Annons:
Etikettpolitik
Läst 836 ggr
Gronstedt
5/20/19, 11:16 AM

EU:s äggregler

Annons:
Herveaux
5/20/19, 11:21 AM
#1

Samma här - så jäkla…gah…idiotiskt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
5/20/19, 11:28 AM
#2

Har någon hittat regeln som säger att detta stämmer? (Inte jag, än :-))

Här är några ställen att söka på:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/kottmjolkochagg/eushandelsnormerforagg.4.714c6a371218cab665e8000914.html

https://www.livsmedelsverket.se/

Kommunala verksamheter:

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/kommunala-verksamheter-far-salja-skanka-och-ta-emot-overbliven-mat

"Fakta: Hållbarhet på mejeriprodukter och ägg

Mejeriprodukter, som mjölk, fil, yoghurt, grädde, crème fraiche och bordsmargarin ska förvaras i kylskåp. Hur länge de håller beror på temperaturen – ju kallare de förvaras desto längre håller de. Mjölk som stått i kylen håller därför ofta betydligt längre än till bäst före-dag, medan mjölk som stått framme i rumstemperatur i flera timmar kan bli dålig före bäst före-dag. Lämna därför inte mjölken framme utan ställ tillbaka den i kylen så fort du har ätit klart. Och lukta och smaka alltid på mjölk och andra mejeriprodukter innan du slänger dem – smakar de bra är det ingen fara att äta även om datumet har passerats.

Ägg kan förvaras i rumstemperatur, och det bäst före-datum som anges på förpackningen är satt utifrån det. Om man däremot förvarar ägg i kylskåp håller de flera veckor efter bäst före-datum.

En bra temperatur i kylskåpet är +4-5 grader, medan -18 grader är lagom i frysen.

Källa: Livsmedelsverket"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlkkRV/ny-arla-markning-ska-stoppa-svinn


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Devya]
5/20/19, 11:33 AM
#3

#2 De ägg jag har köpt har hållt i flera månader efter bäst före datumet (dock förvarar jag ju dem i kylskåpet) och inte bara ett par veckor efteråt. :) Ägg är fantastiskt hållbara!

Herveaux
5/20/19, 11:33 AM
#4

#2 Varför tror du att Magnus Johansson skriver och uppmanar politiker att ändra en lag som inte finns eller som inte fungerar på så vis som han beskriver det i artikeln?

Dessa regler handlar inte om när privatpersoner "ska" kasta mat utan om när handlarna måste göra det för att inte riskera fängelse.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
5/20/19, 11:40 AM
#5

#4 Jag tror absolut ingenting, jag vill bara se hur lagen i så fall är skriven.

För mig och för alla andra (verkar det som) är uppgiften ny och chockerande. Det är inte konstigt alls att ställa frågor.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
5/20/19, 11:43 AM
#6

#2https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/livsmedel-innehall/text-forpackning-markning/hur-ska-agg-markas/markning-av-honsagg

"Bäst föredag, undantaget extra A, får inte vara senare än 28 dagar efter värpning. Äggen måste dock ha levererats till konsumenten inom högst 21 dagar från värpning. Äggen får inte saluhållas senare än sju dagar före bäst före-dagen. "

Annons:
vallhund
5/20/19, 11:50 AM
#7

Vet ni om att man inte får sälja eller ge bort ägg från sina höns om dessa utfodras med matrester från hushållet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
5/20/19, 11:51 AM
#8

#6 Se där!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
5/20/19, 11:51 AM
#9

#7: Det förvånar mig inte … Snart får man väl inte äta dem själv heller.

Gronstedt
5/20/19, 11:54 AM
#10

#6: Fast vad "extra A" är hinner jag inte försöka  reda ut nu.

Herveaux
5/20/19, 12:07 PM
#11

#7 Jag blir nästan förvånad över att jag fortfarande kan bli förvånad över hur långt puckon kan dra sina pucko-lagar. 😟
Antar att detta också är från EU eller är det ett svenskt påfund månne?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
5/20/19, 12:14 PM
#12

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cragan
5/20/19, 1:34 PM
#13

när det gäller hönshållning så finns det ganska gott om rent idiotiska regler

Annons:
Magi-cat
5/22/19, 10:52 AM
#14

Så här säger ICA i ett svar på en fråga om ägg och bäst-före-datum: (min fetning i texten).

"Det är inte förbjudet att sälja en produkt där bäst före-datum passerat.

ICA är inte en helägd kedja, utan varje ICA-handlare är en egen företagare och 

ansvarar själv för driften i sin butik. Därför beslutar handlaren själv hur butiken vill göra med varor som bara har några dagar kvar till bäst före-datum eller rent av går ut samma dag. Det är därför alltid handlaren som ansvarar för livsmedlet och gör en bedömning om livsmedlet kan säljas efter detta datum. 

Butiken får inte sälja en otjänlig produkt. Ett bäst före-datum ger information om hur länge man kan räkna med att livsmedlet är fullgott, 

vilket det kan vara även efter detta datum.  "

Antingen har den som skrev inte känt till den konstiga ägglagen eller så är det helt enkelt upp till varje handlare och en bedömningsfråga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: