Är du textilsmart?
Svenskarna har blivit mer medvetna om kläder och andra textiliers påverkan på miljön och hälsan. Det visar en undersökning som Naturvårdsverket gjort tillsammans med Kemikalieinspektionen och Konsumentverket i ett gemensamt projekt som heter Textilsmart.
Lyssna på inslaget hör:
https://sverigesradio.se/artikel/fler-tanker-pa-att-kla-sig-hallbart
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jättebra att det tas upp ännu mer! Jag anser mig själv vara "textilsmart" och försöker alltid inspirera andra att undvika att köpa nytt, och alltid slänga trasiga textiler i textilåtervinning eller återbruka dem på något sätt.
Ojoj, jag började handla på second hand så fort jag flyttat hemifrån. Fick då också min mormors gamla kappa som jag fortfarande har kvar. Använder den inte så ofta nu, men den verkar outslitlig.
Gillar second hand och att ändra och sy om. Har svårt att slänga plagg och andra textilier som "kan vara bra att ha" så lagret växer…. Man kan alltid använda nån liten tygbit till nåt, just nu sy munskydd t ex.
Jag lappar och lagar också så länge det går.

Det är bara trosor och strumpor som jag köper nytt,
Har så varit i många många år.
Stolt ägare till tre La permer
Jag köper second hand men ibland nytt med, jag använder dock mina kläder väl de kasseras när det är alltför mycket hål i dem. Jag köper nog rätt lite kläder jämfört med andra jag tycker det är urtråkigt handla kläder men det är ju bara bra för miljön att man inte gillar att handla
Här slits kläderna tills det inte går att lappa längre
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Gjorde ett fynd på second hand ett fint stycke virkat som jag funderar på hur jag ska sy om.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har köpt en del virkade dukar som jag färgat svarta, de gör sig bra som dukar, tallriksunderlägg, glasunderlägg mm.

#7 Smart.
Stolt ägare till tre La permer
Jag sliter ut mina kläder.
Kläder som jag inte längre vill använda ute bland folk har jag på mig hemma och ska jag ut på stan byter jag till mer anständiga kläder.
Kontorsskjortor som blivit gamla, urtvättade etc är perfekta att ha när jag är ut i naturen!
Tunna skjortor skyddar mot blåst och stark sol, men de är ändå tunna och svala om det är varmt.
Jag har alltid någon gammal skjorta i skogen.