Annons:
Etikettmatförvaring
Läst 1024 ggr
Eda
8/19/18, 1:17 PM

Arla har infört ny datumstämpling

För att folk ska slänga mindre mat inför Arla en ny datummärkning på produkter som mjölk, yoghurt, fil och grädde. Många mejeriprodukter håller mycket längre än bäst före-datumet, och därför införs en märkning som påminner om att en produkt kan hålla längre.”
Se: http://www.news55.se/tt-nyheter/ny-arla-markning-ska-stoppa-svinn/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
tlover
8/19/18, 1:21 PM
#1

Bra hoppas fler tar efter. Jag har gjort ost på mjölk (oöppnade paket) som gått ut en månad innan jag gör osten. Jag har däremot också varit med om mjölk som härsknat innan utgångsdatum (under rötmånaden) så att lukta/smaka är alltid bäst innan man slänger

l'm back

Eda
8/19/18, 1:29 PM
#2

Hållbarheten beror väldigt mycket på förvaringen. En gång när jag åkte med båt till Ingmarsö från Stockholm stod mjölken exponerad i solen uppe på däck i flera timmar utan någon form av kylning. Den mjölken kan inte ha hållit så länge.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

tlover
8/19/18, 1:48 PM
#3

#2 Ja den oöppnade hade ju stått i kylen hela tiden och även om man bara tar fram mjölken under rötmånaden så står den ju varmt en del sammanlagt

l'm back

Upp till toppen
Annons: