Annons:
Etikettåterbruk-och-skapande
Läst 754 ggr
Caeli
8/24/19, 7:50 PM

Sopsortera

Håller på att röja lite och har några funderingar kring återvinning och var man kan slänga olika saker! Hur brukar du sopsortera: Vykort? Misslyckade pappersfoton? Plastfickor? Disketter? Gamla mynt (ogiltiga och värdelösa)?

Annons:
monstermash
8/24/19, 7:53 PM
#1

Vykort ska till brännbart vet jag på rak arm. Men kolla här så hittar du nog svar; https://www.ftiab.se/sortering.html

Caeli
8/27/19, 9:33 AM
#2

#1 Det finns många olika listor. Varje sopbolag/kommun verkar ha sin egen, ibland står det lika ibland inte… För vykort är det troligen soppåsen som gäller men har även hittat listor där man rekommenderar tidningsinsamlingen. Disketter, foton och plastfickor är saker som inte verkar finnas med överhuvudtaget!

sp0ngeb0b
8/27/19, 1:57 PM
#3

Vykort hade jag nog slängt i pappersåtervinningen. Plastfickor borde väl gå som plast så länge det inte är andra detaljer på. Ang disketten - går det att ta isär den och slänga plasten för sig och resten någon annanstans? Jag är lite för ung för disketter så vet inte riktigt hur de fungerar eller vad de består av. Och gamla mynt borde väl rimligtvis slängas bland metall? 

Du kanske annars kan ringa det företag som hanterar sopor i din kommun och fråga?

monstermash
8/30/19, 2:50 PM
#4

#2 Ja fast med tanke på att hemsidan ägs av stora materialbidrag som bland annat returkartong så hade jag ju valt deras lista framför andras….

Caeli
8/30/19, 3:03 PM
#5

#4 Borde finnas nationella riktlinjer för hur saker och ting ska sorteras. Hade varit betydligt enklare!

Upp till toppen
Annons: