Annons:
Etikettnaturen-som-resurs
Läst 1475 ggr
JazzBass
2018-09-24 10:14

Dan Barber

Jag såg häromdagen ett avsnitt av Chef's Table på Netflix, närmare bestämt avsnitt två av första säsongen, som handlar om kocken Dan Barber. Trots mitt stora matintresse var det dock inte själva maten som var det som var det mest intressanta i programmet. Den var nästan en bisak även om den verkade fantastiskt god i sig. Det som fängslade mig var hans arbete för verkligt hållbar livsmedelsproduktion, som går några steg längre än bara ekocertifiering, så att säga. Jag kan varmt rekommendera att kolla in avsnittet ifråga om ni har Netflix och är intresserade av mat och hållbar livsmedelsproduktion.

Idag när jag gjorde en sökning på honom i google hittade jag också två TED Talks, som var minst lika inspirerande och intressanta som ovannämnda avsnitt. Det första handlar om en spansk fiskodling som i princip ger mer än den tar, och det andra om foie gras, en traditionellt minst sagt kontroversiell produkt. Det som gör foie gras kontroversiellt saknas dock helt i den här produktionen. Kan varmt rekommendera att kolla in dessa avsnitt:

https://www.ted.com/talks/dan_barber_how_i_fell_in_love_with_a_fish

https://www.ted.com/talks/dan_barber_s_surprising_foie_gras_parable/discussion?language=sv#t-4205

Jag hoppas verkligen att hans idéer (eller snarare dem han här vidareförmedlar), får spridning och mer och mer mat börjar produceras så här hållbart. Filosofin är att det som är mest ekologiskt och hållbart även är det mest etiska och ger den godaste maten. Och det är lätt att hålla med om det, tycker jag.

(Visste inte riktigt vilken grupp det här passade i men valde "naturen som resurs" då det ytterst är det som det handlar om).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Niklas
2018-09-24 11:31
#1

I Härnösand finns ett annat intressant projekt, fast det är mer tomat- än fiskodling men 20 ton fisk ska de producera också varje år. De tillför fiskfoder men släpper inte ut någonting utanför farmen.

» Fiskar hjälper tomater i unik odling | SVT Nyheter


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JazzBass
2018-09-24 14:55
#2

Ja, jag läste om det där häromveckan. Intressant och bra initiativ!

En intressant kommentar av Barber i det ena TED talk:et jag länkade till, var att han inte har nåt bra svar på hur man ska kunna idka sån här uppfödning i tillräcklig skala för att försörja jordens befolkning. Det har förstås inte jag heller, men jag tror ändå inte att högeffektiva produktionsanläggningar långt ifrån verkliga naturliga förhållanden är rätt väg att gå. Det kommer antagligen leda till systemkollaps förr eller senare, och tecken på att vi är på väg mot en sådan finns redan: Grödor innehåller mycket mindre näringsämnen än tidigare då jordarna utarmas, och mängden insekter har minskat kraftigt (p.g.a. alla bekämpningsmedel?). Knappast är smakerna lika bra heller nuförtiden. Kortfattat så jobbar vi idag mot naturens krafter, inte med naturen, och det är där det hela fallerar som jag ser det. 😢

Jag tycker också han bevisar med sina exempel hur viktig samverkan mellan växter och djur är för en hållbar livsmedelsproduktion. Den livsmedelsproduktion som idag tyvärr tagit över så till den grad att den kallas 'konventionell' lämnar väldigt mycket att önska vad gäller både vegetabilier och animalier.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2018-10-01 11:01
#3

Å den här entusiasten då…… Underbart att se
https://www.youtube.com/watch?v=IWChH9MHkHg

JazzBass
2018-10-01 11:32
#4

#3 - Intressant! 👍 Ja, jag hoppas dom här entusiasternas idéer och tankar får stor spridning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: