Annons:
Etikettnaturen-som-resurs
Läst 894 ggr
Tant Grön
6/25/19, 10:48 AM

Hästkastanjer istället för tvättnötter.

Annons:
Milkshake
6/25/19, 11:07 AM
#1

Tack för länken! Jag hade tänkt köpa tvättnötter när mitt tvättmedel tar slut, men jag ska prova kastanjerna först.

Lisabet
6/25/19, 2:28 PM
#2

Berätta gärna hur det går!

Maria
6/25/19, 4:09 PM
#3

Tack för tipset. Gäller bara att komma ihåg att plocka kastanjer till hösten 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
8/19/19, 6:39 PM
#4

Lite tveksam till det. Det finns ju tvättnötter som en del höjer till skyarna, medan andra tycker de är värdelösa.

Tant Grön
9/12/19, 10:31 PM
#5

Någon som provat? Såg idag två kastanjer. Tyvärr städas det för bra där, så vet inte riktigt var jag skall finna fler.

wildfire
9/26/19, 4:58 AM
#6

Bra tips så det här ska jag prova 👍

Annons:
Tant Grön
9/26/19, 8:40 AM
#7

Hittade en väldigt bra sida om att tvätta med hästkastanjer.:

https://morotsliv.com/2018/10/diy-naturligt-tvattmedel-av-kastanjer.html

Så här står det bl.a: 

Kastanjen innehåller saponiner, precis som tvättnötter, såpnejlika och björkblad. De har en liknande kemisk struktur som ”ytaktiva ämnen” som tensider har och de ingår i kommersiella tvättmedel. Plocka hästkastanjer när de fallit av trädet, för då ska nötterna innehålla högsta halten av saponinet aescin. Kastanjfrukten kan innehålla 8% – 13% aescin.

KASTANJTVÄTTMEDEL ÄR SKONSAMT MOT FÄRGEN PÅ KLÄDERNA OCH ÄR DÄRFÖR EXTRA BRA FÖR KULÖRTVÄTT. DE PASSAR ÄVEN YLLEKLÄDER. FÖR VIT TVÄTT REKOMMENDERAS ATT TA BORT DET BRUNA SKALET AV FRUKTEN OCH BARA ANVÄNDA DEN LJUSA KÄRNAN.

De är skonsamma för huden, eftersom de är hypoallergena. Det betyder att de ger mindre hudirritation och utslag än konventionella tvättmedel. De lämpar sig även för astmatiker och doftkänsliga.

De är miljövänliga, eftersom de är biologiskt nedbrytbara.

Milkshake
9/27/19, 12:57 AM
#8

#7 Vad intressant, tack för länken!

Magi-cat
10/4/19, 12:08 PM
#9

Spännande! Jag har förr använt tvättnötter ibland och tyckt att de varit utmärkta. Men att plocka tvättkastanjer själv är förstås otroligt mycket bättre! Roligt också. Kastanjer är så vackra.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
10/4/19, 12:47 PM
#10

Min farfar (född 1896) hade alltid hästkastanjer i fickan för värk. Jag fick plocka nya varje höst till honom.

Sista gången hade han blivit dement och och bodde på boende. När jag kom med en påse kastanjer trodde han det var godis. Han viskade till biträdet bredvid -Stackars lilla Maria som kommer med en påse kastanjer…😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: