Annons:
Etikettåterbruk-och-skapande
Läst 560 ggr
tlover
2018-11-29 09:21

"Smååterbruk" i vardagen

En av de bästa sätten att återbruka enligt mig är att använda en sak till fler saker utan att egentligen ändra det.

Exempelvis använder jag små plast brickor som grönsaker säljs i till paletter för pyssel. Jag använder lite större grönsaksförpackningar till mice an place (vet ej om jag stavade det där rätt).

Hur använder du enkla saker igen utan att egentligen ändra dom?

l'm back

Annons:
Tant Grön
2018-11-29 09:27
#1

Jag är ju vegetarian men min man äter kött. Jag använder trågen med plastlock till att odla i, t.ex. ruccola och babyspenat, eller driva upp växter i som tagetes m.m.

Gronstedt
2018-11-29 10:17
#2

När jag inte orkar undvika att köpa matvaror i platsburkar väljer jag dem i burkar som är fyrkantiga och stapelbara, så att de passar bra att ha i frysen med annat i.  Sådana burkar används också som matlådor, när det behövs någon gång.

Många PET-flaskor går en extra runda med vatten, saft eller vin innan de hamnar i automaten (använder dem INTE till kemikalier).

Odlar i plasttråg och liknande, som ovan nämnts.

Äggkartonger återanvänds ett antal gånger  (köper ofta ägg  flak från en som återanvänder flaken, så jag har med mig kartonger och ger tillbaka flaken direkt).

Använder ytterst sällan plastpåsar och aldrig plastfilm i kylen - behöver något kärl täckas lägger jag en tallrik ovanpå (inte riktigt återanvändning förstås …).

MonicaLagerquist
2018-11-29 11:46
#3

Jag diskar och spar plastförpackningar. När ungarna är här och äter få de ofta med sig rester hem och då packar jag i de sparade plastförpackningarna.

Stolt ägare till fem La permer

Wony
2018-11-29 12:48
#4

Glasburkar kan sparas och återanvänds till hemgjort sylt, marmelad och inläggningar. Plastburkar/tråg kan användas för att odla i. Konservburkar fungerar bra som pennställ och kan t ex kläs med något fint presentpapper. Brukar passa på efter födelsedag/jul och spara om jag får något riktigt fint papper som jag klär burkarna i.

Upp till toppen
Annons: