Annons:
Etikettenergi
Läst 696 ggr
tlover
2018-11-17 16:14

Kör du som bor i stan bil?

Att det är svårt eller omöjligt att vara utan bil på landsbygden förstår jag, jag har själv suttit i en sits där närmaste busshållplats är 7 km bort.

Men bor man i en stad så är det ju ett alternativ att faktiskt inte använda bil då det är gång el cykelavstånd till "allt" och bra kollektivtrafik.

Du som bor i stan, kör/åker du bil i vardagen?

l'm back

Annons:
tlover
2018-11-17 16:16
#1

Vi har ju nyss flyttat till stan och jag kom just hem från att ha storhandlat via cykel. Jag har inte ens körkort så det kanske spelar in lite, jag måste hitta alternativ eftersom karln min inte kan skjutsa mig hela tiden

l'm back

Maria
2018-11-17 16:24
#2

Jag bor i Göteborg och har inget körkort. Nu kör visserligen min man och numera har vi bil men var utan bil i många år och det funkade bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2018-11-18 16:29
#3

Jag visste inte vad som räknas som stan så jag valde att jag inte bor där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2018-11-18 16:36
#4

#3 Det som inte är landsbygd i detta fall då det är stora skillnader mellan kollektivtrafik i landsbygd och städer/tätort

l'm back

Maria
2018-11-18 16:42
#5

Hos oss går bussen var tionde minut så det är bara att gå till hållplatsen. Det tar ungefär 12-15 minuter till centrala Göteborg.

Jag har t.ex bara 3 hållplatser till mitt jobb på Sahlgrenska.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2018-11-18 16:43
#6

Aha, i så fall skulle jag snarare ha varit stadsbo som kör bil.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
JoannaLi
2018-11-18 20:03
#7

Jag bor väl i stad, och jag kör bil. 

Finns ett ICA här där jag bor, 10 minuter bort om man går, och bussen går nog en gång var tjugonde minut. Jag skulle egentligen gärna åka mer buss, men jag kan inte lämna hundarna ensamma hemma just nu, och jag betalar vansinniga pengar för att kunna ta med dem på bussen, och då har jag ingenstans att göra av dem under tiden jag handlar. Det skulle vara om jag lämnar dem i min bil parkerad hemma, och sen tar bussen till stan, men det är inte riktigt det bästa alternativet känner jag (tar jag bilen till stan kan jag ofta passa på att träna/spåra på nya platser när jag ändå passerar). 

Till jobbet kan jag inte ta bussen, vad som är en tjugominuters biltur blir 2h+ med buss, och då blir jag ofta en timme tidig till jobbet, eftersom att det enbart går 3-4 bussturer som går ihop till jobbet om dagen.

Effie
2018-11-20 11:23
#8

Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara (så jag valde "vill bara läsa").
Jag bor centralt I Goteborg; 10-15 min med spårvagn till Brunnsparken (men vad ska jag där och göra?).
Till och från jobbet tar det 40 minuter, med buss, om jag väljer rätt tid och inget strular. Det kan ta 1,5 timme hem. Med bil tar det 15 minuter. Jag åker oftast, men inte alltid, buss.

Ska jag ut på kvällen är det ofta utanför stan. Det skulle väl kanske kunna funka med buss ibland, om jag planerar, och går en del av vägen…men jag tar bilen då.. Samåker gärna.

Ska jag hälsa på barnen är bussen möjlig…men går sällan och tar lång tid. Det har hänt att bussen inte kommit och nästa skulle dröja ett par timmar.

Sambon sköter det mesta handlandet, med buss. Men det hander att vi storhandlar med bilen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Wony
2018-11-20 11:33
#9

Jag bor på en mindre ort. Själv har jag inte körkort, utan måste lita till kollektivtrafiken som är lite sådär. Sambon har körkort dock, så längre sträckor åker vi med bil, som t ex till veterinären, för att handla möbler eller vad det nu kan vara. 

Dock, när jag bott i städer så har jag faktiskt aldrig känt att bil vore praktiskt, utan kollektivtrafik har alltid verkar så mycket smidigare. Så jag har aldrig saknat att ha körkort, annat än när man söker jobb, då de flesta kräver det.

Surpan
2018-11-29 09:42
#10

Jag bor i stad (förortskommun till Stockholm, stadsmiljö), och jag kör bil till och från jobbet. Främst för att vinna tid med min son, så att han kan gå kortare på förskola. Sen vill jag också att någon av oss föräldrar kan ta sig till honom relativt fort om det skulle vara någonting, vi jobbar bägge några mil bort.

Men sen är det också så, hur konstigt det än kan verka, så är det faktiskt inte dyrare för mig att åka bil än kollektivtrafik.

/Surpan

NiklasTyreso
2018-12-01 20:11
#11

När jag bodde i Stockholm hade jag ingen bil. Nu bor jag i o f s i småstad men simhallen ligger på andra sidan stan så man måste byta bussar för att komma fram. Bussar och promenad tar närmare en timme i småstaden, men med bil tar det från det jag låser ytterdörren 15 minuter till dess jag ombytt börjar simma. Förutom bussbyten är kostnaden högre för bussen än med min bränslesnåla bil. Oftast år jag simhallen på vägen när jag ändå ska hitta dottern i grannstaden (40 min med bil dit, men 3 timmar dit med tåg, pendel och slutligen buss). Är jag ändå ute med bilen kan jag stanna längs vägen och handla. Kommunikationerna är inte riktigt vad de borde vara för att välja bort bil. Bättre kommunikationer till bättre pris och tid, som i Stockholm så skulle jag åter sälja bilen.

Upp till toppen
Annons: