Odla eget och rådjuren ...
Jag har länge haft en vision om att kunna odla den största delen av familjens behov av rotfrukter, grönsaker och baljväxter själv. Så äntligen för ett par år sedan kunde vi köpa hus med en lagom trädgård, och jag satte igång, glad i hågen. Glad blev jag också åt det vackra skådespelet utanför fönstrena med alla fåglar, harar och rådjur som fridfullt knatar omkring här i trädgårdarna. Men det verkar råda en liten intressekonflikt … både rådjuren och jag vill nämligen ha det jag odlar! Som tur är så har jag odlingar på altanen också, och dit upp kommer rådjuren inte, men det lär inte bli större delen av vår mat som kan odlas där.
Jag vill att rådjuren ska kunna fortsätta röra sig som de vill i min trädgård. De är vackra och var dessutom här före mig. Men jag vill också kunna odla mat!
Fruktträden och bärbuskarna bryr de sig inte om, så den skörden är säker. Jag kommer så småningom att skaffa ett växthus, så där kan jag ju odla en del som de inte kommer åt. Men jag vill ha fler idéer! Jag har förstått att rådjur har lite olika smak, så att få tips på grödor som de absolut inte äter är väl bara att glömma. Jag vill som ni förstår inte skrämma bort dem eller hindra dem från att gå fritt, och att hägna in små odlingslotter kommer inte att funka. Mina rådjur är spänstiga och verkar medföra egna höjdhoppsstavar. Kan ni komma på något annat som skulle kunna funka?
Ut och skvätt i trädgården - kanske inte på matväxterna, i alla fall inte sista veckan före skörd, men runt dem. Funkar suveränt, i synnerhet om du är köttätare, och vi trubbnosade människor känner inte lukten.
Bygg en enkel ram runt och sätt upp nät :) Min kompis som odlar eget gjorde så, satte upp et lågt staket (typ upp till knäna), en patio-ram över och hängde nät över det så det var på insidan av staketet så dom inte skulle fastna med benen och fäste det fastskruvade haken på staketet så dom inte kunde dra det undan och sen hoppa in. Håller det mesta förutan små fåglar undan :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
på granngården finns något som heter blodmjöl (om jag inte missminner mig helt). Det är ju en restprodukt och helt naturlig. När jag jobbade där var det många äldre människor som köpte det för att bli av med rådjuren utan att skada dem eller sina växter.
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Tack, båda två! Jag får skicka ut familjen att skvätta! Jag är vegetarian och skrämmer nog inte bort rådjuren …
Rita: det är en bra idé. Jag har satt nät över en av pallkragarna, och där under är det en riktig djungel nu så jag borde kanske ha tänkt mer storskaligt. Jag tar ditt förslag nästa år! Det borde funka 🙂
människohår ska visst också funka.
Vi kommer nog att hägna in hela vår trädgård och du kan inte hägna in delar så att dom får vara i resten?
Ett tips jag hörde på en podcast jag lyssnar på att man kan göra stängsel av fiskelina mot rådjur, dom ser inte trådarna men tycker dom är obehagliga mot kroppen och vad jag förstår ska dom inte hoppa över det heller. Jag tror höjden på trådarna och mellan dom linorna var knähöjd på rådjuren, vid bringan, vid huvudet (sammanlagt 6 st) men jag är inte hundra på höjderna
l'm back
Tack, tlover. Jag tycker det verkar obehagligt och farligt med uppspända fiskelinor, speciellt som min minsta förmodligen kommer att springa runt i trädgården nästa år. Så det törs jag inte ge mig på. Men kanske andra som inte har småbarn tar tipset?
#6 ok, ja jag vet inte om jag skulle våga ha det där mina ungar ska vara hellet, eller det beror ju på vilken ålder det skulle vara på dom då såklart.
vi har aldrig behövt testa det själv får vår katt håller borta alla djur.
l'm back
Men tänk om rådjuren fastnar med benen i fiskelinorna? Bättre att spänna upp svart sytråd, den går av lätt och det funkar bra.
Annars kan man sätta upp ett vindspel, eller lägga ut tussar med parfym eller hårsprey på. En fågelskrämma fungerar också bra.
#8 tanken är ju att man ska ha dom spänd (i alla fall någorlunda) och med jämna mellanrum som ett elstängsel och stängsel trasslar man sig ju inte in sig i så lätt (annars skulle det nog vara förbjudet vid det här laget eftersom det finns många djur inhägnade med elstängsel)
l'm back
#1 Revirmarkera alltså? :P
#10: Jepp.