Annons:
Etikettåterbruk-och-skapande
Läst 1087 ggr
tlover
2018-09-09 16:33

Lagar du kläder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar du laga kläder när dom går sönder?

l'm back

Annons:
tlover
2018-09-09 16:34
#1

Jag lagar då jag kan. Skulle jag vara ännu mer kunnig skulle jag säkert kunna laga mer men jag lagar det jag kan

l'm back

MonicaLagerquist
2018-09-09 16:34
#2

Självklart.Lagar och syr om och när det inte går längre blir det städtraser av dem.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-09-09 16:46
#3

Jag lagar absolut vissa kläder jag har om jag anser mig kunna det.

Underkläder och T-shirts däremot lagar jag inte men mina resterande plagg är ganska få och av bra kvalitet och då vill jag självklart göra vad jag kan för att behålla dem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2018-09-09 16:47
#4

#3 Ja t-shirts är ofta svårt tycker jag så det blir "hemmakläder"

l'm back

Cragan
2018-09-09 16:48
#5

har varken nål eller tråd hemma som går att använda på klädsel. men o andra sida så lite revor o sådant i kläder är inget jag bryr mig om
o använder mina kläder tills att dom faller isär totalt och endast går o använda som trasor och det är knapt det i bland med

Maria
2018-09-09 16:51
#6

Min mamma var fenomenal med nål och tråd och kunde laga de fulaste hål och revor så att det knappt syntes. Helt makalöst vävde hon fram mikroskopiska områden med tråden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Stallmima
2018-09-09 16:54
#7

Ibland gör jag det, ibland inte. Oftast kläder som jag ej använder skänker jag till någon organisation

Spectabile
2018-09-09 16:59
#8

Trasiga jeans är ju okej numera, men här lagar vi dom. Innan jeansen kastas för gott så klipper jag av ett ben som sparas till lagning framöver. När så ett par jeans har blivit tunnslitna på tex knän så klipper jag till en bit av det sparade byxbenet och limmar fast lappen med textillim på avigsidan. Limmet håller för många tvättar så det går förlänga "livet" på jeansen länge.

Honestyisdead
2018-09-09 17:07
#9

Inte jag, jag har en snäll mamma som gör det :)

Carrosh
2018-09-09 17:24
#10

Svarade Annat. Tidigare har jag lagat om det varit något jag verkligen vill ha kvar, men nu sparar jag även om typ leggings går sönder i skrevet - då kan jag klippa bort benen och använda till att göra mössor eller annat till min dotter. Samma med andra kläder som jag vill göra av med eller som gått sönder.

Ska faktiskt träffa ett gäng andra mammor imorgon av den anledningen - vi ska hjälpas åt att sy bl.a. dregglisar och annat trevligt till våra barn av våra gamla kläder och tyger. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lona
2018-09-09 19:19
#11

Skickar det till mamma för lagning. Har dock alltid (även när jag var smal) haft problemet att jeansen blir slitna på insidan av låren, tycker att det är svårt att hitta en snygg lösning för det. Jeansbenen brukar dock klippas av, stoppas med mjuk fyllning alt hopknölat tidningspapper varpå ändarna sys ihop. Toppenleksaker för en viss liten terrierkille här hemma!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tant Grön
2018-09-09 19:29
#12

Mina jeans blir slitna i grenen för att jag cyklar mycket. Jag klipper till en laglapp av något tunt tyg, t.ex. en bit av ett trasigt lakan och nålar fast på insidan. Sedan syr jag raksöm tvärs över åt båda håll så hålet blir helt täckt. Har man en tråd som är exakt i färg med jeansen, så blir det nästan osynligt.

Kattskrälle
2018-09-10 08:33
#13

Jag lagar det mesta som jag fortfarande gillar, men inte underkläder, strumpor, och sånt. Ibland är det riktigt kul, och ibland är riktigt snyggt med lagat. Synd att folk i allmänhet inte gör det, ser sällan någon med lagningar, och jag kan känna mig lite märklig i min lappade jeansjacka…

Annons:
Carrosh
2018-09-11 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

För ett första försök och trevande första tur på symaskin sedan skolans syslöjd så är jag rätt så nöjd med de första dregglisarna jag fick ihop 🙂

Med lite övning så kommer de bli hur fina som helst! 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

TatsuOni
2018-09-15 11:01
#15

Ja. När det inte går att laga på ett snyggt sätt så använder jag det som "hem-arbetskläder" eller använder tyg m.m för att göra någonting nytt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
2018-09-17 18:22
#16

Lagar, syr om, färgar, syr ihop (ex. vis två trasiga plagg till ett). Sprättar och sparar knappar, blixtlås, fickor, band och fina detaljer.  Har ett lager att ta av. Tur att maken inte vet hur stort det är…… 😊

Kan ibland även fixa småsaker på åtminstone tofflor.

När ett av barnens älskade ryggsäck gav upp sydde jag i princip om hela insidan, förstärkte här och där, bytte blixtlås och gjorde delvis nya remmar. Glädjen över den återuppståndna "ryggan "var värt allt slit!
Jag älskar återbruk! 😃

Torparmor
2018-09-18 19:24
#17

Javisst när jag har tid och plats att ta fram symaskinen. Då finns det ofta en stor hög


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Niklas
2018-09-19 14:57
#18

Jag försöker att köpa sånt som i första hand inte går sönder och i andra hand går att reparera. Är man inte händig med nål och tråd finns det allt fler företag som gärna lagar sina produkter när de går sönder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Wony
2018-11-06 08:27
#19

Det beror på hur svårt/enkelt det är att laga och hur pass trasig plagget är. En del plagg tar jag istället tillvara genom att återanvända det tyg som är helt till att sy väskor, grytlappar eller annat smått. Är det enkelt att laga däremot så försöker jag laga. Skulle såklart kunna bli bättre på det, men är ändå rätt nöjd. 

Är det något plagg som är helt utom räddning och inte kan återanvändas så hamnar det i en kasse med tygtrasor för användning i t ex källare, garage, grovstädning etc.

Upp till toppen
Annons: