Miljövänliga underkläder
Det har verkligen visat sig vara en djungel att hitta miljövänliga underkläder som inte är gjorda av bomull eller konstfibrer. Någon som har tips?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Sy egna eller gå naturell? :P
Funkar inte ekologisk bomull heller?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jo, sy har jag tänkt, men jag orkar inte just nu. Ekologisk bomull håller inte, utan går sönder bara på några veckor.
Det är ganska trevligt med trosor när man ska iväg, då jag mest använder kjol. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ah :) Jag går med giftiga bommuls och syntetkläder.. så har inte riktigt koll på alternativen. Men det är väl bara linne som gäller då?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det finns ju hampa och allt möjligt. Underkläder i linne har varit svårt att googla fram, då man får linnen som träff.
Det finns ju endel underkläder i bambu, kanske nått? annars kanske silke för finare tillfällen (har aldrig testat men silke ska visst vara ett underbart tyg)
l'm back
Silke ja, smart!
#5 Hade inte velat ta på mig det, eftersom det är stort sätt det enda pandorna lever på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Det är inte samma bambuart som pandorna äter.
#7 fast jag tror inte bambuodlingarna är just från där pandorna lever (bambu finns j på massor av olika ställen).
Tex så bor pandor i otillgängliga bergsområden och där vill man nog inte starta en odling så jag tror pandorna klara sig
l'm back
#8 Jasså? Jag har läst olika ang den saken, så man får nog kolla upp det noga, innan man köper kläderna…
Litar inte på att sånt stämmer 😉 Alltså att det enbart är från egna odlingar…
Pandor äter Bashania fargesii, Fargesia denudata, Yushania niitakayamensis och Bashania fangiana. Kläderna är gjorda av Phyllostachys edulis.
#10 det är inte ekonomiskt att klättra upp i bergen för att fälla samma slags bambu som pandorna äter alltså är det inte troligt att dom skördar bambun som pandan ska äta
l'm back
Jag är inte insatt i vilka bambusorter det finns.
Skrev bara min åsikt, inget annat.
Jag prenumererade på bambustrumpor för ungefär 3 år sedan såg att de har underkläder nu men helst vill man väl köpa det man behöver och inte prenumerera men det borde finnas många fler ställen att hitta det på.
Som en sidonotering har inte köpt strumpor på 3 år och behöver antagligen inte köpa heller de nästa 3 åren 😛
Plocka nässlor, spinna, väva, sy 😃
#15 Jo, sånt gör jag, men tar sån evinnerlig tid bara och jag har akut trosbrist just nu pga en hanhund med speciella smakpreferenser. 🤪
#16 dutti voffe 😃
#17 😛 Jag tror ni samarbetar.
#18 shhh berätta inte det för dig 🤗
# 15 Vild Vittra
Önskar jag kunde spinna. Vet du om det finns någon video på nätet om hur man får ut fibrerna ur nässlorna och hur man spinner?
#20 Längst ner i artikeln finns en video på hur man spinner. Är förvisso ull, men man gör det på samma sätt.
http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/519cfcb88e0e743112003731-eget-garn
Ska se om jag kan hitta om framställning av fiber.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förvisso linberedning, men det lär ju vara på samma sätt…hyfsat.
#23 rötningen ska vara känsligare på nässlor tror jag jag har hört
l'm back
Använder enbart bambuunderkläder finns inget skönare + det är som sagt en annan art bambu man använder till kläder, det är en art pandorna inte kan äta. Bambu är även ett material man brukar rekommendera ifall man ofta får problem med svamp och dyl, för materialet andas väldigt bra.
Bambu i strumpor tycker jag dock inte är nån höjdare mina trosor och sånt håller väldigt bra men de bambustrumpor jag köpt har snabbt fått hål på tårna.
Förr i tiden använde man ekorrskinn till underkläder.
#26: Det låter inte speciellt lättvättat … men å andra sidan absorberar de kanske en hel del 😛.
På den tiden tvättade man sig inte, de som hade råd parfymerade sig i stället. Päls blir inte lika smutsigt som kläder.
#28: Det där tror jag litet på. Människor på "den tiden" (när den nu antas ha inträffat) var lika lite intresserade som vi av klåda, smärta, infektion och infertilitet, så man sanerade och vädrade nog så långt omständigheterna tillät. Däremot var det nog vanligare att gå "au naturel" och bara använda underkläder när det behövdes av temperaturskäl.
#29 eller av kvinnoskäl
på serien "victorian farm" visar dom ju lite om sånt och i alla fall på den tiden (1800 tal England) var man noga med att tvätta sig och tvätta kläderna (vilken var en prosses på 4 dagar ungefär)
l'm back
Fattiga använde inte underkläder. In på 30-40t kunde man sy in ett kattskinn(gick inte att sälja) i byxorna för att hålla värmen. Tvättningen har nog varit periodvis. In på 1900t badade många bara till jul och en gång på sommaren men man tvättade sig på de viktigaste ställena dagligen.