Annons:
Etikettnaturen-som-resurs
Läst 846 ggr
Tant Grön
2019-02-08 11:27

Vårt renlighetsideal är inte hållbart

En mycket tänkvärd artikel. Men skulle du kunna tänka dig att gå med samma jeans i tre månader utan att tvätta?
http://www.extrakt.se/minskad-klimatpaverkan/vart-renlighetsideal-ar-inte-hallbart/

Annons:
Gronstedt
2019-02-08 11:40
#1

Det räcker att tvätta när kläderna luktar eller har fläckar som inte går att borsta eller skölja bort. Och för det allra mesta  räcker det med en snabbvask i låg temperatur.

Hänger man bara hemma kan man gå i särk eller annat bekvämt plagg i ett stycke och därmed spara mängder av tvätt (och tvättsortering). 

Även personhygienen kan anpassas efter aktivitet och olfaktorisk belastning.

Det är fullt möjligt att steka i samma panna flera gånger utan att diska den emellan. Man kan äta flera mål på samma tallrik utan att diska emellan, om det inte varit sås till måltiden. Besticken kan man slicka av och använda ett varv till.

Men lever man så är man en snuskig urskogstammejävel utan moral och normal anständighet. Vore kul om det visade sig att man faktiskt är en banbrytare och pionjär i stället 😃.

Lona
2019-02-08 14:23
#2

#1, Lite skit rensar magen? 😀 Det är lite fånigt att många kan vara betydligt "grisigare" när de är i stallet eller ute med hundarna än om de ska äta hemma. Så länge det är ens egen smuts gör det väl inte så mycket, likaså går jag omkring i mina sotfläckiga träningsbyxor dag efter dag. Det blir ju nya sotfläckar varenda gång jag tänder i spisen så varför inte? De är ju inte sunkiga egentligen, bara fläckiga.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caeli
2019-02-08 15:35
#3

Pratas mycket om att man ska minska sitt köttätande, plastbanta, handla ekologiskt osv… Att duscha flera gånger om dagen och tvätta sina kläder/sängkläder/handdukar om det så behövs eller inte verkar vara mera accepterat…🤔 Bra artikel som sätter fokus även på denna sidan av människors miljöpåverkan, tycker jag!

TatsuOni
2019-02-13 10:24
#4

Jag skulle inte kunna duscha dagligen ens om jag hade velat. Min hud skulle trilla av… Jag duschar "när det behövs". Lite oftare på sommaren än på vintern. Och det går bra att bara skölja sig snabbt med vatten efter t ex träning. Håret tvättar jag i snitt var tredje till var femte vecka och än har ingen tyckt att det är skitigt… Fördelarna med torr hud och en dåligt fungerande svettfunktion🤪

Jag tvättar när saker ser, känns eller luktar "skitigt". Byxor tvättas ju då mindre ofta än t ex linnen och t-shirtar och en stor del av mina "hemmakläder" är redan permanent fläckiga av färg m.m. Så vad gör en fläck till😛

Jättebra artikel! Tycker att renlighetshysterin har gått till överdrift och det gynnar varken oss eller miljön.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: