Annons:
Etikettövrigt
Läst 814 ggr
Tant Grön
2019-05-04 11:10

Använd inte sköljmedel

Efter att ha läst detta så kommer jag aldrig mer att använda sköljmedel. Så här står det bland annat i artikeln:

Så fungerar sköljmedel och mjukmedel

Sköljmedel fungerar mjukgörande genom att polymer, små plastpartiklar, lägger sig på tygets yta. Plasten binder sedan till sig fukten från luften.

Det sker förvisso på mikronivå men kläderna hålls alltså mjuka på grund att de fortfarande är lite våta.

– Kläder som behandlats med sköljmedel blir aldrig riktigt torra, säger Mats Johansson.

https://www.land.se/hus-hem/darfor-ska-du-undvika-skoljmedel/

Annons:
kattöga
2019-05-04 11:21
#1

Nej, sköljmedel är ett otyg.

Behöver man "mjukgörare" går det lika bra med någon kapsyl ättika i sköljvattnet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Paranormal team värmdö]
#2

Tål inte skölj medel tyvärr

Cim92
2019-05-12 15:41
#3

Har egentligen aldrig använt sköljmedel tidigare men sen jag blev inneboende och använder deras tvättgrejer så har jag börjat med det. Men inte längre efter att läst det här, tack för tipset!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

[WiresInABox]
2019-05-26 13:52
#4

Jag slutade med sköljmedel för cirka 2 år sedan, jag trodde det skulle bli stor skillnad och att jag skulle tycka kläderna bli för stela och sträva men nu tycker jag kläderna känns "som vanligt" så jag har vant mig. Saknar inte sköljmedel alls!

M
2022-08-18 16:00
#5

Lite roligt att jag är här typ två år senare men ändå… Enligt min mamma så gör även sköljmedel att svettlukt stannar kvar i kläderna och att de luktar mer än vanligt. Vi slutade med sköljmedel och det känns som att mina nya tröjor luktar mindre.

Torparmor
2023-08-01 17:02
#6

Har aldrig använt sköljmedel, men testade ättika för några år sen, men min man tålde inte underkläderna, fick sår på ryggen så nu ingenting och såren är borta.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Upp till toppen
Annons: