Brännässlor
Jag har nu varit ute och plockat ett gäng nässlor som jag ska skölja, torka och mixa. Berätta gärna hur ni använder nässlor, dela recept och dylikt! :)
Dessutom: tycker ni att det stämmer att de slutar brännas efter torkning…? De jag har torkat till kaninen tycker jag bränns, men då har jag ju skaftet kvar och de är ganska grova.
De bränns egentligen inte när de är torra men de relativt grova håren på stjälkarna sticks och blir kvar som sådana där hemska, fina kaktustaggar.
i princip i alla grytor, soppor och pastasåser passar nässlor (då är dom inte mixade däremot) sen ska det gå att ha det i bröd (mixade) och pannkakssmet
ang brännande håller jag med #1
edit: och såklart örtte på nässlorna det ska vara särskilt bra om man är pollenallergisk.
pulvret har jag varje morgon till frukost också (som vitamintillskott)
l'm back
Ni skriver att ni mixar det, hur menar ni då? Jag torkar och gnuggar dem till pulver, jag …
#3 jag mixar i en mixer då får man med stjälkar m.m. också
l'm back
Tack! Jag läste även att det kan vara bra för för känslig och fet hud, eksem och mjäll. Tänkte testa det på mina mjälleksem, som inte verkar nöja sig med t.ex. fungoral…
#4: När de är torra då? Jag brukar spara det som gnuggas till pulver och slänga ut resten i rabatten eller ge det till hästarna.
#5: Nässelvatten är i alla fall skönt för trött hårbotten och fett hår och det lär göra mörkt hår mörkare och glansigare.
brukar göra lasange på nässlor :D kirskol är ochså gott i lasagne
#7 En vanlig lasagne med nässlor också eller…? :)
japp, jag brukar byta ut köttfärsen och använda bara nässlor och såklart en stuvning/sås o sen lasagneplattorna :) men det är såklart gott med köttet i samt nässlor också! :D
#6 när man kan bryta av dom räknar jag dom som torra
l'm back
Använder ni bara de späda nässlorna, eller plockar ni dem även sen? Vi har mycket nässlor och jag har aldrig använt dem till annat än som näring till växter.
Har hört att man ska ta de första nässlorna när man ska göra nässelsoppa. Om man kan använda dem även när de är äldre och bränns så har jag en hel guldgruva hemma! 😉
#9 Berätta mer! Tar du torkade nässlor eller använder du dom som dom är? Låter spännande !
på äldre (innan dom börjat blomma helst) tar jag främst bara dom översta 20-30 cm på. ännu äldre klipps av längre ner och torkas till djuren då växer det ut nya späda från dom. jag plockar nässlor ända in på höstkanten
l'm back
Jag brukar ta färska som växer i hagarna här omkring, borde nog fungera med torkade med :)

Späda nässlor är både godast och nyttigast. Som unga har inte kiselcellerna utvecklats som gör att man bränner sig. Man bränner sig egentligen inte utan man skär sig och man jämföra kiselcellerna som en trasig glasflaska. Tänk bara att skörda nässlor på eftermiddag-kväll efter en solig dag så innehåller de inte så mycket nitriter. Nattetid omvandlas nitratet i växten till nitrit som sedan försvinner under dagen.

Jag har satt igång att göra knippen som jag torkar till djurfoder. Väntade lite för länge så de har börjat blomma nu och är sådär jobbigt långa så man får sig en dask i ansiktet emellanåt X(
En skära som de hade förr när de skördade korn o sånt för hand förr skulle hjälpa. Vart får man tag i en sån?
#13 Tack! Det ska jag absolut prova.
#14 Det var ny information för mig det här med nitraterna. Tack! 👍
Vi har en jätte fin artikel om nässlor inne på AB om jag får länka till den? Annars kan ni ta bort detta.
http://alternativbehandlingar.ifokus.se/articles/50069450d4ebea032200057c-brannasslan-skogens-alger
Nässlor är skogens alger, en fantastisk näringsbomb, både för folk o fä. så passa på att samla ni som har marker där det inte finns så mycket trafik!
Nässlepulver och nyponskalpulver är det enda kosttillskott man behöver, strös på fil eller blandas i smoothies , i bröd, pannkakor , ja bara fantasin sätter stopp för dessa fantastiska växter!
Nässlor kan man torka i stora pappkassar, man rör bara om varje dag så de torkar o inte möglar . Och de växer ju av sig själv hela säsongen!
Nässleolja mot torr hud, mjäll, eksem etc gör man lätt med en olja ex raps eller oliv olja…..fyll en burk med nässleblad klipp lite med en sax i så de delar sig lite o de "gottiga" lättare dras ur. Häll på olja så det täcker (obs! viktigt så det inte möglar i burken) låt stå i ett fönster o dra i 4 veckor, skaka burken en gng om dagen…ex innan du ska dricka kaffe på morgonen 😉så du kommer ihåg det.
Sila bort nässelbladen och voila din nässel olja är klar!
Till håret kan man även ta torkade nässleblad och göra ett the av som får svalna och så blandar man det med sitt schampo och tvättar som vanligt, har man stora problem med mjäll etc så massera in vätskan i hårbotten och låt sitta en stund innan schamponering!
Av de torkade bladen gör du the eller mal och strö på din mat hela vintern och jag lovar att du blir pigg o frisk hela vinten.
Nässlor innehåller tex D-vitamin och mängder med annat bra för både djur o människa!
Och varför köpa när det finns skogen full, inte bara skogen de flesta har problem med detta "ogräs" även i sina trädgårdar. Där står de o växer som en gratis gåva till oss, och vi rensar bort dem surt .
Även blommorna gillar nässle avkok i blommvattnet, de växer så de knakar o små flugorna som man ibland får problem med, hatar nässleavkok
#17 du menar C-vitamin eller hur? nässlor innehåller inte D-vitamin bara animaliska produkter och vissa svampar kan innehåller D-vitamin, inte växter
l'm back
Jag blev själv förvånad men enligt detta så innehåller nässlan även D-vitamin citat hämtat från http://carlg.org/nasslor.html
Brännässla är rik på vitamin A, C, E, D, F och P med en hög proteinhalt tillsammans med svavel, natrium, koppar, kalcium, mangan, krom och zink.
http://www.drstandley.com/herbs_nettle_root.shtml
Själv dricker jag mitt nässle och nyponpulverpulver med blandat med havremjölk. Havremjölk kan man göra själv lätt det behövs bara havregryn och vatten samt ett uns salt i med det i en mixer och sila av grynen sedan så har du en god havremjölk billigt!
#19 det kan ju vara skrivfel på den hemsidan.
Däremot är nässlor rik på massa annat tex c-vitamin
l'm back
Ja hur som så är "Di nyttiga iaf" 😉