt, om någon känner för att komma och skörda. Det går inte att köra med maskiner, utan det är handverktyg som gäller, men sådana finns här. Jag måste röja nu under sommaren, men det vore ju bra om det kom något djur till nytta! Slyn är mest alm, ask, al och sälg och lönn.

Finns utanför Älvängen  norr om Gbg.

NiklasTyreso
7/17/18, 1:05 AM
#8

Vi har foderbrist samtidigt som vi har problem med biotop/habitat förluster när gamla hagmarker växer igen.

[Roe Deer]
7/19/18, 10:27 PM
#9

Man ser överallt gula, torra, döda gräsmattor här… Det är illa. Vi vet alla att denna torka har slagit hårt och fortsätter att påverka allt levande i dess väg. Om det finns något positivt i det som sker är att vi som enat folk nu kan visa vår medmänsklighet, förstå allvaret i vår livsstil och påverkan på miljön och växthuseffekten, det sker även i Sverige, inte bara på "andra platser". Klart att solen värmer upp andra planeter runt om i vårt solsystem nu, men vårt sätt att leva på gör livet på jorden inte direkt bättre. Nu gäller det att se till de basala behoven, prioritera dessa framför onödiga importer från andra sida jordklotet (om det inte är just för välmående och hälsa). 

Dags att bunkra upp med mat inför vintern gott folk. Vi har ingen aning hur svårt detta kan komma att bli.

MonicaLagerquist
7/20/18, 7:17 AM
#10

#9     Fast jag mår mer illa när jag passerar villaträdgårdar med smaragdgröngräsmatta som ser ut som på film. Trots bevattningsförbud.

Varför tar vissa människor sig friheten att slösa med vatten på en gräsmatta?

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
7/20/18, 8:38 AM
#11

#10: Ja, man undrar. Argumentet "Jag har faktiskt egen brunn, så vattningsförbud gäller inte mig" är ganska klent när läget är så allvarligt som det är nu. Grundvattnet är ju en gemensam resurs.

MonicaLagerquist
7/20/18, 11:45 AM
#12

#11 De här människorna har kommunalt vatten.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: