Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettmatförvaring
Läst 5430 ggr
tlover
0

att torka mat

Jag föredrar torkad mat framför fryst mat på det jag har testat att torka (nässlor, örter och svamp) både för att det är enkelt att använda och närmare än den frysta maten (vår frys är i garaget) och för att det i alla fall i vissa fall är godare (svamp), det håller länge (torkad svamp ska visst hålla i minst 30 år) och det drar ingen el medan det är lagrat.

På min födelsedag fick jag en elektrisk mattork (vi har tänkt bygga en solmattork men det blir när vi har tid) och jag håller just nu på att testa den för första gången genom att göra egna mellanmålsbars (såklart börjar man u med det svåraste 😉) Det ska bli spännande även om jag antagligen inte kommer att använda den till örter m.m.

Nån annan som torkar mat (vad isåfall, skulle vara kul att veta vad man kan torka), hur använder ni maten isåfall, tips och trix?

mitt tips blir då boken "Torka mat" av Eric Tornblad där finns allt möjligt man kan torka (tex recepten på mellanmålsbarerna)

l'm back

Zureel
0

Än så länge har jag bara torkat svamp och äppelringar får plocka hur mycket äpplen jag vill hos en vän med äppelträd när det är säsong ska definitivt torka mer äppelringar i år än förra året så det räcker längre.

tlover
0

#1 torkar du i rumstemperatur, ugn eller i mattork?

Vi har ju endel äppelträd (som inte gett äpplen än men i år kanske) och jag tål ju oftast torkade äpplen (men inte råa)

l'm back

Zureel
0

Jag "halvtorkar" äppelringarna i ugn då attraherar de inte insekterna jag kan få här hemma i alla fall sen får de torka färdigt i rumstemperatur i 1-2 dagar innan jag paketerar dem. Är väldigt intresserad av att skaffa en mattork då jag tror jag skulle klara av att torka fler saker med den misslyckades med att torka plommon i ugn förra året men har inte blivit av att jag skaffat.

tlover
0

#3 önska i födelsedagspresent 😉(eller bygg en)

Min styvfar har en "myggnätsbur" för att hålla bort flugor då han torkar renkött det kanske funkar på äpplen med

l'm back

Gronstedt
0

Min Evermat går ofta, kan jag säga! Så här års kan man köra den utan värme mesta tiden, så drar den nästan ingen energi. Det räcker att luften cirkulerar för att det ska torka bra, och så drar jag upp den på 30 °C en eller ett par timmar på slutet. En varm, torr dag kan jag också låta de fyllda ållorna stå var för sig ett par timmar innan jag staplar dem på Evermaten.

Jag torkar är mest örter och blad av olika slag till mat och medicin åt djur och människor.

tlover
0

*host harkel* man ska nog inte börja med det svåraste eller åtminstånde förlja receptet noggrant. Enligt receptet skulle det bara behövas 6 timmar i en mattork att göra mellanmålsbars men  två av sorterna har tagit nästan 3 gånger så lång tid 😇

l'm back

tlover
1

#6 nu har det torkat ännu längre tid och en sort av "barsen" är fortfarande inte riktigt torr men dom har fått åka ut ur torken ändå. dom äts upp så snabbt att dom inte kommer hinna bli dåliga (jag har gjort iordning dom för resan nu imorgon/övermorgon)

l'm back

KimE
0

Jag torkar kött ibland på vårvintern innan flugorna vaknat. Man kan även göra det inomhus.

VildaVittra
0

Jag torkar bara örter, då det inte går att torka tjockare saker i det här fukthålet. Annars brukade jag torka frukt, bär och svamp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus