Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etiketteråterbruk-och-skapandeåterbruk
Läst 222 ggr
CupcakeΣ(>Д<)
2021-03-21 13:10
2

Tandborste gjord på 99% återvunna material

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag vet inte riktigt vad ni delar med er av på denna sida, men jag vill gärna sprida ordet av att det finns tandborstar gjorda på 99% återvunnet material, köpt på Normal.
Jag tycker att det är en bra idé för de som inte gillar träsmak i munnen, om det nu är därför man inte använder trä tandborste.
Vad tycker ni kring detta?

Vänliga hälsningar

johan
2021-03-21 15:42
1

Har inte provat dom, men det låter ju som en rätt klockren produkt för återvunnen plast.

Mvh // Johan

Sindri
2021-03-21 16:23
1

Just i munnen är jag väl lite tveksam till att använda återvunnen plast. Kanske en dum fördom.
När trätandborstarna kom beställde jag glatt en hel bunt, men tyvärr fungerar de inte, och jag använder ändå väldigt mjuka borstar. De fick gå till annan rengöring.
Jag har också testat afrikanska tandpinnar, men jag måste göra något fel, för jag får dem inte att fungera alls.

sp0ngeb0b
2021-03-21 17:23
1

#2 Åh jag har funderat på att prova trätandborstar men jag använder också väldigt mjuka tandborstar, klarar inte av de vanliga (inte ens de som heter "soft" - de är alldeles för hårda). Så jag har inte vågat.

Tycker det är superbra med alla varor som är gjorda av återvunnet material! Bra att köpa det så efterfrågan ökar och de kanske kan sänka priserna eller börja producera fler olika produkter av återvunnen plast.

Sindri
2021-03-21 17:51
1

#3: Jag menade alltså att trä var för mjuka. För långa och veka borst.

CupcakeΣ(>Д<)
2021-03-21 18:25
1

#2: Nu när tanken slog mig så har du rätt när det kommer till att stoppa sådant i munnen. Fast det kanske bara är inbillning?
Jag ska se om jag får fram något svar av att googla.

Vänliga hälsningar

sp0ngeb0b
2021-03-22 08:13
1

#4 Jaha, då missförstod jag! Då kanske det skulle kunna funka för mig ändå. Blir sugen på att testa! Var det humble brush du använde eller finns det något annat märke?

#2 & #5 - Vad är det som känns dåligt med återvunnen plast? :) Den lär ju vara ordentligt rengjord innan den används.

Sindri
2021-03-22 08:18
2

Ja, men vilka lösningsmedel används för att lösa upp och blanda om plasten? Hur miljövänligt är det?

Jag handlade mina på Jordklok, men nu ser sortimentet annorlunda ut. Själva borsten (alltså inte bambuskaftet) var svart och det fanns inte olika mjukgrader att välja mellan.
https://www.jordklok.se/sv/trademarks/bambutandborsten

Bambutandborsten är en naturlig tandborste med handtag tillverkat av MOSO-bambu, som inte kommer från storskaliga plantage och ej från områden där pandor finns!
johan
2021-03-22 08:23
1

Vanligtvis brukar man väl göra som spån av den återvunna plasten och sedan smälta och återanvända.

Jämfört med hela kedjan från att ta upp olja till att göra en plastbit så är nog återvunnen plast mycket mer miljövänlig.

Mvh // Johan

sp0ngeb0b
2021-03-22 10:11
2

#7 Tack för länken!

Vet inte hur processen ser ut, men det finns säkert restriktioner för hur det får gå till. Och det låter rimligt som #8 säger. Och det är ju som johan säger att plast görs av olja och att återvinna det är sannolikt bra mycket bättre ur miljösynpunkt, eftersom det inte är förnybart.