Vilket är ditt bästa tips
Hur ska vi kunna få en hållbar livsstil.
Vilket är ditt bästa tips?
Stolt ägare till tre La permer
Svårt att veta vad som räknas in, men här är några saker jag tänker på och gör:
- Köpa färre grejer
- Kasta mindre mat
- Använd mindre energi, t ex sänka värmen, snålspolande munstycken för vatten, duscha kortare, mm.
- Extremt få flygresor och aldrig om det finns alternativ som tåg eller egen elbil (har gjort ca 7 flygresor senaste 18 åren)
- Cyklar ofta istället bil eller kollektivtrafik när jag ska iväg ensam
- Elbil
- Egna solceller
Skulle vilja äta mer plantbaserat, men det blir inte riktigt av. Skulle också gärna att min fru köpte färre saker och duschade mer sällan. Men det är svårare att påverka andra än sig själv.
Mvh // Johan
Jag vill bo mindre och mer energieffektivt, det vill säga bygga ett eget hus från grunden. 🙂
#2: Det skulle jag också vilja. Få optimera från grunden. Blanda gammalt och nytt och få det bästa av två världar.
Vill ha både induktionshäll och vedeldad järnspis, kylskåp och jordkällare. Skulle även kunna mäta den mesta förbrukning så man bättre förstår vad som påverkar mest.
Tyvärr har jag och resten av familjen olika syn på hur minimalistiskt man vill ha det. Jag känner mig mer fri och harmonisk av att ha så få saker framme som möjligt, så öppna ytor som möjligt.
Mvh // Johan
#3: Exakt. Mitt måtto är att mitt drömhus inte ska vara större än att en person kan måla om det utvändigt på en helg. Sen ska jag i och för sig helst ha en fasad som inte kräver underhåll. Taket ska hålla en evighet och sticka ut så mycket att regn och snö inte kommer åt fasaden och det ska vara trädäck runt hela huset så att man alltid kan sitta ute under tak i sol eller skugga beroende på vad man vill.
”Jag känner mig mer fri och harmonisk av att ha så få saker framme som möjligt, så öppna ytor som möjligt.”
Precis som jag. Jag blir lätt distraherad av prylar, gillar inte sladdar och papper. Papper är en av de mest stressande saker jag vet. De har ingen naturlig plats. 🙂
Papper är en av de mest stressande saker jag vet. De har ingen naturlig plats.
Haha.. Ja, samma här. Du skulle se skillnad på mitt skrivbord när jag jobbar och min frus skrivbord när hon jobbar. Hon har tusen postit-lappar, böcker, block. Mitt ser ut så här…
(boken längst till höger är inte min…)
Mvh // Johan
- Redigerat 2020-12-30 12:43 av johan
#5: Ja, och du vet hur mitt skrivbord ser ut i den mån jag ens har något. 🙂

Många bra tips ni har.
Mycket av det där har jag redan gjort.
Kastar ytterst sällan någon mat.
Slutat att köpa tomater eftersom att dels kostar de oskäligt mycket och fraktas långt.Odlar egna och när de tar slut får jag vacker vänta tills dess att det kommer nua.Har tomater juni-februari ungefär.
Vi åker bil in till stan ungefär en gång i veckan.Passar på att göra många ärenden samtidigt.
Efter att i 30 år inte varit på någon semester öht så har vi förrutom nu under pandemin unnat oss att resa med flyg.
Vi har elvärme i huset som vi inte använder utan vi eldar i kakelugnen och har det ganska kallt inomhus.
Kollar ofta och jämför hur vår elförbrukning ser ut dag för dag.
Vi har ingen dusch utan mannen och jag badar tillsammans tre gånger i veckan ungefär.
Stolt ägare till tre La permer
#7: Jag tycker appen Greenly är ganska kul för att hålla koll på köpt el. Man kan se timme för timme, dag för dag, månad för månad och år för år. Man jämfört också med andra användare med samma förhållanden, t ex var man bor, bostadstyp, storlek och uppvärmning.
Mvh // Johan
Jag tänker att man får börja i den änden som känns mest naturlig eller enkel, och ta en sak i taget. Här är några saker som jag tycker är ganska enkla att göra eller i alla fall lätta att förstå:
- Byta ut förbrukningsvaror och engångsartiklar till mer hållbara alternativ. En enkel sak kan vara att byta ut wettex-trasan till en virkat eller stickad trasa, som håller länge och kan tvättas mellan varven. Sedan finns även tvättbara alternativ till bomullsrondeller, tops, bindor, plastpåsar, folie m.m. Ibland får man tänka lite utanför boxen, t.ex. behöver man kanske inte stoppa saker i plastpåsar utan man kan i stället stoppa dem i burkar.
- Undvika att köpa nya saker. Tänk efter en extra gång, behöver jag verkligen denna sak? Inte köpa nytt bara för att man vill. Endast handla om man absolut behöver byta ut något eller liknande.
- Köpa allt begagnat (så långt det går givetvis). När du väl ändå behöver köpa något, köp det begagnat. Möbler, kläder, inredning, husgeråd m.m. är enkelt att hitta begagnat på loppis/secondhandbutik irl eller på internet. Bra för miljön och plånboken, samt lite roligt att hitta saker som inte alla andra har.
- Kasta inte mat
- Köp hållbart producerad mat. Det vill säga minska på animalisk mat och prioritera närproducerat och ekologiskt så långt det går, samt köp mat efter säsong. Kolla om det finns en reko-ring i närheten, där man kan köpa mat som producerats i närheten.
- Cykla och gå så ofta som möjligt, välj kollektivtrafiken när det inte går, i sista hand bilen. (Med undantag för under pandemin så klart, nu är det inte läge att åka kollektivt i onödan)
- Välj tåg i stället för flyg när du ska resa
Det är för mig ganska "basic" vardagssaker som är rätt så lätta att förändra från en dag till en annan, mer eller mindre. Efter det kan man göra de "större" grejerna som att byta till en elbil, eller inte ha bil överhuvudtaget vilket så klart är det bästa, alternativt minska antalet bilar i hushållet om man har flera. (Elbil är inte så bra som man kan tro men det är i alla fall betydligt bättre för utsläppen och bullernivåer.) Sluta köpa plast (eller åtminstone minska det) är också en bra grej men det kan vara svårt i dagens samhälle. Minska elförbrukning. Välj förnybar el (inte bara fossilfri, då det inkluderar kärnkraft). Mindre och energismartare boende. Ja, det finns mycket man kan göra. Men om man inte är så insatt är det superbra att börja med de lite enklare sakerna. :)
#9: Att undvika plast behöver inte vara bättre. Plast är ett fantastiskt material. Skulle man byta plastflaskor till glas skulle t ex tillverkningen bli miljömässigt dyrare och transporter skulle bli mycket tyngre och därmed orsaka större utsläpp.
Liknande konsekvenser finns i nästan alla områden.
Det känns ju idiotiskt att de flesta ekologiska grönsaker är inplastade. Men utan plasten hade maten blivit förstörd fortare och orsakat matsvinn med större konsekvenser än plasten.
Jag tror nyckeln här är att skapa plast från icke-fossila källor och att återvinna plasten så den inte hamnar i naturen eller haven.
Mvh // Johan
#10 Bra poäng. Jag får ändra mig till att det är bra att undvika onödig plast. Det är ju just den att plast skapas från fossila källor och även att det orsakar stora problem med mikroplaster. Men visst har det även många fördelar. Jag själv undviker egentligen inte plast helt och hållet. Jag tycker att det fyller en bra funktion i t.ex. flaskor för att minska vikten i transporten m.m. Men jag undviker absolut plastpåsar, plastplagg och prylar till hemmet som t.ex. slevar, burkar m.m. Man får ju dra gränsen någonstans och fundera på när plast är nödvändigt och när det inte är det. Det är ju inte alltid plast ersätts med glas heller. Köksredskap skapas ofta av trä och metall och likaså andra prylar till hemmet. Sen kan man ju också fundera på om man verkligen behöver köpa grejen överhuvudtaget, snarare än om man ska köpa plast eller något annat material. Ibland är det bättre att skippa, beroende på vad det handlar om :)
Jag försöker undvika engångsgrejer så mycket jag kan.
Plastpåse när man handlar tycker jag är bra. Håller ju typ för alltid när man återanvänder den.
Så på sätt och vis är plastens styrka också dess största nackdel.
Men det kommer allt fler plaster som har en mycket kort tid för att brytas ner. Så det finns hopp om att kunna fortsätta få fördelarna utan dom stora nackdelarna. Åtminstone minska nackdelarna rejält.
Mvh // Johan
Tänk så mycket nytta plasten gör som engångsmaterial inom sjukvården! Handskar, visir, skyddsutrustning…
#13 Det är givetvis jättebra. Men när det gäller hygien på sjukhus tycker jag man mer eller mindre kan bortse från miljöpåverkan då det är väldigt viktigt att allt är rent och att man har fungerande skyddsutrustning. Där kan man ju inte direkt tumma på sådant :)