Annons:
Etikettmatförvaring
Läst 872 ggr
tlover
2018-09-27 23:25

Hur lagrar/konserverar du maten du skördar?

När du skördat mat, hur konserverar/lagrar du maten? Tex torkar du maten? Fryser du in maten, mjölksyrar? lägger in? Värmekoserverar?

Jag kommer säkert att glömma något men jag lägger till en "annat" för allt som jag glömmer.

Nu tänker jag hur den mesta maten konserveras/förvaras.

l'm back

Annons:
tlover
2018-09-27 23:25
#1

Jag torkar det mesta, inte för att det har blivit något än i sommar men annars brukar jag torka maten för vintern

l'm back

Sindri
2018-09-27 23:53
#2

Jag valde annat, eftersom det beror helt på vilket livsmedel det rör sig om. Olika lämpar sig bättre för olika metoder. En del kan man göra allt med. Jag både fryser, torkar, lägger in och syrar. Värmekonserverar gör jag dock inte, men drar ut en del i alkohol.

tlover
2018-09-27 23:57
#3

#2 jag brukar iallafall testa att torka. Jag tycker det är ett så bra sätt så därför blir det oftast det

l'm back

Sindri
2018-09-28 08:45
#4

Kantareller t ex kan lätt bli lite beska i smaken om man inte har exakta förutsättningar. De fryser jag alltid. Blomkålssvamp verkar svår att torka på ett bra sätt, men annars torkar jag all svamp.

Basilika, dill, och gräslök smakar lätt hö som torkat, tycker jag, annars torkar jag kryddorna. 

Men jag kanske borde tänka om vad gäller exempelvis persilja och persiljestjälkar. Det är fruktansvärt trångt i frysen nu! 😮 Och massor med persilja i landet!

Jag har frusit in en hel del äppelskivor för att göra äppelpaj på i vinter, men jag har funderat på om  man kan göra det även på torkade. Har du testat? Man måste väl tillföra lite vätska i någon form. Kanske spraya på  vatten försiktigt?

Torkar du också t ex jordgubbar, vinbär, björnbär och hallon? Jag har aldrig testat, men kanske skulle göra det? Provade körsbär i år, men det tog evig tid, de blev klibbiga och fastnade på plåten. Men otroligt goda!
Torkat är ju suveränt på många sätt. I år blev inget squash-år, men annars har jag torkat det också.

Jag får alltid över lite tomater som inte mognar och de lägger jag in. Ibland blir det paprika också.

tlover
2018-09-28 09:05
#5

#4 Jag har ju inget äppelträd som ger frukt så jag har inte testat att använda torkade i äppelpaj men det borde gå bara man blötlägger dom tycker jag.

Den handfull björnbär vi får äter vi direkt och det blir sällan att vi far ut och plockar tex hallon men blåbär torkar jag gärna.

Att jag föredrar att torka kan nog bero på att det jag skördar passar att torka. Det blir sällan tex att vi far till fjälls för att plocka kantareller men en hel del sopp hamnar i svampkorgen.

l'm back

MonicaLagerquist
2018-09-28 20:38
#6

Jag svarade annat.Fryser en del och torkar en del.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
NiklasTyreso
2018-10-01 00:53
#7

Jag jäser chilli. När skörden är över kör jag jäsningen med chilli frukter i råsaftcentrifug och sedan får den efterjäsa i ett par stora burkar i kylskåpet några månader för att utveckla god smak.

Sindri
2018-10-01 10:58
#8

Berätta mer! Hur jäser du dem först? Kör du hela frukter med kärnor i råsaftcentrifug?  Blir de mindre heta efter fermentering? Spännande.

JazzBass
2018-10-01 11:51
#9

Fryser det mesta, det vill säga alla bär, så gott som all sylt och en stor del av all svamp (efter förvällning). Men totalt sett är det inte några enorma mängder det rör sig om. Vissa svampar (speciellt trattkantareller) och örter torkar jag dock hellre. Utrymme är dock ett problem oberoende av konserveringsmetod. Vi har inget skafferi/svalt utrymme för förvaring av sylt och andra konserver, utan måste ty oss till översta hyllan i kylskåpet. Vi har heller inte plats i köket för hur mycket burkar som helst med torkade varor - alla hyllor är fulla redan. Frysens utrymme är förstås också begränsat, även om allt jag hittills behövt klämma in också har rymts. Plats för en extra frys har vi inte, så det hindrar mig från att köpa nån större mängd kött på en gång från t.ex. nån lokal ekoproducent eller av nån jägare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

NiklasTyreso
2018-10-03 02:06
#10

#8 Jag tar en startkultur från en burk från förra året och häller ett par deciliter i en ny burk som jag lägger mogen chilli i. Första året använde jag startkultur från surkål. Chilli klyvs för att kulturen ska komma åt på insidan. När man skördar mer chilli som man lägger i burken får man fylla på mer vatten så de täcks av kulturen. Förvara burken i kylen och skaka den en ggn per dag till dess det gått 2 veckor sedan du lagt in sista färska chillin. Efter skördetiden kör jag innehållet i råsaftcentrifug och häller tillbaka i burken som ställs åter i kylen där de ska efterjäsa minst 2 månader, men den blir bättre ju fler månader som går. Man kan ha i lite salt men det struntar jag ofta i. De fruktiga tonerna i min bacatum-chilli kommer verkligen till sin rätt när fermenteringen är klar. Styrkan förändras inte.

NiklasTyreso
2018-10-03 13:22
#11

Berätta gärna om ni har erfarenheter av att skörda och tillvarata egen odlad quinoa. Hur torkar man och tröskar man ut fröna i quinoa? Jag provade att odla 4 plantor som blev mellan 120-150cm höga med stora fröställningar. Fröställningar skördades vid första frosten. Jag rensade bort grenarna och behöll fröställningar och blad som jag i färskt tillstånd hackade och kokade. Smaken visade sig likna spenat. Den kokade quinoan med spenatsmak användes sedan till en stor vegetarisk gryta som var både god och mättande och spenatsmaken blev inte så framträdande p g a alla andra smaker av lök, gula ärtor tomat, chilisås grönsaksbuljong. Jag har tillräckligt med quinoa kvar för att göra en stor gryta till.

TatsuOni
2018-10-08 16:57
#12

Fryser det mesta, men torkar en del.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: