Annons:
Etikettövrigt
Läst 811 ggr
Tant Grön
2019-03-21 11:48

Frysa in maten utan plast

Annons:
Sindri
2019-03-21 12:42
#1

I min frys blir det mindre och mindre plast. Återanvänder förstås alla plastburkar in i det sista, men honungsburkar funkar fint.  Bara dumt att de är runda, för utrymmets skull. Men nu finns fina glaslådor med snäpplock som håller tätt också. Finns i livsmedelsaffärerna, en billigast på IKEA.

Jag använder de plastburkar jag har tills de är helt slut förstås. Det är ju  mycket mat som förpackas i plast så det får man ta tillvara på.
Det stora problemet är bröd, för det skall ju helst vara helt utan luft i frysen, så än så länge blir det plastpåsar. Hoppas någon kommer på nåt smart snart.

Tant Grön
2019-03-21 13:22
#2

Jag tar tillvara på brödpåsar som det varit köpt bröd i och fryser i dom. Dom är kraftigare och bättre att frysa i, tycker jag. Tycker fryspåsarna man köper luktar plast.

Sindri
2019-03-21 13:51
#3

Jag köper aldrig bröd, men har jättefina fryspåsar som jag köpte i Kalmar på Ölandsplast, de är riktigt tjocka. Men när de är färdiganvända skulle jag vilja hitta en annan lösning. 
Jag har gjort en del vaxade textildukar, de kan man förvara bröd i, men inte frysa.
Har funderat på vaxduk i kombination med burk.  Men hur hitta en burk som har samma form som brödet?

Man kanske inte kan vara så hardcore. Om alla bara använde plast till bröd så skulle ju det vara en enorm miljövinst.

Caeli
2019-03-21 15:12
#4

Finns ju även miljövänliga plastpåsar. Tex Clas Ohlsson har komposterbara fryspåsar baserade på sockerrör.

Sindri
2019-03-21 17:10
#5

Åh, intressant. Får ta reda på mer om framställningen av dem. Och kolla om de är tjocka nog. Kul om man kan använda sockerrör till något vettigt. 😃

Upp till toppen
Annons: