Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: kaniner-kött-päls-ull
Läst 5284 ggr
tlover
0

Gärsgård till kanin?

Jag har en liten dröm om att (den hemska) gräsmattan skulle hägnas in med en gärsgård som är så tät att kaniner inte skulle kunna krypa igenom.

Alternativt en stor stationär kaninhage med gärsgård som "nät"

Nån som vet om det skulle funka, för för att vara ärlig så är varken kaninburarna eller hagarna vackra på nått sätt men jag vet inte om det finns nått så fint som en gärsgård.

min mans ide var att man bygger en vanlig gärsgård och klär den invändigt med nät vilket skulle säkert funka men det skulle inte vara lika kul 😕

Om det blir nån gärsgårdshage blir det långt i framtiden, jag tänkte typ ett ställe där ens framtida barn kan gosa med kaninerna utan risken för "maaammaaa kaninen hoppade neeeer!" och en kaninjakt runt hela gården.

nån som har testat eller är det en dum idé? (det skulle ju vara en "nån håller alltid koll hage" om vi inte har nått tak såklart)

l'm back

Zabbio
0

Det finns ju de som har hägn, men det ''blir lite spill'' då; rovfåglar, kaniner som gräver sig ut osv.

Du kan säkert göra gärsgården tät nog, men de lär gnaga och gräva sig ut. Däremot skulle man kunna bygga en mur som går ner en bit i marken och ev. sätta en gärsgård bakom/på den.Med något stort i mitten (byggnad, kulle) väljer de oftast att gräva in under det ''stora'' och inte vid staketet.

Om det bara är att ha dem ute under uppsikt kan det kanske fungera.. men jag hade nog inte kännt mig riktigt lugn.

Min dröm - som aldrig lär bli verklighet - hade varit att gjuta typ en enorm gödselplatta eller liknande, fylla med några meter jord som trampas och packas till riktig jord de kan gräva gryt i, och sen ha det som koloni, med naturlig inredning osv. :) På nåt sätt göra det rovfågels-säkert, eller ha det helt öppet med en sån mängd kaniner (av en street-smart sort som  söker skydd vid fara) och tillräckliga gryt att de både lever gott och klarar sig som de vilda. Fast det senare känns inte helt rätt eftersom de ändå blir inhägnade. De hade nog  blivit svåra att få tag i när det var dags, och svårt att kontrollera inavel om man låter allt bli  ''naturligt''.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
0

Gnaga får dom nog göra länge med tanke på hur tjocka stängerna är. Okej efter ett tag skulle dom nog kunna ta sig ut men vid det laget har man nog märkt det och hinna byta ut stången i tid.

och man skulle kunna gräva ner ett när för grävandet. Men jag tänkte mest för om man är där, man kan ju tex ha nått ställe i eller i närheten med en hängmatta och en trave böcker, eller som sagt ett ställe för framtida barn att gosa med kaninerna utan att man behöver vara rädd frö att behöva bege sig it på "kaninjakt" efteråt.

Skulle det inte funka med en stor "sandlåda" full med grästorv i en stationär hage om man vill ha nät mot botten.

l'm back

Zabbio
0

Det gäller att man hittar det i tid bara :)

Men som tillfällig rasthage eller så är det säkert helt ok.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
0

Gärdesgård tror jag blir svårt att få så pass tätt, men det finns ett antal andra äldre tekniker som skulle passa bättre.

En variant är när man slår ner stolpar med jämna mellanrum och sedan väver slanor mellan dem, en annan som förmodligen kommer passa bättre så slår man ner dubbla stolpar med kanske tio cm mellan och sen bankar man ner grenar mellan dem.

Version ett: http://www.black-legion.co.uk/weststow/wp-content/uploads/2012/12/Willow-Fencing-19-1024x768.jpg

Version två:

http://www.black-legion.co.uk/weststow/wp-content/uploads/2012/12/Willow-Fencing-24-768x1024.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#5 möjligen den undre isåfall, pil finns inte här nämligen

l'm back

VildaVittra
0

#6 Finns hassel går det lika bra, men jag tror skarpt på den undre jag med, då den går att göra hur tjock man vill= en bra bit för ninisarna att gnaga sig igenom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#7 hassel finns defenitivt inte här men den undre såg ut att vara gjord i blandannat sälg och björk och det finns här iallafall

Edit: såg att den ska växa ändå upp till övik (sporadiskt) kanske nått att sätta på "ska testa att odla" listan. Ekplantan överlevde ju vintern i alla fall.

l'm back

VildaVittra
0

#8 Ek överlever i hela landet, den förökar sig bara inte för långt norrut. Sälg är en salix, precis som pil.

Tror nog du kan göra den i vilket träslag som helst, bara de är hyfsat raka grenar/stammar.

tlover
0

#9 ok då var det inte lika coolt som vi trodde med att vi fick ekplantan vi fick att överleva.

Att sälg och pil är en salix vet jag men vad jag har förstått så ska dom inte vara lika bra att fläta med (blir inte lika långa och raka kanske?)

Men anledningen du sa i #7 gör ändå så att jag lutar åt den nedre. Däremot förstår jag inte riktigt hur man gör den 😊

l'm back

VildaVittra
0

Ta ett gäng stolpar av lämplig höjd+typ 50 cm (beroende på djup), tälj ändarna spetsiga och elda dom så ytan förkolnas (förlänger livet på dom), banka ner dom i marken och börja stapla grenar emellan. Banka så de packas.

Någonstans i något avsnitt i den här serien bygger hon ett sådant staket.

https://www.youtube.com/watch?v=8eaQr7JJ1ms

tlover
0

#11 stolparna borde kunna var senvuxen gran? det håller ju jättelänge med att man kolar änden (så har vi gjort på hägn stolparna)

l'm back

VildaVittra
0

#12 Oh ja, du kan säkert stapla sådana med om ni har gott om dom.

tlover
0

#13 kanske topparna, man vill ju däremot inte slösa på dom till sånt dom inte är nödvändiga till (dom är ju inte huur vanliga som helst) men bitarna med gran man använder ska man nog ha längst ner eftersom dom tål röta så bra.

Tall ska man nog inte använda, morfar säger däremot att man kan använda sälg till hässjestänger om man har/inte har nog med gran så det är nog ganska rötbeständigt också och funkar till mer än bara orv.

l'm back

Magi-cat
0

Hur hög har du tänkt göra den?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
0

#15 jag vet inte än det beror ju på vilken slags hage jag ska göra och så

Men den borde ju vara minst 1 m antagligen är det ju bra om den är lite högre, det är ju ändå kaniner vi pratar om 😃

Min man föreslog att om jag ska göra den nedre varianten i inlägg #5 så ska jag börja med "hagen" vi har tänkta ha kring kaninburarna.

l'm back

Magi-cat
0

#16 Det låter som att det blir en trevlig hage för kaninisarna! 🙂

Jag bara undrade för när jag skulle göra en utegård till ninen en gång så läste jag i en handbok att stängslet skulle vara 80 cm högt, och så blev det. Poff, så hoppade den kaninen ut! 😃

Sedan fick han (och senare kompisarna) vara fritt ute under sommarhalvåret, men kom in till natten.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
0

#17 80 cm kanske räcker för kaninungar (våra hoppar ju lätt 30 cm vid 3-4 veckors ålder).

Jag har till och med varit med om kaniner som klättrar ut på 1 meters hagar men det var på när och det kanske är enklare för en kanin.

l'm back