Annons:
Etikettvardagsekologi
Läst 1266 ggr
tlover
10/13/18, 7:36 PM

Försöker du minska mängden plast du konsumerar?

Plast tar ju lång tid att bryta ner och det finns ju numer över hela jorder skräp av plast (även i de djupaste delarna av haven).

Försöker du minska på mängden plast du konsumerar?

Tipsa gärna i tråden om sätt att minska på plastförbrukningen

l'm back

Annons:
tlover
10/13/18, 7:37 PM
#1

Jag önskar jag hade ork att minska mer men jag tänker på det och försöker så mycket jag orkar (tex tar med tygkassar till butiken)

l'm back

Carrosh
10/13/18, 8:08 PM
#2

Jag försöker i stor mån. Finns det förpackningar i affären som är av annat material väljer jag det före ett med plast, men det är ju inte riktigt alltid det går heller.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

_Fisken
10/13/18, 8:22 PM
#3

Om vi ska hjälpa oss själva genom att leva mer renare så ska vi se till att placera våra pengar i fonder som fokuserar på hållbarhet. Då satsar fondbolagen pengarna i typ företag som utvecklar solpaneler eller miljövänlig plast.

[Tuulikki]
10/13/18, 10:09 PM
#4

Undviker att köpa plastkassar. Har slutat använda sugrör. Återvinner allt som går att återvinna. Försöker ta till mig så mycket tips, knep och info om zero-waste som möjligt.

NiklasTyreso
10/26/18, 9:58 PM
#5

Tar med grov kasse till affären istället för att köpa plastkassar. Soppåsarna med hushållssopor är alltid av plast i min brf soprum. De flesta slänger sopor i Ica/coop/willys plastpåsar. Jag har inga positiva exempel istället för soppåse av plast. Alternativ till soppåse i plast?

Pyttelite
10/26/18, 11:32 PM
#6

Det finns annat material än plast som man kan göra påsar av - som faktiskt ser ut som plast.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carrosh
10/29/18, 6:33 PM
#7

#5 De flesta butikers påsar är gjorda av sockerrör numera och är således inte plast, även om de ser ut som det. Brukar stå på påsen om de är gjorda av sockerrör eller ej.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

TatsuOni
11/5/18, 5:47 PM
#8

Ja, men jag skulle kunna bli bättre på det.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Wony
11/6/18, 8:22 AM
#9

Jag försöker så gott det går, men har ändå en bra bit kvar. Har börjat använda tygkasse när jag handlar, men det blir inte alltid jag kommer ihåg att ta med den. Sedan tidigare har jag dock alltid försökt packa så mycket det går i ryggsäcken som i princip alltid är där jag är…

Annars försöker jag bli bättre på att sopsortera och återvinna.

tlover
11/6/18, 9:09 AM
#10

#9 Om du har kvar någon gammal plastpåse, vik ihop den (den blir minst i en trekant) och ha den i jackfickan utifall du glömmer tygpåsen. Jag har det som nödlösning

l'm back

Taggeman
11/6/18, 4:37 PM
#11

Är det så att plasten kommer till avfallsanläggningen med förbränning så blir det värme av plasten.
Mycket av plasten som källsorteras blir till slut  bränsle i alla fall eftersom det inte finns efterfrågan på vissa återvunna plastsorter.
Så våra hushållssopor som hamnar där ser jag inget större problem med.
Men jag tänker på att minska så mycket plast  det går med att låta bli att ta nya påsar har en bra ryggsäck som har ett stort fack och rymmer ca 40L som jag oftast har med mig.

Hamnar plasten i naturen så blir det ett problem.
Så det är bra att det ska fasas ut med att sälja vissa plastprodukter.
http://www.atervinningscentralen.se/web/page.aspx?refid=182

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tant Grön
11/6/18, 5:14 PM
#12

Även vid förbränning är det nog problem. Åker man till Knalleland i Borås så känns ofta en äcklig lukt av bränd plast från värmeverket som ligger i närheten.  Glad att jag inte jobbar där i närheten.

Spectabile
11/11/18, 3:49 PM
#13

Vi undviker att köpa plastkassar. Framförallt är vi rätt bra på källsortering oavsett vad det gäller

Annons:
Gronstedt
11/20/18, 11:05 AM
#14

Plastkassar känns som det minsta problemet, men så väldigt många vardagsmatvaror man köper är ju förpackade i plast, ibland i lager på lager. Där är det svårt att minska. 

Plast är "tyvärr" överlägset både hygieniskt och transporttekniskt för många livsmedel, så där är det snarare mer återvinning och bättre plastsorter som är det viktiga. 

Makroplast i miljön är en sak, mikroplast en annan. Hur minskar man bäst det sistnämnda?

Wony
11/20/18, 11:30 AM
#15

#10 Jag har en hel del plastkassar, tyvärr. Men annars så har jag sett att det finns tåliga kassar av återvunnen plast, som när man viker ihop dem blir jättesmå och ska tydligen vara tåligare än de vanliga i affären.

Och som #14 säger, plast är tyvärr överlägset för mycket. Men försäker i alla fall att sopsortera och återvinna det mesta. Många förpackningar går dessutom jättebra att använda till t ex odling. Yoghurtburkar, creme fraiche etc blir jättebra att driva upp små plantor i. 

Inte relaterat till plast, men har nyligen gett bort en massa konservburkar ur vår sopsortering till en lärare som skulle låta sin klass göra ljuslyktor av dem. 👍

Tant Grön
11/20/18, 11:37 AM
#16

#15 Vilken bra idé med konservburkarna. 👍

kattöga
11/21/18, 6:43 AM
#17

Använder tygkasse när jag handlar. Men det är inte särskilt lätt att undvika plast när man handlar. Tyvärr! 
Dessutom är det ju inte helt lätt att välja kassar av andra materialheller, att tillverka pappers- och tygkassar är inte särskilt miljövänligt. Men bryts nog ner bättre åtminstone…

Vi källsorterar väldigt mycket, dock, så återvinningscentralen och naturen och vilda djur är våra huvudsakliga "soptunnor". Djur, natur, kompost får skal och annat "ätbart" (inte kött/fågel/fisk dock, det äter vi själva upp - blir inga rester där inte! 😉). Vi har även ett ekologiskt avloppssystem, vilket känns jättebra.
Bokashi-kompostering blir mitt nästa projekt, ska läsa och lära lite mer först! Det verkar vara ett perfekt sätt att kompostera.

Vårt sopkärl blir fullt efter kanske 8-10 veckor eller mer (jämfört med grannarnas som är överfulla efter 2 veckor, de sorterar inte särskilt mycket), vi är endast två vuxna och 3 katter i hushållet.
Eftersom vi betalar avgift per tömning av soptunnan, så sparar vi också en hel del pengar genom att sortera! Sophämtningskostnaden blir minimal.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
11/21/18, 6:53 AM
#18

Det är inte heller så självklart med "miljövänliga" plastpåsar har jag förstått…
Här en artikel från "Bättre Värld".  (En artikel i DN tar också upp ämnet, tyvärr är jag inte prenumerant, så kunde inte läsa den - men någon här kanske prenumererar?)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
11/21/18, 6:59 AM
#19

Skrev för ett litet tag sedan, ett inlägg inne på Miljö.ifokus om ett projekt där man tillverkat ett fordon av återvunnen plast! Man har använt sig av 3D-printning för att tillverka delar. Och fordonet drivs av solceller!

Så kreativt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
11/21/18, 7:18 AM
#20

Diskborstar m m av trä och naturborst  + refiller, är vad som gäller här hemma. 

De håller dessutom mycket längre än de "läskiga" plastborstarna!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Maria
11/21/18, 7:19 AM
#21

Jag har tandborstar i trä😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
11/21/18, 7:26 AM
#22

#21 Vi använder eltandborstar, av plast, tyvärr… men ser fram emot när de kommer i trä…! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

NiklasTyreso
11/27/18, 6:12 PM
#23

Brustabletter ligger i rör av plast. Förr hade de legat i metallrör som är energikrävande att tillverka. Det borde finnas någon form av nedbrytbar cellulosa-polymer som gick att använda istället för plaster i förpackningar.

Sindri
11/27/18, 8:34 PM
#24

Jag har inte köpt plastkassar på nästan 10 år. Tycker de svenska butikskedjorna har så erbarmligt fula och trista flergångskassar så jag köper mina utomlands, och för varje gång jag handlar ser jag fler och fler såna. De är bättre än tygkassar för de har en botten som de kan stå på, de fungerar även att ställa ner på marken i vår slaskiga vinter eftersom de är i plast. Mina äldsta kassar är 10 år och de har använts mycket flitigt, flera gånger i veckan. Verkar outslitliga och sådan plast tycker jag är tillåten.

Men skulle det komma ett alternativ med t ex vaxade tygkassar så skulle jag gärna prova - om de har en stadig botten.

Jag har gjort massvis med lock till burkar och skålar av vaxat tyg, använder nästan aldrig glad pack.

I frysen funkar glasburkar med skruvlock till den del saker, men ex vis bröd behöver plastpåse. Men jag återanvänder och återanvänder.

Upp till toppen
Annons: